Proposals for Inculturation in Liturgical Music in Poland
DOI :
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.006Mots-clés
inculturation, liturgy, liturgical music, popular music, Polish Church traditionRésumé
In recent years, the music performed as part of the liturgy has been attracting an increasing amount of criticism. Many attempts have been made to introduce various substitutes for true musical art into the liturgy, including popular music. The author of the article is critical of relativism in art and asks about the limits of liturgical-musical liberalism, pointing to the dangers of misunderstanding inculturation. Considering the deeply rooted traditions of the Polish Church, he offers specific proposals for inculturation in liturgical music, in the liturgy and during services or devotions.Références
Arnold D., „Seconda Pratica”: A Background to Monteverdi’s Madrigals, „Music & Letters” 38 (1957), no 4, pp. 341-352.
Bodzioch B., Cantionale eccelsiasticum na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Lublin 2014.
Brzeziński D., Wiara i jej celebracja w kulturze. Systematyzacja pojęć, „Teologia i Człowiek” 27 (2014), no 3, pp. 11-20. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/TiCz.2014.033
Hildebrand D. von, Koń trojański w mieście Boga, transl. J. Wocial, Warszawa 2000.
John Paul II, Ecclesia de Eucharistia, 17 IV 2003.
Kaproń K.M., Współczesna inkulturacja w liturgii w kontekście doświadczeń Kościoła Pierwszego Tysiąclecia, „Anamnesis” (2012), no 68, pp. 91-102.
Karpowicz-Zbińkowska A., Czy muzyce kościelnej potrzeba jest „inkulturacja”?, „Christianitas” 73 (2018), pp. 147-155.
Lonergan B., Method in Theology, New York 1972.
Mycka A., Zasady praxis chorału gregoriańskiego zamieszczone w wybranych średniowiecznych traktatach teoretycznych, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 117-133.
Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.
Pawlak I., Dlaczego chorał gregoriański?, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 3 (2012), no 3, pp. 187-197.
Pawlak I., Muzyka jako niezbędny element pracy duszpasterskiej, in: Muzyka i śpiew liturgiczny, J. Zimny (ed.), Sandomierz 2002, pp. 51-67.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2001.
Pawlak I., Opinia o projekcie Instrukcji Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej w Polsce (2015), „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 237-244.
Pawlak I., Piękno muzyki liturgicznej, „Liturgia Sacra” 11 (2005), no 2, pp. 357-374.
Pawlak I., Repertuar śpiewów łacińskich w polskich obrzędach i zwyczajach liturgicznych zachowany w księgach piotrkowskich, in: Ks. Ireneusz Pawlak. De musica sacra in Polonia. Questiones selectae, vol. 1, S. Garnczarski (ed.), Tarnów 2013, pp. 132-144.
Pawlak I., Spór o pieśń w liturgii, in: Muzyka liturgiczna w Kościele Katowickim 1925-2005, W. Hudek (ed.), Katowice 2005, pp. 13-25.
Pawlak I., Śpiewy maryjne w okresie wielkanocnym, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 2 (2011), no 2, pp. 87-100.
Pawlak I., W poszukiwaniu muzycznego idiomu okresów roku kościelnego w polskiej monodii liturgicznej, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 135-160.
Pawlak I., Wiara w Eucharystię i przez Eucharystię, „Liturgia Sacra” 18 (2012), no 2, pp. 331-341.
Ratzinegr J., Nowa pieśń dla Pana, transl. J. Zychowicz, Kraków 1999.
Ratzinger J., Duch liturgii, transl. E. Pieciul-Karmińska, Kraków 2002.
Słotwińska H., Wielokulturowość a tożsamość, „Roczniki Teologiczne” 63 (2016), vol. 11, pp. 89-111.
Waloszek J., Muzyka w Eucharystii, in: Misterium Eucharystii, M. Worbs (ed.), Opole 2005, pp. 53-62.
Wiśniewski P., Granice inkulturacji w muzyce liturgicznej, in: Tożsamość muzyki sakralnej w dialogu z kulturą współczesną, J. Bramorski (ed.), Gdańsk 2017, pp. 40-55.
Wiśniewski P., Inkulturacja muzyczna w liturgii po Soborze Watykańskim II. W kontekście rozważań Josepha Ratzingera, „Studia Płockie” (2006), no 34, pp. 57-67.
Wiśniewski P., Śpiewy późnośredniowieczne w antyfonarzach płockich z XV/XVI wieku na podstawie responsoriów Matutinum, Lublin 2010.
Wit Z., Msze domowe, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 1 (2010), no 1, pp. 161-175.
Zając A., Inkulturacja w obszarze muzyki liturgicznej wobec wyzwań współczesnej muzycznej pop-kultury, in: Musicam Sacram Promovere, R. Tyrała (ed.), Kraków 2004, pp. 65-78.
Zalewski Z., Święto Bożego Ciała w Polsce do wydania rytuału piotrkowskiego (1631), in: Studia z dziejów liturgii w Polsce, vol. 1, M. Rechowicz, W. Schenk (eds.), Lublin 1973, pp. 95-159.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Theology and Man 2021
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 567
Number of citations: 0