Stosunek teologów katolickich w Polsce do wychowania państwowego przed II wojną światową
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2020.022Słowa kluczowe
, pedagogika, wychowanie, wychowanie narodowe, wychowanie państwowe wychowanie religijneAbstrakt
Środowisko teologów katolickich w Polsce w okresie 1920-1939 aktywnie uczestniczyło w przemianach dokonujących się w Polsce okresu międzywojennego. Była to przede wszystkim aktywność intelektualna przejawiająca się w licznych publikacjach naukowych. Oprócz problematyki teologicznej podejmowało też krytyczną refleksję odnoszącą się do koncepcji wychowania w Rzeczypospolitej. Przedmiotem ich zainteresowania i krytycznej oceny były również propozycje wychowania szkolnego. Ówczesne państwo polskie zamieszkiwali obywatele wielu narodowości. W latach trzydziestych XX wieku władze przyjęły koncepcję wychowania w duchu państwowym pomagającym integrować tak zróżnicowaną ludność wokół służby dla państwa. Przedstawiciele środowiska teologów katolickich krytycznie oceniali przyjęte koncepcje w duchu pedagogiki katolickiej oraz podkreślali potrzebę wychowania w duchu katolickim opierając się na postanowieniach konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską.
Bibliografia
Arnold S., Teoretyczne podstawy nauki o Polsce współczesnej, „Zrąb” 1930, nr 3, s. 334–347.
Balicki Z., Egoizm narodowy wobec etyki, Lwów 1903.
Balicki Z., Zasady wychowania narodowego, Warszawa 1909.
Bartnicka K., Wychowanie państwowe: do dyskusji nad problemami ideologii wychowawczej sanacji, „Rozprawy z Dziejów Wychowania” 12 (1972), s. 61–72.
Biskupski S., Prawne nieporozumienia w związku z nauczaniem religii w szkole, „Ateneum Kapłańskie” 36/4 (1935), s. 381–387.
Czerwiński S., O nowy ideał wychowawczy, Warszawa 1934.
Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003.
Grabowska W., Jędrzejewiczowska ustawa szkolna z 1932 r., „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 12 (1969) s. 123–141.
Hlond A., O chrześcijańskie zasady życia społecznego, Gniezno 23.04.1932, https://sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?showContent=true&id=76181 (dostęp: 04.08.2019).
Jędrzejewicz J., Wychowanie państwowe, „Zrąb” 1930, nr 3. s. 311–320.
Kunka B., Organizacja szkolnictwa w świetle rządowego projektu, „Ateneum Kapłańskie” 21 (1928) s. 68–80.
Mysłakowski Z., Wychowanie państwowe a narodowe, Lwów–Warszawa 1931.
Panenkowa I., Wychowanie państwowe czy narodowe, Warszawa 1930.
Patkowski A., Poznanie własnej ziemi jako podstawa wychowania obywatelskiego, „Zrąb”1930 nr 3 s. 370–377.
Suchodolski B., Wychowanie obywatelsko-państwowe, „Przegląd Pedagogiczny” 15 (1930), nr 20, s. 432–438.
Sicieński J., Wychowanie państwowe w świetle zasad nauki katolickiej, „Ateneum Kapłańskie” 1934, t. 34, z. 2, s. 113–130.
Sicieński J., Wychowanie państwowe w świetle zasad nauki katolickiej, „Ateneum Kapłańskie” 1934, t. 34 z. 3, s. 267–290.
Skoczylas K., Związek Zakładów Teologicznych im św. Jana Kantego w Polsce, „Studia Włocławskie” 20 (2018), s. 25–42.
Sobczak J., Przykłady formułowania ideału Obywatela-Patrioty na tle istotnych dla narodu polskiego wydarzeń polityczno-społecznych, „Studia Pedagogiczne” 1980, z. 6, s. 9–56.
Sośnicki K., Podstawy wychowania państwowego, Lwów–Warszawa, 1936.
Stolarczyk M., Wychowanie państwowe w Drugiej Rzeczypospolitej w świetle programów szkolnych (po wprowadzeniu reformy oświatowej z 1932 roku, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 37 (2018), z. 3, s. 215–235.
Szczepanowski S., Myśli o odrodzeniu narodowym, Lwów–Warszawa 1923.
Szczepanowski S., O polskich tradycjach wychowawczych, Lwów 1912.
Szepietowski M., Naród i wychowanie w myśli Romana Dmowskiego, „Niepodległość i Pamięć” 12 (2005) nr 1, s. 149–152.
Topij-Stempińska B., Kaźmierczak P., Wychowanie narodowe a wychowanie państwowe, „Horyzonty Wychowania” 7 (2008) nr 14, s. 225–239.
Ustawa z dnia 11 marca 1932 roku o ustroju szkolnictwa, Dz. U. 1932 Nr 38, poz. 398, art. 5–12
Wałek Czarnecki T., Kultura klasyczna a wychowanie państwowe, „Zręb” 1930, nr 3, s. 348–359.
Wyszyński S., Z ostatnich walk o religijny charakter szkoły polskiej, „Ateneum Kapłańskie” 30 (1932), s. 55–59.
Zarzecki L., Wychowanie narodowe, Warszawa 1929.
Ziemnowicz M., Wychowanie państwowe w szkole, „Przegląd Pedagogiczny” 1931, nr 15–16, s. 13–23.
Ziemnowicz M., Rodzina a wychowanie państwowe, Warszawa–Lwów 1932.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 313
Liczba cytowań: 0