Proposals for Inculturation in Liturgical Music in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.006Keywords
inculturation, liturgy, liturgical music, popular music, Polish Church traditionAbstract
In recent years, the music performed as part of the liturgy has been attracting an increasing amount of criticism. Many attempts have been made to introduce various substitutes for true musical art into the liturgy, including popular music. The author of the article is critical of relativism in art and asks about the limits of liturgical-musical liberalism, pointing to the dangers of misunderstanding inculturation. Considering the deeply rooted traditions of the Polish Church, he offers specific proposals for inculturation in liturgical music, in the liturgy and during services or devotions.References
Arnold D., „Seconda Pratica”: A Background to Monteverdi’s Madrigals, „Music & Letters” 38 (1957), no 4, pp. 341-352.
Bodzioch B., Cantionale eccelsiasticum na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Lublin 2014.
Brzeziński D., Wiara i jej celebracja w kulturze. Systematyzacja pojęć, „Teologia i Człowiek” 27 (2014), no 3, pp. 11-20. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/TiCz.2014.033
Hildebrand D. von, Koń trojański w mieście Boga, transl. J. Wocial, Warszawa 2000.
John Paul II, Ecclesia de Eucharistia, 17 IV 2003.
Kaproń K.M., Współczesna inkulturacja w liturgii w kontekście doświadczeń Kościoła Pierwszego Tysiąclecia, „Anamnesis” (2012), no 68, pp. 91-102.
Karpowicz-Zbińkowska A., Czy muzyce kościelnej potrzeba jest „inkulturacja”?, „Christianitas” 73 (2018), pp. 147-155.
Lonergan B., Method in Theology, New York 1972.
Mycka A., Zasady praxis chorału gregoriańskiego zamieszczone w wybranych średniowiecznych traktatach teoretycznych, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 117-133.
Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.
Pawlak I., Dlaczego chorał gregoriański?, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 3 (2012), no 3, pp. 187-197.
Pawlak I., Muzyka jako niezbędny element pracy duszpasterskiej, in: Muzyka i śpiew liturgiczny, J. Zimny (ed.), Sandomierz 2002, pp. 51-67.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2001.
Pawlak I., Opinia o projekcie Instrukcji Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej w Polsce (2015), „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 237-244.
Pawlak I., Piękno muzyki liturgicznej, „Liturgia Sacra” 11 (2005), no 2, pp. 357-374.
Pawlak I., Repertuar śpiewów łacińskich w polskich obrzędach i zwyczajach liturgicznych zachowany w księgach piotrkowskich, in: Ks. Ireneusz Pawlak. De musica sacra in Polonia. Questiones selectae, vol. 1, S. Garnczarski (ed.), Tarnów 2013, pp. 132-144.
Pawlak I., Spór o pieśń w liturgii, in: Muzyka liturgiczna w Kościele Katowickim 1925-2005, W. Hudek (ed.), Katowice 2005, pp. 13-25.
Pawlak I., Śpiewy maryjne w okresie wielkanocnym, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 2 (2011), no 2, pp. 87-100.
Pawlak I., W poszukiwaniu muzycznego idiomu okresów roku kościelnego w polskiej monodii liturgicznej, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 135-160.
Pawlak I., Wiara w Eucharystię i przez Eucharystię, „Liturgia Sacra” 18 (2012), no 2, pp. 331-341.
Ratzinegr J., Nowa pieśń dla Pana, transl. J. Zychowicz, Kraków 1999.
Ratzinger J., Duch liturgii, transl. E. Pieciul-Karmińska, Kraków 2002.
Słotwińska H., Wielokulturowość a tożsamość, „Roczniki Teologiczne” 63 (2016), vol. 11, pp. 89-111.
Waloszek J., Muzyka w Eucharystii, in: Misterium Eucharystii, M. Worbs (ed.), Opole 2005, pp. 53-62.
Wiśniewski P., Granice inkulturacji w muzyce liturgicznej, in: Tożsamość muzyki sakralnej w dialogu z kulturą współczesną, J. Bramorski (ed.), Gdańsk 2017, pp. 40-55.
Wiśniewski P., Inkulturacja muzyczna w liturgii po Soborze Watykańskim II. W kontekście rozważań Josepha Ratzingera, „Studia Płockie” (2006), no 34, pp. 57-67.
Wiśniewski P., Śpiewy późnośredniowieczne w antyfonarzach płockich z XV/XVI wieku na podstawie responsoriów Matutinum, Lublin 2010.
Wit Z., Msze domowe, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 1 (2010), no 1, pp. 161-175.
Zając A., Inkulturacja w obszarze muzyki liturgicznej wobec wyzwań współczesnej muzycznej pop-kultury, in: Musicam Sacram Promovere, R. Tyrała (ed.), Kraków 2004, pp. 65-78.
Zalewski Z., Święto Bożego Ciała w Polsce do wydania rytuału piotrkowskiego (1631), in: Studia z dziejów liturgii w Polsce, vol. 1, M. Rechowicz, W. Schenk (eds.), Lublin 1973, pp. 95-159.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Theology and Man
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 567
Number of citations: 0