Biurokratyzacja i ideologizacja w polskiej szkole – wyniki badań własnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.006Słowa kluczowe
biurokratyzacja w szkole, ideologizacja szkoły, edukacja w Polsce, badania empi-ryczneAbstrakt
Zagadnienia poruszone w artykule oscylują wokół środowiska, aktualnych trendów i problemów w edukacji, które kształtują rzeczywistość polskiej szkoły. Na podstawie dostępnej literatury autor stara się przedstawić problem biurokratyzacji i ideologizacji w polskiej szkole. W artykule sformułowano dwie tezy: 1) edukacja w polskich szkołach na poziomie podstawowym nosi znamiona ideologizacji; 2) nadmierna formalizacja i biurokratyzacja szkoły paraliżuje zdrową dynamikę edukacji nieodłącznie związaną ze szkolną społecznością uczniów i nauczycieli. Niniejszy artykuł ma charakter badawczy. W badaniach jakościowych wykorzystano technikę wywiadu pół-ustrukturyzowanego. Do badań wykorzystano kwestionariusz wywiadu pogłębionego przeprowadzonego z 8 nauczycielami klas 4–6 szkoły podstawowej z woj. śląskiego. Celem badań własnych było zgłębianie zjawiska biurokratyzacji i ideologizacji w szkole. Najważniejsze wnioski: a) paradoksalnie, biurokratyzacja w szkole może przynieść pozytywne efekty w sytuacji, gdy dyrekcja i nauczyciele mają do czynienia z rodzicami roszczeniowymi; b) praktyczne przeakcentowanie zapisów prawnych oraz rozwiązań biurokratycznych kosztem zdrowego rozsądku i zasad niepisanego dobrego wychowania może potęgować w nauczycielach postawę wycofania i rezygnacji z wychowania obejmującego sferę ogólnoludzką; c) obserwuje się duży napór ideologiczny na szkołę, gdyż nie są brane pod uwagę realne możliwości szkoły, ale jedynie ślepe posłuszeństwo propagandzie i ideologii lansującej ideę tolerancji jako wartości nadrzędnej; d) zdaniem respondentów treści zawarte w podręcznikach poruszają realne problemy dzieci (akceptacja niepełnosprawnych, tolerancja wobec ludzi o odmiennej kulturze); e) respondenci nie dostrzegają jawnych sprzeczności pomiędzy osiągnięciami poszczególnych nauk, np. psychologii czy pedagogiki, a treściami lansowanymi w podręcznikach; f) ważne miejsce w życiu szkoły z punktu widzenia wielokulturowości zajmują działania i zwyczaje, które są dowodem na to, że placówka jest wyczulona na sprawy uczniów innych wyznań i kultur.
Bibliografia
Abp Hoser, Gender to wielkie kłamstwo, w: http://wiadomosci.wp.pl/kat,137914,title,Abp-Hoser-gender-to-wielkie-klamstwo,wid,16289558,wiadomosc.html?ticaid=115ead [dostęp: 10.11.2015].
Absurdy biurokratyczne w oświacie, w: http://www.warszawskieforumoswiatowe.pl/index.php?site=hsite&id=17 [dostęp: 04.11.2015]
Amato G., Gender (d)Istruzione. Le nuove forme d’indottrinamento nelle scuole italiane, Fede & Cultura, Verona 2015.
Autor anonimowy, Biurokracja zabija szkołę, w: http://wyborcza.pl/magazyn/1,128598,12659823,Biurokracja_zabija_szkole.html?disable
Redirects=true [dostęp: 04.11.2015].
Banach Cz., Polska szkoła i system edukacji – przemiany i perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.
Dąbrowska-Bąk M., Pawełek K., Opresja w szkole, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2014.
De Beauvoir S., Druga płeć, przeł. G. Mycielska, Wydawnictwo Lite-rackie, Kraków 1972.
Frezza E., Mala Scuola – “Gender”, affettività, emozioni: il sistema “educativo” per abolire la ragione e manipolare i nostri figli, Casa Editrice Leonardo da Vinci, Roma 2017.
