Czy pedagogika jest transhumanistyczna? Refleksje nad relacją między pedagogiką a transhumanizmem
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.1.002Słowa kluczowe
śmierć, krionika, ulepszenie, nieśmiertelność, inżynieria genetyczna, eugenikaAbstrakt
Niniejszy artykuł podejmuje kwestię roli jaką pedagogika pełni w czasach, w których kolejne granice są przezwyciężane dzięki nowym technologiom. Autorzy argumentują, że w pewnym sensie pedagogika zawsze wiąże się zarówno z uznaniem, jak i przekraczaniem granic. Po pierwsze, świadczy o tym fakt, że zarówno uznanie granic własnej jaźni, jak i granic (bądź raczej odróżnianie się od) innego jest konieczne przede wszystkim w celu autoidentyfikacji. Z tego też powodu uznanie tych granic jest istotne dla konstytuowania i formowania własnej jaźni oraz otaczającego nas świata. Po drugie, podstawowe zobowiązanie pedagogiki może zostać zdefiniowane jako kształtowanie człowieka dzięki narzędziom edukacyjnym i zmianie tych ograniczeń, które konstytuują jaźń. Stosowanie takiej definicji zakładałoby, że w samej pedagogice zawarty jest moment transhumanistyczny.
Bibliografia
Alcor-Life-Extension-Foundation, What is Cryonics?, 2017. Available at: http://www.alcor.org/AboutCryonics/index.html.
Bostrom N., “Why I Want to be a Posthuman When I Grow Up”, in: The Transhumanist Reader, eds. M. More, N. Vita-More, Wiley-Blackwell, West Sussex, UK 2013, pp. 28–53.
Clarke S., Rebecca R., “Bioconservatism, Bioliberalism, and the Wisdom of Reflecting on Repugnance”, Monash Bioethics Review 2009, vol. 28(1), pp. 1–21.
Coenen C., Heil, R., “Historische Aspekte aktueller Menschenverbesserungsvisionen”, in: Jahrbuch für Pädagogik. Menschenverbesserung – Transhumanismus, eds. S. Kluge, I. Lohmann, G. Steffens, Peter Lang, Frankfurt am Main 2014, pp. 35–50.
Damberger T., Menschen verbessern! Zur Symptomatik einer Pädagogik der ontologischen Heimatlosigkeit, (Diss.), Technische Universität, Darmstadt 2012. Available at: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/2976/1/Damberger_Menschen_verbessern.pdf.
Damberger T., Erziehung, “Bildung und pharmakologisches Enhancement”, in: Aufklärung und Kritik. Zeitschrift für freies Denken und humanistische Philosophie (Schwerpunkt: Transhumanismus), ed. S.L. Sorgner, GKP, Nürnberg 2015, pp. 174–184.
Damberger T., “Zur Information: Der blinde Fleck im Transhumanismus”, FIfF-Kommunikation. Zeitschrift für Informatik und Gesellschaft 2016, no. 2, pp. 32–36.
Ettinger R.C.W., The Prospect of Immortality, Doubleday, Garden City (NY) 1964.
Galton F., Inquiries into Human Faculty and its Development [1883], 2nd edition, J.M. Dent, London, New York 1907.
Gamm H.-J., Standhalten im Dasein. Nietzsches Botschaft für die Gegenwart, List, München – Leipzig 1993.
Humboldt W. v., “Theorie der Bildung des Menschen” [1793], in: Was ist Bildung? Eine Textanthologie, ed. H. Hastedt, Philipp Reclam, Stuttgart 2012, pp. 93–99.
Humboldt W. v., “Theory of Bildung” [1793], in: Teaching as a Reflective Practice: The German Didaktik Tradition, eds. I. Westbury, S. Hopmann, K. Riquarts, Lawrence Erlbaum, Mahwah (NJ) 2000, pp. 57–62.
Huxley J., “Transhumanism”, in: New Bottles for New Wine, ed. J. Huxley, Chatto & Windus, London 1957, pp. 13–17.
Jörissen B., Marotzki, W., Medienbildung – Eine Einführung. Theorie – Methoden – Analysen, Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn 2009.
Key E., The Century of the Child, G.P. Putnam’s Sons, New York – London 1909.
More M., “The Philosophy of Transhumanism”, in: The Transhumanist Reader, eds. M. More, N. Vita-More, Wiley-Blackwell, West Sussex, UK 2013, pp. 1–17.
Mormon-Transhumanist-Association, Articles of Incorporation, 2017. Available at: http://transfigurism.org/pages/about/articles-of-incorporation/.
Nahm T., “Transhumanismus: Die letzte große Erzählung”, in: Reader zum Transhumanismus, ed. M. Ji Sun, Books on Demand, Norderstedt 2013, pp. 11–22.
Nietzsche F., Thus Spoke Zarathustra [1885], eds. A. Del Carlo, R.B. Pippin, Cambridge University Press, Cambridge 2006.
Platon, Politeia [380 v. Chr.], in: Platon. Sämtliche Werke, Band 2, ed. U. Wolf, Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek bei Hamburg 2008.
Ranisch R., “‛Du sollst das beste Kind wählen!’. Eine Kritik des Pflichtbegriffs von Procreative Beneficence”, in: Selbstgestaltung des Menschen durch Biotechniken, eds. R. Ranisch, S. Sebastian, M. Rockoff, Francke Verlag, Tübingen 2015, pp. 191–208.
Ranisch R., Sorgner S.L., “Introducing Post- and Transhumanism”, in: Post- and Transhumanism: An Introduction, eds. R. Ranisch, S.L. Sorgner, Peter Lang, Frankfurt am Main 2014, pp. 7–27.
Reichenbach R., Philosophie der Bildung und Erziehung. Eine Einführung, Kohlhammer, Stuttgart 2007.
Reyer J., Eugenik und Pädagogik. Erziehungswissenschaft in einer eugenisierten Gesellschaft, Juventa Verlag, Weinheim – München 2003.
Sandel M.J., The Case against Perfection. Ethics in the Age of Genetic Engineering, Harvard University Press, Cambridge (MA) – London 2007.
Savulescu J., “Procreative Beneficence: Why We Should Select the Best Children”, Bioethics 2001, vol. 15(5–6), pp. 413–426.
Sorgner S.L., Transhumanismus. Die gefährlichste Idee der Welt, Herder, München 2016.
Sorgner S.L., “Nietzsche, der Übermensch und Transhumanismus”, in: Der neue Mensch? Enhancement und Genetik, eds. N. Knoepffler, J. Savulescu, Karl Alber, München 2009, pp. 127–144.
Warwick K., “Transhumanism: Some Practical Possibilities”, FIfF-Kommunikation. Zeitschrift für Informatik und Gesellschaft 2016, no. 2, pp. 24–25.
Wowk B., “Medical Time Travel”, in: The Transhumanist Reader, eds. M. More, N. Vita-More, Wiley-Blackwell, West Sussex, UK 2013, pp. 220–226.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 395
Liczba cytowań: 0