Model edukacji religijnej w Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów oraz we Wspólnocie Kościoła Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.010Słowa kluczowe
Kościół Starokatolicki Mariawitów – Prowincja Francuska, Kościół Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan, imigranci, laicyzacja, edukacja religijna we Francji, ekumenizm, teologia pastoralnaAbstrakt
Przedmiotem badań jest model edukacji religijnej w Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów oraz we Wspólnocie Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan. Cel badań stanowi scharakteryzowanie głównych przestrzeni edukacji religijnej wspomnianych wspólnot wyznaniowych to znaczy poradnictwo duszpasterskie; liturgia oraz katechizacja. Procedura badawcza była realizowana przy zastosowaniu zespołu metod badawczych nauk pedagogicznych oraz teologicznych: wywiadu (z duchowieństwem obu Kościołów); obserwacji uczestniczącej; analizy dokumentów oraz metody historyczno-porównawczej. Model edukacji religijnej; wypracowany w tych dwóch niezależnie od siebie rozwijających się Kościołach we Francji; ukazuje odpowiedź wspólnot chrześcijańskich na potrzeby religijne w zlaicyzowanym społeczeństwie. Poprzez poradnictwo duszpasterskie; którego odbiorcami są nie tylko wyznawcy tych wspólnot; ale także muzułmanie; żydzi; hindusi; agnostycy lub ateiści; wspólnoty te stały się znane jako miejsca udzielania wsparcia duchowego. Komplementarnym elementem poradnictwa jest katechizacja; zaś oba te elementy mają na celu wprowadzenie do życia liturgicznego. Nie jest to jednak model zamknięty; nastawiony na prozelityzm; ale raczej otwarty; stawiający sobie za główny cel przywracanie nadziei w laickim i zateizowanym społeczeństwie.
Bibliografia
Bec A. (Le); Miséricorde et Amour. L’Église Mariavite; Editeur ECAP; Paris 2017.
Boudon J.-O.; Religion et politique en France depuis 1789; Armand Colin; Paris 2007.
Cantor M.; L`Église Sainte Marie. Paroisse sans frontières; Église Sainte-Marie; Mont-Saint-Aignan 2005.
Cantor M.; Sans limites…; „Bulletin de la Chapelle Sainte Marie” 1994; nr 109.
Comte-Sponville A.; Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do du-chowości bez Boga; przeł. E. Anuszkiewicz; Wydawnictwo Czar-na Owca; Warszawa 2011.
Delfosse E.; Votre association est-elle bien préparée?; „Juris Associa-tions” 2018; nr 573.
Dictionnaire universel de poche; red. M. Maurin; Succès du Livre; Paris 1993.
„Église Catholique et Apostolique de Paris – Province de France de l` Église Vieille Catholique Mariavite de Pologne”; roczniki 2000‒2018.
Gire M.; Mezzetta M.; Entre bénévolat et salariat...; „Juris Associations” 2018; nr 573.
Gołębiowski S.; W poszukiwaniu prawdy… Sądowe procesy arcybi-skupa Jana M. Michała Kowalskiego; Wydawnictwo Kościoła Katolickiego Mariawitów; Felicjanów 2014.
Hałas E.; Konwersja. Perspektywa socjologiczna; Wydawnictwo Naukowe Scholar; Warszawa 2007.
„Journal officiel” 1999; z 12 czerwca; obwieszczenie nr 19990024. http://www.journal-officiel.gouv.fr [dostęp: 05.10.2018].
http://www.journal-officiel.gouv.fr [dostęp 05.10.2018]; aktualne obwieszczenia.
„Journal officiel” 1999; nr 26; z 26 czerwca; obwieszczenie nr 1679; s. 2882. http://www.journal-officiel.gouv.fr [dostęp 05.10.2018].
Katechizm Kościoła Katolickiego; Pallottinum; Poznań 1994.
Kozłowska F.M.F; Objawienia Dzieła Miłosierdzia Bożego 1893‒1918; Wydawnictwo AKASHA; Kraków 1995.
Küry U.; Kościół Starokatolicki. Historia; nauka; dążenia; Chrześci-jańska Akademia Teologiczna; Warszawa 1996.
Larchet J.C.; Terapia chorób duchowych; przeł. N. Aleksiejuk; Wy-dawnictwo Bratczyk; Hajnówka 2013.
Lenoir F.; Les communautés nouvelles; Librairie Arthème Fayard; b.m.w. 1988.
Mames T.D.; Wybrane zagadnienia obrzędów celebracji Eucharystii w Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawi-tów. „Studia Religiologica” 2009; nr 42; s. 109‒117.