Galant J., Czy szkoła może być neutralna światopoglądowo?, „Nowa Szkoła” 1997, nr 5, s. 11‒14.
Giddens A., Socjologia, przeł. O. Siara i inni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Górecki A., Edukacja (deprawacja) seksualna przejawem ideologiza-cji szkoły, w: http://christianitas.org/news/edukacja-deprawacja-seksualna-przejawem-ideologizacji-szkoly/ [dostęp: 08.11.2015].
Grabek A., Szkoła przesiąknięta biurokracją, w: http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/550588,szkola_przesiaknieta_biurokracja.html [dostęp: 04.11.2015].
Jackowski J.M., Szkoła nadal w okowach ideologii, w: http://www.radiomaryja.pl/bez-kategorii/szkola-nadal-w-okowach-ideologii/ [dostęp: 10.11.2015].
Jaroszyński P., Człowiek i nauka, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2008.
Joanna-Kluzik-Rostkowska: szkoła publiczna powinna być neutralna światopoglądowo, w: http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Joanna-Kluzik-Rostkowska-szkola-publiczna-powinna-byc-neutralna-swiatopogladowo,wid,16784101,wiadomosc.html?ticaid=115ee0 [dostęp: 12.11.2015].
Kącki A., Niemoc wychowania w szkole jako następstwo braku koncepcji wychowania, czyli o autarkii i acedii postmodernistycznej pedagogiki, w: Wychowanie w szkole: od bezradności ku możliwościom, red. R. Chałupniak, T. Michalewski, E. Smak, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 81‒86.
Kłakówna Z.A., Opinia na temat listy lektur z języka polskiego w szkole podstawowej z widokiem na gimnazjum i liceum. Klasy I‒III (I etap edukacyjny) oraz klasy IV‒VI (drugi etap edukacyjny), „Horyzonty Polonistyki” 2008, nr 1, s. 8‒11.
Kowalski M., Nobilitowanie ideologii społecznych przy pomocy nau-ki (ideologizowanie nauki) – analizy i refleksje, „Rocznik Lubuski” 2012, t. 38, cz. 2, s. 191‒199.
Krukowski J., Kościół i państwo, podstawy relacji prawnych, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 2000.
Kuby G., Rewolucja genderowa. Nowa ideologia seksualności, Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 2007.
Magdziak Z., Mniej biurokracji w szkole, w: http://www4.rp.pl/artykul/
-Mniej-biurokracji-w-szkole.html [dostęp: 04.11.2015].
Milerski B., Edukacja religijna w szkole neutralnej światopoglądo-wo, w: http://ekumenia.pl/wp-content/uploads/2014/03/Edukacja-religijna-w-szkole-neutralnej-swiatopogladowo-B.Milerski.pdf [dostęp: 12.11.2015].
Mucci G., I cattolici nelle temperie del relativismo, Jaca Book, Milano 2005.
Nowak B., w wywiadzie dla P. Ogórek, PIS: zdemolowano cały system nauczania, w: http://wiadomosci.onet.pl/krakow/pis-zdemolowano-caly-system-nauczania/p4dhnf [dostęp: 04.11.2015].
Nowak M., Edukacja daleka od chrześcijaństwa, w: http://www.fronda.pl/a/edukacja-daleka-od-chrzescijanstwa,31291.html [dostęp: 10.11.2015].
Nowak M., Filozofia człowieka podstawą filozofii wychowania, w: Wychowanie personalistyczne, Wybór tekstów, red. F. Adamski, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005, s. 133‒154.
Nowak M., Koncepcja szkoły i jej zadania we współczesnej myśli pedagogicznej, w: Szkoła – Nauczyciel – Uczeń, red. T. Kukołowicz, Wydział Nauk Społecznych KUL, Stalowa Wola 1992, s. 9‒22.
Oakley A., Sex, Gender and Society, Published by Maurice Temple Smith, Londyn 1972.
