Proposals of Inculturation in Liturgical Music in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.006Słowa kluczowe
inkulturacja, liturgia, muzyka liturgiczna, muzyka popularna, polska tradycja kościelnaAbstrakt
Propozycje inkulturacji w muzyce liturgicznej w Polsce
W ostatnich latach narasta coraz więcej zastrzeżeń w stosunku do muzyki liturgicznej. Podejmuje się wiele prób wprowadzania do liturgii różnych substytutów prawdziwej sztuki muzycznej, m.in. muzyki popularnej. Autor artykułu krytycznie odnosi się do relatywizmu w dziedzinie sztuki, pyta o granice liberalizmu liturgiczno-muzycznego i wskazuje na zagrożenia wynikające z błędnego rozumienia inkulturacji. Mając na względzie silnie zakorzenione kościelne tradycje polskie wskazuje konkretne propozycje inkulturacji w muzyce liturgicznej, w liturgii oraz podczas nabożeństw.
Bibliografia
Arnold D., „Seconda Pratica”: A Background to Monteverdi’s Madrigals, „Music & Letters” 38 (1957), no 4, pp. 341-352.
Bodzioch B., Cantionale eccelsiasticum na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Lublin 2014.
Brzeziński D., Wiara i jej celebracja w kulturze. Systematyzacja pojęć, „Teologia i Człowiek” 27 (2014), no 3, pp. 11-20. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/TiCz.2014.033
Hildebrand D. von, Koń trojański w mieście Boga, transl. J. Wocial, Warszawa 2000.
John Paul II, Ecclesia de Eucharistia, 17 IV 2003.
Kaproń K.M., Współczesna inkulturacja w liturgii w kontekście doświadczeń Kościoła Pierwszego Tysiąclecia, „Anamnesis” (2012), no 68, pp. 91-102.
Karpowicz-Zbińkowska A., Czy muzyce kościelnej potrzeba jest „inkulturacja”?, „Christianitas” 73 (2018), pp. 147-155.
Lonergan B., Method in Theology, New York 1972.
Mycka A., Zasady praxis chorału gregoriańskiego zamieszczone w wybranych średniowiecznych traktatach teoretycznych, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 117-133.
Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.
Pawlak I., Dlaczego chorał gregoriański?, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 3 (2012), no 3, pp. 187-197.
Pawlak I., Muzyka jako niezbędny element pracy duszpasterskiej, in: Muzyka i śpiew liturgiczny, J. Zimny (ed.), Sandomierz 2002, pp. 51-67.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2001.
Pawlak I., Opinia o projekcie Instrukcji Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej w Polsce (2015), „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 237-244.
Pawlak I., Piękno muzyki liturgicznej, „Liturgia Sacra” 11 (2005), no 2, pp. 357-374.
Pawlak I., Repertuar śpiewów łacińskich w polskich obrzędach i zwyczajach liturgicznych zachowany w księgach piotrkowskich, in: Ks. Ireneusz Pawlak. De musica sacra in Polonia. Questiones selectae, vol. 1, S. Garnczarski (ed.), Tarnów 2013, pp. 132-144.
Pawlak I., Spór o pieśń w liturgii, in: Muzyka liturgiczna w Kościele Katowickim 1925-2005, W. Hudek (ed.), Katowice 2005, pp. 13-25.
Pawlak I., Śpiewy maryjne w okresie wielkanocnym, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 2 (2011), no 2, pp. 87-100.
Pawlak I., W poszukiwaniu muzycznego idiomu okresów roku kościelnego w polskiej monodii liturgicznej, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 7 (2016), no 7, pp. 135-160.
Pawlak I., Wiara w Eucharystię i przez Eucharystię, „Liturgia Sacra” 18 (2012), no 2, pp. 331-341.
Ratzinegr J., Nowa pieśń dla Pana, transl. J. Zychowicz, Kraków 1999.
Ratzinger J., Duch liturgii, transl. E. Pieciul-Karmińska, Kraków 2002.
Słotwińska H., Wielokulturowość a tożsamość, „Roczniki Teologiczne” 63 (2016), vol. 11, pp. 89-111.
Waloszek J., Muzyka w Eucharystii, in: Misterium Eucharystii, M. Worbs (ed.), Opole 2005, pp. 53-62.
Wiśniewski P., Granice inkulturacji w muzyce liturgicznej, in: Tożsamość muzyki sakralnej w dialogu z kulturą współczesną, J. Bramorski (ed.), Gdańsk 2017, pp. 40-55.
Wiśniewski P., Inkulturacja muzyczna w liturgii po Soborze Watykańskim II. W kontekście rozważań Josepha Ratzingera, „Studia Płockie” (2006), no 34, pp. 57-67.
Wiśniewski P., Śpiewy późnośredniowieczne w antyfonarzach płockich z XV/XVI wieku na podstawie responsoriów Matutinum, Lublin 2010.
Wit Z., Msze domowe, „Annales Lublinenses pro Musica Sacra” 1 (2010), no 1, pp. 161-175.
Zając A., Inkulturacja w obszarze muzyki liturgicznej wobec wyzwań współczesnej muzycznej pop-kultury, in: Musicam Sacram Promovere, R. Tyrała (ed.), Kraków 2004, pp. 65-78.
Zalewski Z., Święto Bożego Ciała w Polsce do wydania rytuału piotrkowskiego (1631), in: Studia z dziejów liturgii w Polsce, vol. 1, M. Rechowicz, W. Schenk (eds.), Lublin 1973, pp. 95-159.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Teologia i Człowiek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 465
Liczba cytowań: 0