Mames T.D.; Oświata mariawitów w latach 1909‒1935; Wydawnic-two DiG – Edition La Rama; Warszawa‒Bellerive-sur-Allier 2016.
Mandes S.; Miejsce religii w społeczeństwie. W poszukiwaniu nowe-go programu badawczego socjologii religii; Wydawnictwo Nau-kowe Scholar; Warszawa 2016.
Mayer J.-F.; Le vieux-catholicisme en France après Hyacinthe Loyson. Aperçu à travers le Catholique français (1891‒1915); „Internationale kirchliche Zeitschrift (Berne)” 1983; r. 73; nr 1.
Migda A.; Mistycyzm pentekostalny w Polsce; Zakład Wydawniczy „Nomos”; Kraków 2013.
Missel de l`Eglise Sainte Marie; Église Sainte-Marie; Mont-Saint-Aignan 1981.
Muszyński M.; Edukacja i uczenie się – wokół pojęć; „Rocznik An-dragogiczny” 2014; t. 21; s. 76–88.
Notre Père du Ciel; Pierre Téqui éditeur; Paris 1992.
Otto R.; Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich sto-sunek do elementów racjonalnych; przeł. B. Kupis; Wydawnictwo KR; Warszawa 1999.
Papin H.; La dimension pastorale de l`accueil. Texte de l`exposé du Père [Henri] Papin; le 21 octobre dernier; lors de la réunion de formation des 7 équipes d`accueil de la paroisse; le 21 octobre 2015; mps; zbiory mariawickiej Parafii Ste Marie w Paryżu.
Podvin B.; L`accueil paroissial; Les Éditions de l`Atelier/ Éditions Ouvrièrs; Paris 1997.
Poulat E.; Aux carrefours stratégiques de l`Église de France XXe siècle de France; Berg International; Paris 2009.
Przedpełski B.; Odśrodkowe tendencje reformistyczne Kościoła Rzymskokatolickiego krajów języka niemieckiego w XVIII i XIX stuleciu; Wydawnictwo Naukowe ChAT; Warszawa 2013.
Sawa P.; Duchowość ewangelikalna – szansa dla ekumenizmu; „Stu-dia Oecumenica” 2016; nr 16; s. 253–275.
Seweryniak H.; Święte Oficjum a mariawici; Płocki Instytut Wydaw-niczy; Płock 2014.
Schoon D.J.; Van bisschoppelijke Cleresie tot Oud-Katholieke Kerk. Bijdrage tot de geschiedenis van het katholicisme in Nederland in de 19de eeuw; Valkhof Pres; Uitgeverij b.m.w. 2004.
Schwendemann W.; Edukacja religijna – pomost do dialogu między religiami. Refleksje z okazji 50 rocznicy śmierci Martina Bubera. „Studia z Teorii Wychowania” 2016; t. 7; nr 1(14); s. 71-89.
Szymkiewicz M.M.F.; Kozłowski R.P.; Mazur K.; Dwie Sobótki – wspólna historia. W sto dziesiątą rocznicę samodzielności konfe-syjnej mariawityzmu; Parafia Kościoła Starokatolickiego Mariawi-tów w Nowej Sobótce; Nowa Sobótka 2016.
Tibi B.; Fundamentalizm religijny; przeł. J. Danecki; Państwowy Instytut Wydawniczy; Warszawa 2001.
Thévenot X.; Une éthique au risque de l`Évangile; Desclée de Brou-wer; Cerf; Paris 1993.
Viudès P.; Le patrimoine des associations „en sommeil”; „Juris Asso-ciations” 2017; nr 566.
Volff J.; Le droit des cultes; Dalloz; Paris 2005.
Wajsprych D.; Modele edukacji religijnej we współczesnej szkole; „Forum Oświatowe” 2009; nr 2(41); s. 77–87.
Wiślicki J.; Konkordat. Studjum prawne; Bibljoteka Uniwersytetu Lubelskiego; Lublin 1926.
Wysoczański W.; Polski nurt starokatolicyzmu; Zakład Wydawniczy „Odrodzenie”; Warszawa 1977.
Zych A.A.; Pomiędzy wiarą a zwątpieniem. Wprowadzenie do psy-chologii religii; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2012.
Wywiady: z ks. bpem M. André Le Bec; ks. bpem Rolandem Fleury; ks. M. Antonim Piekutem; ks. M. Georges’em de Oliveira; ks. Marc-Antoine Pottin’em
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 740
Liczba cytowań: 0