Introduction
DOI:
https://doi.org/10.12775/17607Słowa kluczowe
teacher, pedagog,Abstrakt
The teaching profession requires constant improvement, learning, as well as work on one’s personal development. The teacher cannot remain in one place and, obviously, one has to admit that Robert Kwaśnica is correct in saying that the teacher must be supported in his or her development, as it is the teacher who influences the students with all his/her being.Since teachers are people burdened with exceptional responsibility—educating young generations, i.e. shaping the future—the task should be fulfilled by the best of the best. As the texts collected in this issue confirm, we can often spot such people. However, the paradox is that practically everyone has access to the job, as “the university education is not a problem for many people, and the personality traits of future teachers are not identified in any way.” What should be done in this situation? How can we change the system of educating teachers? What requirements should be placed before candidates for the job? How can we make sure that educational institutions are provided with teachers whose motto is the Ignatian principle of magis—reaching for more?
Bibliografia
Ablewicz K. , Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Kraków 1994, s. 46.
Dawid J.W. , O duszy nauczycielstwa, wyd. 3, Warszawa 1946, s. 27. Pierwodruk w: „Ruch Pedagogiczny” 1912 nr 3, s. 49–55; nr 4, s. 65–71.
Dybowska E. , Wychowawca w pedagogice ignacjańskiej, Kraków 2013, s. 173.
Kochanowicz J. , Podręcznik pedagogiki Stefana Sczanieckiego SJ z 1715 roku, Kraków 2001, s. 33.
Królikowska A. , Topij-Stempińska B. , Wizerunek nauczyciela we współczesnym społeczeństwie polskim, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2014, nr 4, s. 19.
Kwaśnica R. , Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, Wrocław 1994, s. 10.
Szulakiewicz W. , Nauczyciele i ich edukacja. W kręgu idei lwowskiej pedeutologii, Toruń 2017, s. 194.
Śliwerski B. , Pamięć społeczna a historyczna w naukach pedagogicznych, w: Umieszczeni w przeszłości. Pamięć w naukach pedagogicznych, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2016, s. 45.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 278
Liczba cytowań: 0