Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Stosunek teologów katolickich w Polsce do wychowania państwowego przed II wojną światową
  • Inicio
  • /
  • Stosunek teologów katolickich w Polsce do wychowania państwowego przed II wojną światową
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 50 Núm. 2 (2020) /
  4. Artykuły

Stosunek teologów katolickich w Polsce do wychowania państwowego przed II wojną światową

Autores/as

  • Kazimierz Stanisław Skoczylas Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-3287-5317

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2020.022

Palabras clave

, pedagogika, wychowanie, wychowanie narodowe, wychowanie państwowe wychowanie religijne

Resumen

Środowisko teologów katolickich w Polsce w okresie 1920-1939 aktywnie uczestniczyło w przemianach dokonujących się w Polsce okresu międzywojennego. Była to przede wszystkim aktywność intelektualna przejawiająca się w licznych publikacjach naukowych. Oprócz problematyki teologicznej podejmowało też krytyczną refleksję odnoszącą się do koncepcji wychowania w Rzeczypospolitej. Przedmiotem ich zainteresowania i krytycznej oceny były również propozycje wychowania szkolnego. Ówczesne państwo polskie zamieszkiwali obywatele wielu narodowości. W latach trzydziestych XX wieku władze przyjęły koncepcję wychowania w duchu państwowym pomagającym integrować tak zróżnicowaną ludność wokół służby dla państwa. Przedstawiciele środowiska teologów katolickich krytycznie oceniali przyjęte koncepcje w duchu pedagogiki katolickiej oraz podkreślali potrzebę wychowania w duchu katolickim opierając się na postanowieniach konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską.

Citas

Arnold S., Teoretyczne podstawy nauki o Polsce współczesnej, „Zrąb” 1930, nr 3, s. 334–347.

Balicki Z., Egoizm narodowy wobec etyki, Lwów 1903.

Balicki Z., Zasady wychowania narodowego, Warszawa 1909.

Bartnicka K., Wychowanie państwowe: do dyskusji nad problemami ideologii wychowawczej sanacji, „Rozprawy z Dziejów Wychowania” 12 (1972), s. 61–72.

Biskupski S., Prawne nieporozumienia w związku z nauczaniem religii w szkole, „Ateneum Kapłańskie” 36/4 (1935), s. 381–387.

Czerwiński S., O nowy ideał wychowawczy, Warszawa 1934.

Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003.

Grabowska W., Jędrzejewiczowska ustawa szkolna z 1932 r., „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 12 (1969) s. 123–141.

Hlond A., O chrześcijańskie zasady życia społecznego, Gniezno 23.04.1932, https://sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?showContent=true&id=76181 (dostęp: 04.08.2019).

Jędrzejewicz J., Wychowanie państwowe, „Zrąb” 1930, nr 3. s. 311–320.

Kunka B., Organizacja szkolnictwa w świetle rządowego projektu, „Ateneum Kapłańskie” 21 (1928) s. 68–80.

Mysłakowski Z., Wychowanie państwowe a narodowe, Lwów–Warszawa 1931.

Panenkowa I., Wychowanie państwowe czy narodowe, Warszawa 1930.

Patkowski A., Poznanie własnej ziemi jako podstawa wychowania obywatelskiego, „Zrąb”1930 nr 3 s. 370–377.

Suchodolski B., Wychowanie obywatelsko-państwowe, „Przegląd Pedagogiczny” 15 (1930), nr 20, s. 432–438.

Sicieński J., Wychowanie państwowe w świetle zasad nauki katolickiej, „Ateneum Kapłańskie” 1934, t. 34, z. 2, s. 113–130.

Sicieński J., Wychowanie państwowe w świetle zasad nauki katolickiej, „Ateneum Kapłańskie” 1934, t. 34 z. 3, s. 267–290.

Skoczylas K., Związek Zakładów Teologicznych im św. Jana Kantego w Polsce, „Studia Włocławskie” 20 (2018), s. 25–42.

Sobczak J., Przykłady formułowania ideału Obywatela-Patrioty na tle istotnych dla narodu polskiego wydarzeń polityczno-społecznych, „Studia Pedagogiczne” 1980, z. 6, s. 9–56.

Sośnicki K., Podstawy wychowania państwowego, Lwów–Warszawa, 1936.

Stolarczyk M., Wychowanie państwowe w Drugiej Rzeczypospolitej w świetle programów szkolnych (po wprowadzeniu reformy oświatowej z 1932 roku, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 37 (2018), z. 3, s. 215–235.

Szczepanowski S., Myśli o odrodzeniu narodowym, Lwów–Warszawa 1923.

Szczepanowski S., O polskich tradycjach wychowawczych, Lwów 1912.

Szepietowski M., Naród i wychowanie w myśli Romana Dmowskiego, „Niepodległość i Pamięć” 12 (2005) nr 1, s. 149–152.

Topij-Stempińska B., Kaźmierczak P., Wychowanie narodowe a wychowanie państwowe, „Horyzonty Wychowania” 7 (2008) nr 14, s. 225–239.

Ustawa z dnia 11 marca 1932 roku o ustroju szkolnictwa, Dz. U. 1932 Nr 38, poz. 398, art. 5–12

Wałek Czarnecki T., Kultura klasyczna a wychowanie państwowe, „Zręb” 1930, nr 3, s. 348–359.

Wyszyński S., Z ostatnich walk o religijny charakter szkoły polskiej, „Ateneum Kapłańskie” 30 (1932), s. 55–59.

Zarzecki L., Wychowanie narodowe, Warszawa 1929.

Ziemnowicz M., Wychowanie państwowe w szkole, „Przegląd Pedagogiczny” 1931, nr 15–16, s. 13–23.

Ziemnowicz M., Rodzina a wychowanie państwowe, Warszawa–Lwów 1932.

Teologia i Człowiek

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2020-07-10

Cómo citar

1.
SKOCZYLAS, Kazimierz Stanisław. Stosunek teologów katolickich w Polsce do wychowania państwowego przed II wojną światową. Teologia i Człowiek. Online. 10 julio 2020. Vol. 50, no. 2, pp. 143-165. [Accessed 5 julio 2025]. DOI 10.12775/TiCz.2020.022.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 50 Núm. 2 (2020)

Sección

Artykuły

Licencia

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 498
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

, pedagogika, wychowanie, wychowanie narodowe, wychowanie państwowe wychowanie religijne
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop