Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Model edukacji religijnej w Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów oraz we Wspólnocie Kościoła Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan
  • Strona domowa
  • /
  • Model edukacji religijnej w Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów oraz we Wspólnocie Kościoła Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia /
  4. Miscellanea

Model edukacji religijnej w Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów oraz we Wspólnocie Kościoła Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan

Autor

  • Tomasz Dariusz Mames Prowincja Francuska Kościoła Starokatolickiego Mariawitów Parafia pw. Najświętszej Maryi Panny w Paryżu 47 rue de l’Échiquier 75010 Paris – France https://orcid.org/0000-0001-7218-5161

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.010

Słowa kluczowe

Kościół Starokatolicki Mariawitów – Prowincja Francuska, Kościół Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan, imigranci, laicyzacja, edukacja religijna we Francji, ekumenizm, teologia pastoralna

Abstrakt

Przedmiotem badań jest model edukacji religijnej w Prowincji Francu­skiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów oraz we Wspólnocie Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan. Cel badań stanowi scharakteryzowanie głównych przestrzeni edukacji religijnej wspomnianych wspólnot wyznaniowych to znaczy poradnictwo duszpasterskie; liturgia oraz katechizacja. Procedura badawcza była realizowana przy zastosowaniu zespołu metod badawczych nauk pedagogicznych oraz teologicznych: wywiadu (z duchowieństwem obu Kościołów); obserwacji uczestniczącej; analizy dokumentów oraz metody historyczno-porównawczej. Model edukacji religijnej; wypracowany w tych dwóch niezależnie od siebie rozwijających się Kościołach we Francji; ukazuje odpowiedź wspólnot chrześcijańskich na potrzeby religijne w zlaicyzowanym społeczeństwie. Poprzez poradnictwo duszpasterskie; którego odbiorcami są nie tylko wyznawcy tych wspólnot; ale także muzułmanie; żydzi; hindusi; agnostycy lub ateiści; wspólnoty te stały się znane jako miejsca udzielania wsparcia duchowego. Komplementarnym elementem poradnictwa jest katechizacja; zaś oba te elementy mają na celu wprowadzenie do życia liturgicznego. Nie jest to jednak model zamknięty; nastawiony na prozelityzm; ale raczej otwarty; stawiający sobie za główny cel przywracanie nadziei w laickim i zateizowanym społeczeństwie.

Bibliografia

Bec A. (Le); Miséricorde et Amour. L’Église Mariavite; Editeur ECAP; Paris 2017.

Boudon J.-O.; Religion et politique en France depuis 1789; Armand Colin; Paris 2007.

Cantor M.; L`Église Sainte Marie. Paroisse sans frontières; Église Sainte-Marie; Mont-Saint-Aignan 2005.

Cantor M.; Sans limites…; „Bulletin de la Chapelle Sainte Marie” 1994; nr 109.

Comte-Sponville A.; Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do du-chowości bez Boga; przeł. E. Anuszkiewicz; Wydawnictwo Czar-na Owca; Warszawa 2011.

Delfosse E.; Votre association est-elle bien préparée?; „Juris Associa-tions” 2018; nr 573.

Dictionnaire universel de poche; red. M. Maurin; Succès du Livre; Paris 1993.

„Église Catholique et Apostolique de Paris – Province de France de l` Église Vieille Catholique Mariavite de Pologne”; roczniki 2000‒2018.

Gire M.; Mezzetta M.; Entre bénévolat et salariat...; „Juris Associations” 2018; nr 573.

Gołębiowski S.; W poszukiwaniu prawdy… Sądowe procesy arcybi-skupa Jana M. Michała Kowalskiego; Wydawnictwo Kościoła Katolickiego Mariawitów; Felicjanów 2014.

Hałas E.; Konwersja. Perspektywa socjologiczna; Wydawnictwo Naukowe Scholar; Warszawa 2007.

„Journal officiel” 1999; z 12 czerwca; obwieszczenie nr 19990024. http://www.journal-officiel.gouv.fr [dostęp: 05.10.2018].

http://www.journal-officiel.gouv.fr [dostęp 05.10.2018]; aktualne obwieszczenia.

„Journal officiel” 1999; nr 26; z 26 czerwca; obwieszczenie nr 1679; s. 2882. http://www.journal-officiel.gouv.fr [dostęp 05.10.2018].

http://www.mariavite.eu

Katechizm Kościoła Katolickiego; Pallottinum; Poznań 1994.

Kozłowska F.M.F; Objawienia Dzieła Miłosierdzia Bożego 1893‒1918; Wydawnictwo AKASHA; Kraków 1995.

Küry U.; Kościół Starokatolicki. Historia; nauka; dążenia; Chrześci-jańska Akademia Teologiczna; Warszawa 1996.

Larchet J.C.; Terapia chorób duchowych; przeł. N. Aleksiejuk; Wy-dawnictwo Bratczyk; Hajnówka 2013.

Lenoir F.; Les communautés nouvelles; Librairie Arthème Fayard; b.m.w. 1988.

Mames T.D.; Wybrane zagadnienia obrzędów celebracji Eucharystii w Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawi-tów. „Studia Religiologica” 2009; nr 42; s. 109‒117.

Mames T.D.; Oświata mariawitów w latach 1909‒1935; Wydawnic-two DiG – Edition La Rama; Warszawa‒Bellerive-sur-Allier 2016.

Mandes S.; Miejsce religii w społeczeństwie. W poszukiwaniu nowe-go programu badawczego socjologii religii; Wydawnictwo Nau-kowe Scholar; Warszawa 2016.

Mayer J.-F.; Le vieux-catholicisme en France après Hyacinthe Loyson. Aperçu à travers le Catholique français (1891‒1915); „Internationale kirchliche Zeitschrift (Berne)” 1983; r. 73; nr 1.

Migda A.; Mistycyzm pentekostalny w Polsce; Zakład Wydawniczy „Nomos”; Kraków 2013.

Missel de l`Eglise Sainte Marie; Église Sainte-Marie; Mont-Saint-Aignan 1981.

Muszyński M.; Edukacja i uczenie się – wokół pojęć; „Rocznik An-dragogiczny” 2014; t. 21; s. 76–88.

Notre Père du Ciel; Pierre Téqui éditeur; Paris 1992.

Otto R.; Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich sto-sunek do elementów racjonalnych; przeł. B. Kupis; Wydawnictwo KR; Warszawa 1999.

Papin H.; La dimension pastorale de l`accueil. Texte de l`exposé du Père [Henri] Papin; le 21 octobre dernier; lors de la réunion de formation des 7 équipes d`accueil de la paroisse; le 21 octobre 2015; mps; zbiory mariawickiej Parafii Ste Marie w Paryżu.

Podvin B.; L`accueil paroissial; Les Éditions de l`Atelier/ Éditions Ouvrièrs; Paris 1997.

Poulat E.; Aux carrefours stratégiques de l`Église de France XXe siècle de France; Berg International; Paris 2009.

Przedpełski B.; Odśrodkowe tendencje reformistyczne Kościoła Rzymskokatolic­kiego krajów języka niemieckiego w XVIII i XIX stuleciu; Wydawnictwo Naukowe ChAT; Warszawa 2013.

Sawa P.; Duchowość ewangelikalna – szansa dla ekumenizmu; „Stu-dia Oecumenica” 2016; nr 16; s. 253–275.

Seweryniak H.; Święte Oficjum a mariawici; Płocki Instytut Wydaw-niczy; Płock 2014.

Schoon D.J.; Van bisschoppelijke Cleresie tot Oud-Katholieke Kerk. Bijdrage tot de geschiedenis van het katholicisme in Nederland in de 19de eeuw; Valkhof Pres; Uitgeverij b.m.w. 2004.

Schwendemann W.; Edukacja religijna – pomost do dialogu między religiami. Refleksje z okazji 50 rocznicy śmierci Martina Bubera. „Studia z Teorii Wychowania” 2016; t. 7; nr 1(14); s. 71-89.

Szymkiewicz M.M.F.; Kozłowski R.P.; Mazur K.; Dwie Sobótki – wspólna historia. W sto dziesiątą rocznicę samodzielności konfe-syjnej mariawityzmu; Parafia Kościoła Starokatolickiego Mariawi-tów w Nowej Sobótce; Nowa Sobótka 2016.

Tibi B.; Fundamentalizm religijny; przeł. J. Danecki; Państwowy Instytut Wydawniczy; Warszawa 2001.

Thévenot X.; Une éthique au risque de l`Évangile; Desclée de Brou-wer; Cerf; Paris 1993.

Viudès P.; Le patrimoine des associations „en sommeil”; „Juris Asso-ciations” 2017; nr 566.

Volff J.; Le droit des cultes; Dalloz; Paris 2005.

Wajsprych D.; Modele edukacji religijnej we współczesnej szkole; „Forum Oświatowe” 2009; nr 2(41); s. 77–87.

Wiślicki J.; Konkordat. Studjum prawne; Bibljoteka Uniwersytetu Lubelskiego; Lublin 1926.

Wysoczański W.; Polski nurt starokatolicyzmu; Zakład Wydawniczy „Odrodzenie”; Warszawa 1977.

Zych A.A.; Pomiędzy wiarą a zwątpieniem. Wprowadzenie do psy-chologii religii; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2012.

Wywiady: z ks. bpem M. André Le Bec; ks. bpem Rolandem Fleury; ks. M. Antonim Piekutem; ks. M. Georges’em de Oliveira; ks. Marc-Antoine Pottin’em

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-13

Jak cytować

1.
MAMES, Tomasz Dariusz. Model edukacji religijnej w Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów oraz we Wspólnocie Kościoła Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 13 czerwiec 2019, T. 22, nr 1, s. 201–226. [udostępniono 23.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2019.1.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia

Dział

Miscellanea

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 303
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Kościół Starokatolicki Mariawitów – Prowincja Francuska, Kościół Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan, imigranci, laicyzacja, edukacja religijna we Francji, ekumenizm, teologia pastoralna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa