Natural Science – an Enemy or an Ally of Theodicy?
Some Methodological Remarks inspired by St. Thomas Aquinas’ Natural Theology
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2023.015Słowa kluczowe
teodycea, przyrodoznawstwo, metodologia, metafizykaAbstrakt
Przyrodoznawstwo – wróg czy sprzymierzeniec teodycei? Kilka metodologicznych uwag na marginesie teologii naturalnej św. Tomasza z Akwinu
Na przestrzeni stuleci, jakie minęły od czasu nowożytnej rewolucji naukowej, zaobserwować można próby wykorzystywania formułowanych na gruncie rozwijającego się dynamicznie przyrodoznawstwa hipotez, zmierzające w dwóch przeciwstawnych kierunkach. W przypadku pierwszego z nich, mamy do czynienia z dążeniem, by w oparciu o wyniki badań przyrodniczych nie tylko zakwestionować prawdy wiary objawionej, ale również wykazać niezasadność wniosków, do jakich prowadziła wcześniej czysto racjonalna refleksja, wskazująca na fakt istnienia Bytu Absolutnego, prowadzona w ramach teodycei. W przypadku drugiego, spotykamy dążenie, by interpretować wybrane odkrycia naukowe jako swego rodzaju potwierdzenie prawd zawartych w nadprzyrodzonym Objawieniu, bądź też wykorzystywać je w charakterze przesłanek na gruncie teodycealnej argumentacji. Celem uzasadnienia słuszności tego dążenia, nierzadko przywoływany zostaje autorytet św. Tomasza z Akwinu jako tego, który potrafił łączyć wiedzę objawioną z wiedzą naukową swoich czasów, tworząc ich integralną syntezę. W ramach artykułu podjętych zostaje kilka kwestii o charakterze metodologicznym, pozwalających – jak się wydaje – uniknąć błędów, jakie pociągać może za sobą realizacja tego dążenia.
Bibliografia
Aquinas, Thomas. 2019. Summa Contra Gentiles, Books I&II, Latin-English Opera Omnia. Translated by A. Pegis, J. F. Anderson, V. J. Bourke, and C. J. O’Neil. Edited by The Aquinas Institute.
Aquinas, Thomas. 2009. The Summa Theologiae: Latin-English Edition, Prima Pars, Q. 1–64. Translated by the Fathers of the English Dominican Province. Edited by NovAntiqua.
Aquinas, Thomas. 2017. On Being and Essence. Translated by J. Bobik. Edited by Createspace Independent Publishing Platform.
Aquinas, Thomas. 1987. Faith, Reason, and Theology. Questions I–IV of his Commentary on the De Trinitate of Boethius (Expositio Super Librum Boethii De Trinitate). Translated by A. Maurer. Edited by Pontifical Institute of Medieval Studies, Toronto.
Aquinas, Thomas. 1986. The Divisions and Methods of the Sciences. Questions V and VI of his Commentary on the De Trinitate of Boethius (Expositio Super Librum Boethii De Trinitate). Translated by A. Maurer. Edited by Pontifical Institute of Medieval Studies, Toronto.
Aristotle. 2002. Metaphysics. Translated by J. Sachs. Edited by Green Lion Press.
Benedict XVI. The Spiritual Testament. https://www.vaticannews.va/en/vatican-city/news/2022-12/the-spiritual-testament-of-pope-emeritus-benedict-xvi.html.
Bronk, Andrzej. 1998. Religia i nauka. In Zrozumieć świat współczesny. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, pp. 203–256.
Dodds, Michael. 2012. Unlocking Divine Action: Contemporary Science and Thomas Aquinas. Washington: Catholic University of America Press.
Gilson, Etienne. 1996. Bóg i ateizm. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Hajduk, Zygmunt. 2000. Ogólna metodologia nauk. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Hankey, Wayne J. 1982. The Place of the Proof for God’s Existence in the Summa Theologiae of Thomas Aquinas.The Tomist 46/3(1982), pp. 370–393.
Moskal, Piotr. 2008. Religia i prawda. Lublin: Wydawnictwo KUL.
John Paul II. 1998. Encyclical Letter Fides et ratio on the Relationship Between Faith and Reason.
Jones, Steve E. 2011. A Brief Summary of Sir Isaac Newton’s Religious Views. In Converging Paths to Truth: The Summerhays Lectures on Science and Religion. Ed. Michael Rhodes and J. Ward Moody. Salt Lake City: Deseret Book Company, pp. 59–75.
Kamiński, Stanisław. 1998. O sposobie poznania Boga. In Światopogląd –religia – teologia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, pp. 179–204.
Kotowski, Mateusz. 2018. Argumenty z autorytetu a krytyczne myślenie. W nawiązaniu do Logiki i argumentacji Andrzeja Kisielewicza. Studia Philosophica Wratislaviensia XIII 3(2018), pp. 77–93.
Kretzmann, Norman. 2001. The Metaphysics of Theism. Aquinas’s Natural Theology in Summa Contra Gentiles I. Oxford: Oxford University Press.
Leo XIII. 1879. Encyclical Aeterni Patris on the Restoration of Christian Philosophy.
Levering, Matthew. 2016. Proofs of God: Classical Arguments from Tertulian to Barth. Grand Rapids: Baker Academics.
Maryniarczyk, Andrzej. 1994. Tomizm. Dla-czego? Lublin: „Żyć i poznawać”.
Maryniarczyk, Andrzej. 1998. 1999. Zeszyty z metafizyki vol. 1–3. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Mullins, Andy. 2022. Rationality and Human Fulfilment Clarified by a Thomistic Metaphysics of Participation. Scientia et Fides vol. 10, n. 1, pp. 177–195.
Pedersen. Olaf 2016. Dwie księgi. Z dziejów relacji między nauką a teologią. Kraków: Copernicus Center Press.
Perkinson, Henry. 1978. Popper’s Fallibilism. ETC: A Review of General Semantics vol. 35, n. 1, pp. 5–19.
Stróżewski, Władysław. 2003. Ontologia. Kraków: Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak.
Swieżawski, Stefan. 2002. Święty Tomasz na nowo odczytany. Poznań: W drodze.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Tomasz Dutkiewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 221
Liczba cytowań: 0