Wytyczne dla autorów
Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
W celu zapewnienia rzetelności naukowej Redakcja wprowadza zaporę ghostwriting i wymaga od autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający manuskrypt.
Informujemy Autorów, że wszelkie przypadki nierzetelności naukowej oraz nieuczciwości (ghostwriting i guest authorship), a w szczególności nieprzestrzeganie etycznych zasad badań naukowych, będą demaskowane włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
Artykuły złożone do "Teologia i Człowiek" powinny być oryginalnymi, niepublikowanymi pracami i nie mogą uczestniczyć aktualnie w innym postępowaniu wydawniczym. Przesłane materiały nie będą zwracane Autorom.
Instrukcja wydawnicza
Wszelkie teksty do opublikowania w naszym czasopiśmie należy zgłaszać przez system Akademickiej Platformy Czasopism.
Rękopisy niespełniające wymagań określonych poniżej nie będą brane pod uwagę w procedurze kwalifikacji, ich Autorzy będą proszeni o dokonanie poprawek.
Prosimy Autorów o przygotowywanie swoich tekstów według niżej podanych wskazówek:
1. Artykuł nie powinien liczyć więcej niż 30 000 znaków ze spacjami (wraz z bibliografią załącznikową). Teksty dłuższe będą odsyłane Autorom do przeredagowania i skrócenia.
2. Plik tekstowy w formacie *.rtf lub *.doc (Word 97 lub wyższy + fonty specjalne, wprowadzane przez Autora, np. czcionka grecka, hebrajska itp.).
3. Czcionka tekstu głównego 12 punktów Times New Roman, przypisy - 10 punktów, wyróżnione cytaty w bloczkach - 11 punktów we wcięciu akapitowym.
4. Interlinia w tekście głównym 1,5, a w przypisach - pojedyncza.
5. Tytuły utworów, dzieł zbiorowych i monograficznych oraz artykułów w tekście głównym - kursywą, natomiast tytuły czasopism – czcionką prostą w cudzysłowie.
6. Wyróżnienia - raczej nie stosować, jeśli to konieczne, to wyjątkowo pogrubienia.
7. Wyodrębnione cytaty, tzw. bloczki (od 5 wersów): czcionka 11 punktów, we wcięciu akapitowym.
8. Rozwinięcie imion własnych w tekście głównym, gdy nazwisko pojawia się po raz pierwszy, lub na początku akapitu.
9. Przypisy tekstowe i bibliograficzne - czcionka 10 z odnośnikami w indeksie górnym.
10. Skróty łacińskie w przypisach: ibidem, idem, eadem.
11. Przypisy dolne sporządzone według Chicago Style (https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide/citation-guide-1.html):
- przypis z monografii:
Zbigniew Wanat, Sumienie w blasku Prawdy. Polska teologia sumienia XX wieku (Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012), 21-22.
ponowne cytowanie tej pracy:
Wanat, Sumienie w blasku, 55.
- przypis z rozdziału z pracy zbiorowej -
Kazimierz Wenta, "Edukacja na rzecz bezpieczeństwa w Sieci informacyjnej," w Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, red. Bronisław Siemieniecki (Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012), 189-190.
ponowne cytowanie tej pracy:
Wenta, "Edukacja na rzecz bezpieczeństwa," 195.
- przypis z artykułu w czasopiśmie -
Joseph Ellul, "The Concept and the Experience of Suffering in the Islamic Tradition," Teologia i Człowiek 31, no. 3 (2015): 171.
ponowne cytowanie tej pracy:
Ellul, "The Concept and the Experience," 174.
- przypis z dzieła przetłumaczonego na j. polski -
Henri Bergson, Dwa źródła moralności i religii, tłum. Piotr Kostyło i Krzysztof Skorulski (Kraków: Znak, 1993), 24.
ponowne cytowanie tej pracy:
Bergson, Dwa źródła, 31.
- powoływanie się na tę samą pozycję, co wyżej - Ibidem, 27.
- przypis z dzieła, które już znalazło się w przypisach, ale nie bezpośrednio wyżej -
Wenta, Edukacja, 11.
- przypis z dzieła, które już znalazło się z przypisach, ale nie bezpośrednio wyżej, autora więcej niż jednego cytowanego utworu -
Bagrowicz, Edukacja religijna, 177.
12. Prosimy nie dzielić wyrazów, nie stosować żadnego specjalnego formatowania.
13. Ryciny przeznaczone do publikacji muszą mieć dobrą jakość (pliki *.tiff, *.jpg, *.cdr o rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi), ujednoliconą formę i opisy.
14. Wykresy - wykonane w Corel Draw lub Microsoft Exel (jeśli muszą być w trakcie prac redakcyjnych poddawane edycji).
15. Tabele, schematy i rysunki powinny być ponumerowane i mieć tytuł czy też podpis.
16. Nie należy zamieszczać ilustracji, schematów, rysunków z Internetu, chyba że są w wolnym dostępie.
17. Wszystkie fragmenty tekstów, ilustracje, ryciny, schematy, tabele itp., pochodzące z innych dzieł, są chronione prawem autorskim. Umieszczenie w książce materiałów chronionych prawem autorskim będzie możliwe pod warunkiem dostarczenia przez Autora do Redakcji Wydawnictwa pisemnej zgody właściciela praw autorskich.
18. Na końcu artykułu streszczenie w języku polskim (do 800 znaków ze spacjami) oraz od 3 do 8 słów kluczowych; Abstract w języku angielskim (do 800 znaków ze spacjami), tytuł i keywords (od 3 do 8 słów).
19. Bibliografia załącznikowa sporządzona według Chicago Style: https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide/citation-guide-1.html; należy w niej podać także numery DOI artykułów, jeśli zostały nadane, np.:
Nadolski, Bogusław. Leksykon liturgii. Poznań: Pallottinum, 2006.
Wanat, Zbigniew. Sumienie w blasku Prawdy. Polska teologia sumienia XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.
Porosło, Krzysztof. "Przez rzeczy widzialne do niewidzialnych - symbol właściwym językiem liturgii." W Teologia żyjąca w liturgii, red. Krzysztof Porosło, 86-109. Kraków: Wydawnictwo AA, 2010.
Ellul, Joseph. "The Concept and the Experience of Suffering in the Islamic Tradition." Teologia i Człowiek 31, no. 3 (2015): 169-190. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/TiCz.2015.041.
20. Krótka notka o Autorze artykułu z podaniem tytułu naukowego, afiliacji (swojego miejsca pracy czy ośrodka naukowego), adresu mailowego oraz numeru ORCID.