Pabis M., Neutralna, czyli ateistyczna, w: http://www.naszdziennik.pl/polska-kraj/88411,neutralna-czyli-ateistyczna.html [dostęp: 12.11.2015].
Pająk J., Kultura organizacyjna w oświacie. Teoria – praktyka – stymulacja, Śląsk Sp. z o.o., Wydawnictwo Naukowe, Katowice 1996.
Posacki A., Szkoła łatwych pocieszeń czy dogmatyzacja fałszywych dylematów?, w: http://www.radiomaryja.pl/bez-kategorii/szkola-latwych-pocieszen-czy-dogmatyzacja-falszywych-dylematow/ [dostęp: 10.11.2015].
Possenti V., L’uomo postmoderno, Marietti, Milano 2009.
Rykiel Z., Szaleństwo czy metoda? Modernizacja przez biurokratyza-cję i prekaryzację, w: http://socialspacejournal.eu/8%20numer/Zbigniew%20Rykiel%20-%20Szale%C5%84stwo%20czy%20metoda.pdf [dostęp: 04.11.2015].
Sawiński J.P., Jak ujarzmić (eliminować) szkolną biurokrację?, w: http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1745-jak-ujarzmic-eliminowac-szkolna-biurokracje [dostęp: 4.11.2015].
Stańkowski B., Meanders of upbringing and worldview neutrality, w: Rolul Europei într-o societate polarizată. Conferinţa internaţională de drept, studii europene şi relaţii internaţionale, Universitatea Titu Maiorescu, Bucureşti, 9‒10 mai 2014, s. 830‒845.
Śliwerski B., Nauki o wychowaniu wobec wyzwań postmodernizmu, „Chowanna” 2003, t. 1 (20), s. 9‒18.
Śliwerski B., Na horyzoncie wyborów do Sejmu – MEN-owska polity-ka błędów: arogancji, ignorancji, centralizmu i biurokratyzacji, w: http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2015/07/na-horyzoncie-wyborow-do-sejmu-men-ska.html [dostęp: 12.03.2019].
Śliwerski B., Pozory sprawstwa reform oświatowych w III RP, w: Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013, s. 103‒130.
Ślusarczyk M. Spory o edukację wczoraj i dziś, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2010.
Warecki K., Nauczyciel jako funkcjonariusz ideologii, w: http://gosc.pl/doc/2197730.Nauczyciel-jako-funkcjonariusz-ideologii/2 [dostęp: 10.11.2015].
Wielomski A., Genderyzm czyli szaleństwo importowane z zachodniego śmietnika ideologii, w: http://nczas.com/publicystyka/genderyzm-czyli-szalenstwo-importowane-z-zachodniego-smietnika-ideologii/ [dostęp: 10.11.2015].
Wilgocki M., Arcybiskup Gądecki do minister edukacji: Neutralność światopoglądowa? Niemożliwa do spełnienia, w: http://wyborcza.pl/1,76842,
,Arcybiskup_Gadecki_do_minister_edukacji__Neutralnosc.html?disableRedirects=true [dostęp: 12.11.2015].
Zagłada tożsamości w ideologii gender, w: https://prawdaxlxpl.wordpress.com/2013/04/21/ [dostęp: 09.11.2015].
Zalewski D., Absurdy liberalnej szkoły, w: http://cywilizacja.ien.pl/?id=504 [dostęp: 12.11.2015].
Zalewski D., Antypedagogika i inne herezje, w: http://www.psychologia.net.pl/e-booki/Dariusz_Zalewski-Antypedagogika_i_inne_herezje.pdf [dostęp: 12.11.2015].
Zellma A., Współczesny katecheta – między chrześcijańskim powoła-niem i misją a ideą gender, w: A. Jucewicz, M. Machinek, Idea gender jako wyzwanie dla teologii, Wydawnictwo „Hosianum”, Olsztyn 2009, s. 173‒185.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 836
Liczba cytowań: 0