Hesychasm in Rus’. Influences, Idea, Figures
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2016.043Keywords
hesychasm, Byzantium, Rus’, Sergey Khoruji, Russian religious philosophyAbstract
Hesychasm has been one of the most important spiritual tendencies in Byzantine monasticism. It turned out to deeply influence spiritual and philosophic development of medieval Rus'. Russian researcher Sergey Khoruji says even that hesychasm found its second homeland in Rus'. Rus' is very often considered as "Byzantium after Byzantium", but this concept is hardy unequivocally true. We can point out many "channels of influence" of Byzantium on Rus', but the most important is religion: hesychastic mysticism. Hesychastic tradition had existed in Russia since XIV century and is integral part of development of Russian philosophy.
References
Barlieva S. Uczniowie Apostołów Słowian. Siedmiu Świętych Mężów w greckiej i słowiańskiej tradycji literackiej, w: Uczniowie apostołów Słowian. Siedmiu Świętych mężów, red. M. Skowronek, G. Minczew, Wydawnictwo Collegium Columbinum, Kraków 2010.
Baynes N.H., Moss H. St., Bizancjum. Wstęp do cywilizacji wschodniorzymskiej, przeł. E. Zwolski, PAX, Warszawa 1964.
Besançon A., Święta Ruś, przeł. Ł. Maślanka, Teologia Polityczna, Warszawa 2012.
Billington J.H., Ideologia moskiewska, w: Chrześcijaństwo Rusi Kijowskiej, red. J. Kłoczowski, Białorusi, Ukrainy i Rosji, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1997.
Evdokimov P., Prawosławie, przeł. J. Klinger, PAX, Warszawa 2003.
Fiedotow G., Święci Rusi (X-XVII w.), przeł. H. Paprocki, Homini, Bydgoszcz 2002.
Florenski P., Ławra Troicko-Sergiejewska i Rosja, w: tenże, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, PAX, Warszawa 1984.
Florenski P., Świątynia jako synteza sztuk, w: tenże, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, PAX, Warszawa 1984.
Jarco J., Tradycje Cyrylo-metodiańskie Rusi Kijowskiej, w: Dzieło chrystianizacji Rusi Kijowskiej, red. R. Łużny, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1988.
Jasiewicz A., Wstęp, w: Jan Klimak, Drabina Raju, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011.
Kempfi A., Patron Rosji św. Sergiusz z Radoneża i jego życiorys pióra Epifaniusza, „Rocznik Teologiczny” 1 (1984).
Kempfi A., Św. Serafin Sarowski eremita i cudotwórca, „Rocznik Teologiczny” 2 (1985).
Kłoczowski J., Cywilizacja bizantyjsko-słowiańska, w: J. Kłoczowski, red., Chrześcijaństwo Rusi Kijowskiej, Białorusi, Ukrainy i Rosji, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1997.
Kroczak J., Saint Theophan the Recluse's oeuvre and reception of his thought in Poland, w: Russian Thought in Europe: Reception, Polemics, Development, red. T. Obolevich, T. Homa, J. Bremer, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013, s. 37-53.
Kroczak J., Paweł Florenski oczami Sergiusza Chorużego, „Roczniki Filozoficzne” 3 (2014).
Kroczak J., Pawła Florenskiego filozofia wszechjedności, IFiS PAN, Warszawa 2015.
Lichaczow D.S., Nowe elementy w obyczajach i sposobie na Rusi w XIV i XV w., przeł. J. Zychowicz, w: J. Kłoczowski, red., Chrześcijaństwo Rusi Kijowskiej, Białorusi, Ukrainy i Rosji, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1997.
Meyendorff J., ed., Grégoire Palamas, Défense des saints hésychastes, Spicilegium sacrum lovaniense, Louvain 1973.
Nikolski P., Wprowadzenie, w: Teofan Rekluz, Droga do zbawienia, przeł. P. Nikolski, W Drodze, Kraków 2002, s. 9-66.
Nodzyńska L., Wstęp, w: L. Nodzyńska, opr. i tłum., Pateryk Kijowsko-Pieczerski czyli opowieść o świętych ojcach w pieczarach kijowskich położonych, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1993.
Obolensky D., Byzantium and the Slavic world, w: Byzantium, a world civilization, ed. A.E. Laiou and H. Maguire, Dumbarton Oaks, Washington D.C. 2007.
Podskalsky G., Modlitwa na Rusi Kijowskiej, w: Teologia i kultura duchowa starej Rusi, red. W. Hryniewicz, J.S. Gajek, KUL, Lublin 1993.
Sławski F., Bułgaria. Dzieje I piśmiennictwo w zarysie, Wydawnictwo Studium Słowiańskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1947.
Špidlík T., Wielcy mistycy rosyjscy, przeł. J. Dembska, Wydawnictwo „m”, Kraków 1996.
Teofan Rekluz, Słowo o modlitwie, przeł. P. Nikolski, W drodze, Kraków 2003.
Tichołaz A., Platonizm w Rosji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.
Tichomirow M., Rosja średniowieczna na szlakach międzynarodowych w XIV i XV w., przeł. J. Jarco, Pax, Warszawa 1976.
Wieliczkowski P., O modlitwie umysłu albo modlitwie wewnętrznej, przeł. J. Kuffel, Orthdruk, Białystok 1995.
Иконников В.С., Опыт исследования о культурном значении Византии в русской истории, Известия университета Св. Владимира, Киев1869.
Клибанов А.И., К характеристике мировоззрения Андрея Рублева, w: А.И. Клибанов, Андрей Рублев и его эпоха, Искусство, Москва 1971, s. 62-102.
Коновалова О.Ф., Принцип отбора фактических сведений в «Житии Стефана Пермского», ТОДРЛ, т. 24, 1969.
Мейендорф И., Византия и московская Русь. Очерк по истории церковных и культурных связей в XIV веке, YMCA-PRESS, Paris 1990.
Прохоров Г.М., Келейная исихастская литература (Иоанн Лествичник, Авва Дорофей, Исаак Сирин, Симеон Новый Богослов, Григорий Синаит) в библиотеке Троице-Сергиевой лавры с XIV по XVII в., „Труды Отдела Древнерусской Литературы”, т. 28, 1974.
Прохоров Г.М., Корпус сочинений с именем Дионисия Ареопагита в древнерусской литературе, „Труды Отдела Древнерусской Литературы”, т. 31, 1977.
Соболевский А.И., Переводная литература Московской Руси ХIV-XV вв., Типография Императорской Академии Наук, Санкт-Петербург 1903.
Федотов Г.П., Русская религиозность. Христианство Киевской Руси Х-ХIII вв., w: Г.П. Федотов, Собрание сочинений в двенадцати томах, т. 10, Мартис, Москва 2001.
Флоренский П.A., Об Имени Божием, w: П.A.Флоренский, Имена, Эксмо, Москва 2008.
Флоровский Г.В., Пути русского богословия, Институт русской цивилизации, Москва 2009.
Хоружий С.С., Русский исихазм: черты облика и проблемы изучения, w: С.С. Хоружий, Исследования по исихастской традиции, т. 2, РХГА, Санкт-Петербург 2012.
Хоружий С.С, Исихазм в Византии и России: исторические связи, антропологические проблемы, w: С.С. Хоружий, О старом и новом, Алетейя, Санкт-Петербург 2000.
Хоружий С.С., Имяславие и культура Серебряного века: феномен московской школы христианского неоплатонизма, w: С.С. Хоружий, Опыты из русской духовной традиции, ПАРАД, Москва 2005.
Хоружий С.С., Очерки синергийной антропологии, Институт философии, теологии и истории св. Фомы, Москва 2005.
Хоружий С.С., Православно-аскетическая антропология и кризис современного человека, ИСА Москва 2006.
Хоружий С.С., Проблемы изучения антропологии исихазма, w: Фонар Диогена. Проект синергийной антропологии в современном гуманитарном контексте, ред. С.С. Хоружий, Прогресс – Традиция, Москва 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 443
Number of citations: 0