Stosunek polskiej kadry akademickiej do kwestii środowiskowych na przykładzie jednej z polskich uczelni
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZN.2020.015Schlagworte
socjologia środowiska;, badania jakościowe;, teoria ugruntowana;, ochrona środowiska, inteligencjaAbstract
Celem artykułu jest poznanie poziomu wiedzy na temat środowiska przyrodniczego i zachowań wobec niego, prezentowanych przez wykładowców jednej z polskich uczelni wyższych. Badania dotyczące wartości środowiskowych w świadomości nauczycieli akademickich zostały przeprowadzone we wrześniu 2017 roku. W części teoretycznej przedstawiono założenia teorii ugruntowanej, na podstawie których została dokonana analiza danych. W części teoretycznej przedstawiono hipotezy badawcze. Pierwsza z nich zakłada, że wykładowcy nauk przyrodniczych posiadają szerszą wiedzę na temat środowiska niż wykładowcy nauk humanistycznych. W wyniku przeprowadzonej analizy wybranych danych stwierdzono, że wykładowcy nauk przyrodniczych posiadają gruntowniejszą wiedzę przyrodniczą niż humaniści. Niemniej od stanu tej wiedzy nie zależały deklarowane przez nich postawy wobec środowiska. Zarówno przyrodnicy, jak i humaniści opowiedzieli się za potrzebą ochrony środowiska i przyznawali się do podejmowania działań na jej rzecz. Sformułowane wnioski skłaniają do przyjęcia obu zaproponowanych hipotez.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Autor

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 150
Number of citations: 0