Między wiedzą naukową a mądrością w pedagogice – w obszarze filozofii wychowania
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.001Słowa kluczowe
filozofia wychowania, wiedza naukowa, mądrość, pedagogikaAbstrakt
Artykuł podejmuje problem tożsamości filozofii wychowania i jej specyfiki jako subdyscypliny pedagogicznej, postulując zarazem pewien model jej uprawiania, który może pozwalać na realizowanie jej w dawnych kategoriach nie tylko dyscypliny naukowej, ale także zawierającej i reprezentującej mądrość pedagogiczną. Cała zresztą filozofia, dążąc do spełniania wymagań wiedzy naukowej, zawsze dążyła do bycia źródłem mądrości w życiu indywidualnym i społecznym (idąc za dawną tradycją postrzegania roli filozofa jako mędrca) i nie zadawalała się jedynie wytwarzaniem wiedzy naukowej. Stwierdzenie Th. Kampmanna o filozofii znajdującej się między odwieczną mądrością a czasowo uwarunkowaną wiedzą posłużyło autorowi za podstawę do zaproponowania podejść w badaniach rzeczywistości wychowania (konkretnie metody fenomenologicznej, hermeneutycznej, dialektycznej i systemowej), które – podejmując wyzwania życia i opierając się na życiu (Lebenswelt) – pozwoliłyby na osiąganie mądrości pedagogicznej. Propozycja ta, nie wykluczając obecności także religii – „filozofowania w wierze” – jak postulował Gilson, zachęca do przechodzenia od danych naukowych (także nauk szczegółowych) do ujęć „bliskich życiu”, aspirujących do odkrywania „odwiecznych racji rzeczy” (aeternae rationes rerum), poprzez które możliwe byłoby dochodzenie do pedagogicznej mądrości.
Bibliografia
Bartnik C.S., ‘Filozofia przeciwieństw’ Romana Guardiniego, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne KUL” 1959, t. 2, nr 2.
Bartnik C.S., Romano Guardini. Metoda witalistyczno-fenomenologiczna, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1990.
Beck H. (red.), Philosophie der Erziehung, Herder, Freiburg – Basel – Wien 1979.
Beck H., Dialektik oder Analogie als Bestimmungsprinzip der Pädagogik? Betrachtung über R. Guardinis dialektische Phänomenologie (Die Begegnung), „Vierteljahresschrift für wissenschaftliche Pädagogik” 1960, t. 36, nr 2.
Brezinka W., Metatheorie der Erziehung. Eine Einführung in die Grundlagen der Erziehungswissenschaft, der Philosophie der Erziehung und der Praktischen Pädagogik, Ernst Reinhardt Verlag, München – Basel 1978.
Bronk A., Rozumienie – Dzieje. Język. Filozofia hermeneutyczna H.G. Gadamera, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1982.
Cavallé M., La saggezza ritrovata, trad. da spagnolo di Enrico Petrella, Ugo Mursia Editore, Milano 2002.
Danner H., Methoden geisteswissenschaftlicher Pädagogik, Ernst Reinhardt Verlag, München – Basel 1989.
Danner H., Methoden geisteswissenschaftlicher Pädagogik. Einführung in Hermeneutik, Phänomenologie und Dialektik, Ernst Reinhardt Verlag, München – Basel 1989.
Dewey J., Demokracja i wychowanie. Wstęp do filozofii wychowania, przeł. Z. Bastgen, Warszawa 1963.
Gara J., Fenomenologiczne inspiracje hermeneutycznego rozjaśniania fenomenu edukacji, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, nr 2–3.
Gilson E., Introduzione alla filosofia cristiana, Massimo, Milano 1982.
Groome Th.H., Christian Religious Education. Sharing Our Story and Vision, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1999.
Guardini R., Der Gegensatz. Versuche zu einer Philosophie des Lebendig-Konkreten, Matthias-Grünewald-Verlag, Mainz 1985.
Guardini R., Wahrheit des Denkens und Wahrheit des Tuns. Notizen und Texte 1942–1964, Ferdinand Schöningh, Paderborn – München – Wien – Zürich 1980.
Henz H., Lehrbuch der systematischen Pädagogik, Herder, Freiburg – Basel – Wien 1964.
Kampmann Th., Erziehung und Glaube, Kösel-Verlag, München 1960.
Klafki W., Pädagogisch-dialektische oder anthropologisch-existenzphilosophische Grundlegung der Erziehungswissenschaft?, „Zeitschrift für Pädagogik” 1958, t. 4.
Krąpiec M.A. i in., Wprowadzenie do filozofii, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1996.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Łódź 1981.
Nanni C., Introduzione alla filosofia dell’educazione. Professione pedagogista teorico?, LAS, Roma 2007.
Nanni C., L’educazione tra crisi e ricerca di senso, LAS, Roma 1992.
Nanni C., Una scienza che non tramonta, w: Pensare filosoficamente, red. C. Nanni, G. Quinzi, G. Baggio, L. Pace, LAS, Roma 2013.
Nowak M., ‘Giovinezza’ ed ‘autoformazione’ secondo Romano Guardini, UPS – Università Gregoriana, Roma 1989.
Nowak M., Giovinezza ed autoformazione secondo Romano Guardini, Roma 1988 (maszynopis pracy doktorskiej).
Nowak M., Metoda hermeneutyczna w pedagogice, „Roczniki Nauk Społecznych KUL” 1993, t. 21, nr 2.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1999.
Reichenbach H., La nascita della filosofia scientifica, Il Mulino, Bologna 2002.
Rowid H., Podstawy i zasady wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1946.
Soëtard M., Le savoir de l’éducation entre connaissance du fait et pensée de la fin. L’action pédagogique, „Rassegna di Pedagogia. Pädagogische Umschau” 2005, t. 63, nr 3–4.
Speck J., Guardinis Gegensatzlehre und das sogenannte ‘dialektische’ Denken in der Pädagogik. (Auseinandersetzung mit „Der Gegensatz”), „Vierteljahresschrift für wissenschaftliche Pädagogik” 1964, t. 40.
Suchodolski B., Trzy pedagogiki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1970.
Whitehead A.N., The Aims of Education and Other Essays, The Free Press, New York 1929.
Wucherer-Huldenfeld K., Die Gegensatzphilosophie Romano Guardinis in ihren Grundlagen und Folgerungen, Verlag Notring, Wien 1968.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1187
Liczba cytowań: 0