Kampania profilaktyczno-edukacyjna jako forma profilaktyki uniwersalnej. Na przykładzie ogólnopolskiej kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.003Słowa kluczowe
kampania profilaktyczno-edukacyjna, profilaktyka uniwersalna, profilaktyka społeczna, ewaluacja kampanii profilaktyczno-edukacyjnej, kampania „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”Abstrakt
Artykuł podejmuje tematykę kampanii profilaktyczno-edukacyjnych jako wyzwania dla współczesnej profilaktyki społecznej. Po wprowadzeniu teoretycznym zostały scharakteryzowane warunki i formy profilaktyki uniwersalnej, omówiono specyfikę kampanii profilaktyczno-edukacyjnych, a następnie przedstawiono przykład kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”, w którą autorka jest zaangażowana od początku jej trwania. Podstawowym problemem badawczym jest pytanie: Na czym polega specyfika kampanii profilaktyczno-edukacyjnych jako formy profilaktyki uniwersalnej? Czym się charakteryzuje i jak przebiegała kampania profilaktyczno-edukacyjna „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”? Metodą badawczą jest analiza dokumentacji, która powstała w wyniku realizowania zadań związanych z omawianą kampanią. W analizie wzięto pod uwagę zwłaszcza dokumentację związaną z przygotowaniami do kampanii, dane z ewaluacji procesu oraz raport końcowy. Wyniki badań można podzielić na dwa obszary: pierwszy dotyczy zjawiska kampanii profilaktyczno-edukacyjnych jako nowego wyzwania dla profilaktyki społecznej. Drugi obszar związany jest bezpośrednio z tematyką omawianej kampanii, a mianowicie: z koniecznością zwrócenia uwagi społeczeństwa na to, kto jest wzorem osobowym dla młodych ludzi, jak w związku z tym kształtuje się ich tożsamość oraz relacje, kto jest dla nich ważny, u kogo mogą szukać wsparcia, jak rodzice i nauczyciele młodzieży szkolnej postrzegają siebie w roli autorytetów, jak kształtują relacje ze dziećmi i uczniami. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że we współczesnej kulturze młodzieżowej, opartej w dużej mierze na funkcjonowaniu medialnym, konieczne jest wzmacnianie postawy autorytetu w rodzinie i w szkole oraz kształtowanie relacji młodych ludzi z osobami stanowiącymi wzór osobowy. Celem niniejszego artykułu jest opisanie warunków i form profilaktyki uniwersalnej oraz prezentacja jednej z takich kampanii profilaktycznych.
Bibliografia
Grzelak S. (red.). (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Jankowiak B. (2017). Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Mrazek P.J., Haggerty R.J. (1994). New directions in definitions, [w:] P.J. Mrazek, R.J. Haggerty (red.), Reducing risks for mental disorders: Frontiers for preventive intervention research, Washington: National Academy Press, s. 19–29.
Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
Siemaszko A. (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sykes G.M., Matza D. (1957). Techniques of neutralization: A theory of delinquency, „American Sociological Review”, t. 22, s. 77–91.
Szymańska J. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, wyd. 3. rozszerzone, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Ulman P. (2011). Społeczne i rodzinne uwarunkowania uzależnień u dzieci i młodzieży, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, t. 8, nr 4, s. 74–87.
Wojcieszek K. (2013). Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Pedagogiczne implikacje grupowych interwencji krótkoterminowych, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Wysocka E. (2013). Diagnoza pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
EMCDDA. (2013). Mass media campaigns for the prevention of drug use in young people, http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_212357_EN_EMCDDA_POD_2013_Mass%2520media%2520campaigns.pdf [dostęp: 18.06.2019].
Krzywo weszło – zmień ustawienia. (2018). https://kampaniespoleczne.pl/krzywo-weszlo-zmien-ustawienia/ [dostęp: 15.06.2019].
PARPA. (2019). https://www.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/kampanie-profilaktyczno-edukacyjne [dostęp: 16.06.2019].
Prawo oświatowe. (2016). http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000059 [dostęp: 18.06.2019].
www.archezja.com
www.autorytet.org
www.programyrekomendowane.pl
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 555
Liczba cytowań: 0