Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Kampania profilaktyczno-edukacyjna jako forma profilaktyki uniwersalnej. Na przykładzie ogólnopolskiej kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”
  • Strona domowa
  • /
  • Kampania profilaktyczno-edukacyjna jako forma profilaktyki uniwersalnej. Na przykładzie ogólnopolskiej kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 3 (2019): Profilaktyka społeczna. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne /
  4. Artykuły i Rozprawy

Kampania profilaktyczno-edukacyjna jako forma profilaktyki uniwersalnej. Na przykładzie ogólnopolskiej kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”

Autor

  • Karolina Wanda Kmiecik-Jusięga Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2483-3619

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.003

Słowa kluczowe

kampania profilaktyczno-edukacyjna, profilaktyka uniwersalna, profilaktyka społeczna, ewaluacja kampanii profilaktyczno-edukacyjnej, kampania „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”

Abstrakt

Artykuł podejmuje tematykę kampanii profilaktyczno-edukacyjnych jako wyzwania dla współczesnej profilaktyki społecznej. Po wprowadzeniu teoretycznym zostały scharakteryzowane warunki i formy profilaktyki uniwersalnej, omówiono specyfikę kampanii profilaktyczno-edukacyjnych, a następnie przedstawiono przykład kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”, w którą autorka jest zaangażowana od początku jej trwania. Podstawowym problemem badawczym jest pytanie: Na czym polega specyfika kampanii profilaktyczno-edukacyjnych jako formy profilaktyki uniwersalnej? Czym się charakteryzuje i jak przebiegała kampania profilaktyczno-edukacyjna „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”? Metodą badawczą jest analiza dokumentacji, która powstała w wyniku realizowania zadań związanych z omawianą kampanią. W analizie wzięto pod uwagę zwłaszcza dokumentację związaną z przygotowaniami do kampanii, dane z ewaluacji procesu oraz raport końcowy. Wyniki badań można podzielić na dwa obszary: pierwszy dotyczy zjawiska kampanii profilaktyczno-edukacyjnych jako nowego wyzwania dla profilaktyki społecznej. Drugi obszar związany jest bezpośrednio z tematyką omawianej kampanii, a mianowicie: z koniecznością zwrócenia uwagi społeczeństwa na to, kto jest wzorem osobowym dla młodych ludzi, jak w związku z tym kształtuje się ich tożsamość oraz relacje, kto jest dla nich ważny, u kogo mogą szukać wsparcia, jak rodzice i nauczyciele młodzieży szkolnej postrzegają siebie w roli autorytetów, jak kształtują relacje ze dziećmi i uczniami. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że we współczesnej kulturze młodzieżowej, opartej w dużej mierze na funkcjonowaniu medialnym, konieczne jest wzmacnianie postawy autorytetu w rodzinie i w szkole oraz kształtowanie relacji młodych ludzi z osobami stanowiącymi wzór osobowy. Celem niniejszego artykułu jest opisanie warunków i form profilaktyki uniwersalnej oraz prezentacja jednej z takich kampanii profilaktycznych.

Bibliografia

Grzelak S. (red.). (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Jankowiak B. (2017). Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Mrazek P.J., Haggerty R.J. (1994). New directions in definitions, [w:] P.J. Mrazek, R.J. Haggerty (red.), Reducing risks for mental disorders: Frontiers for preventive intervention research, Washington: National Academy Press, s. 19–29.

Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Siemaszko A. (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sykes G.M., Matza D. (1957). Techniques of neutralization: A theory of delinquency, „American Sociological Review”, t. 22, s. 77–91.

Szymańska J. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, wyd. 3. rozszerzone, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Ulman P. (2011). Społeczne i rodzinne uwarunkowania uzależnień u dzieci i młodzieży, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, t. 8, nr 4, s. 74–87.

Wojcieszek K. (2013). Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Pedagogiczne implikacje grupowych interwencji krótkoterminowych, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Wysocka E. (2013). Diagnoza pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

EMCDDA. (2013). Mass media campaigns for the prevention of drug use in young people, http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_212357_EN_EMCDDA_POD_2013_Mass%2520media%2520campaigns.pdf [dostęp: 18.06.2019].

Krzywo weszło – zmień ustawienia. (2018). https://kampaniespoleczne.pl/krzywo-weszlo-zmien-ustawienia/ [dostęp: 15.06.2019].

PARPA. (2019). https://www.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/kampanie-profilaktyczno-edukacyjne [dostęp: 16.06.2019].

Prawo oświatowe. (2016). http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000059 [dostęp: 18.06.2019].

www.archezja.com

www.autorytet.org

www.programyrekomendowane.pl

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-12-07

Jak cytować

1.
KMIECIK-JUSIĘGA, Karolina Wanda. Kampania profilaktyczno-edukacyjna jako forma profilaktyki uniwersalnej. Na przykładzie ogólnopolskiej kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 7 grudzień 2019, T. 22, nr 3, s. 59–78. [udostępniono 14.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.3.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 3 (2019): Profilaktyka społeczna. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1302
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kampania profilaktyczno-edukacyjna, profilaktyka uniwersalna, profilaktyka społeczna, ewaluacja kampanii profilaktyczno-edukacyjnej, kampania „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa