Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wprowadzanie w świat wartości w czasach chaosu aksjonormatywnego
  • Strona domowa
  • /
  • Wprowadzanie w świat wartości w czasach chaosu aksjonormatywnego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata /
  4. Artykuły i Rozprawy

Wprowadzanie w świat wartości w czasach chaosu aksjonormatywnego

Autor

  • Renata Królikiewicz Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu http://orcid.org/0000-0002-9060-4531

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.004

Słowa kluczowe

wartości, chaos aksjonormatywny, relacja, dialog, otwartość, wychowanie moralne

Abstrakt

Ważne pytania dotyczące wychowania moralnego; pytania o wartości; którymi mamy kierować się w codziennych wyborach; dzisiaj nabierają specjalnej ostrości i szukanie na nie odpowiedzi jest pilnie potrzebne. Upadek autorytetów; negatywne wzorce; relatywizm; ciągłe zmiany – wszystko to utrudnia proces wychowawczy. Konieczność podejmowania działań wprowadzających dzieci i młodzież w świat wartości jest oczywista i bezdyskusyjna. Pojawia się jednak pytanie; jak to zrobić? Analizując badania prowadzone przez studentów w ramach prac dyplomowych; poświęcone wartościom oraz ich wdrażaniu w codzienne życie; pojawiały się liczne wątpliwości i refleksje. Poniższy tekst powstawał w wyniku licznych dyskusji prowadzonych ze studentami w trakcie opracowywania materiału badawczego i jest poszukiwaniem drogowskazów; które mogłyby pomóc w takim przekazywaniu wartości; by dziecko czy młody człowiek chciał uczynić je swoimi. Fundamentem wychowania moralnego jest dorosły; świadomy własnej hierarchii wartości; który ma wewnętrzne przekonanie o ich istocie i ważności. Kolejnym bezspornym elementem jest czas; który pozwoli budować relację autentyczną; pełną zaufania; opartą na dialogu. Tylko w takiej autentycznej relacji; tworzącej przestrzeń wolności; szacunku i otwartości na inność; jest szansa na poznanie; przyjęcie i uznanie za swoje określonej hierarchii wartości.

Bibliografia

Chałas K.; Wychowanie ku wartościom – podmiotowe trudności realizacji w praktyce edukacyjnej; w: Wartości w pedagogice; red. W. Furmanek; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; Rzeszów 2005; s. 297‒309.

Czupryński W.; Współczesne koncepcje wychowania w rodzinie; Olsztyn 2010; www.uwm.edu.pl/.../0-Współczesne-koncepcje-wychowania-skrypt.doc [dostęp: 15.04.2016].

Denek K.; Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej; Wydawnictwo Adam Marszałek; Toruń 1999.

Dewey J.; Szkoła i dziecko; przeł. H. Błeszyńska; Wydawnictwo E. Wende; Warszawa 1933.

Dobrzyńska J.; Kierunki wychowawcze; w: Jak wychowywać? Prezentacja programów wychowawczych i rozwiązań wspierających szkołę we wdrażaniu reformy; red. E. Ozimek; Oficyna Współczesna; Poznań 1999; s. 31–45.

Gałaś M.; Wartość kultury w epoce współczesnej; Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; Toruń 2000.

Golus A.; Przyznajmy dzieciom prawa człowieka; https://www.tygodnikpowszechny.pl/przyznajmy-dzieciom-prawa-czlowieka-155151 [dostęp: 22.08.2018].

Homplewicz J.; Etyka pedagogiczna; Wydawnictwo Salezjańskie; Warszawa 1996.

Koźmińska I.; Olszewska E.; Z dzieckiem w świat wartości; Wydawnictwo Świat Książki; Warszawa 2017.

Łukasik J.; Nauczyciel jako rodzic. Rola opiekuna wychowawcy we współczesnym świecie. Raport z badań; w: Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania; red. B. Muchacka; Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej; Kraków 2008; s. 167‒176.

Marek Z.; Podstawy wychowania moralnego; Wydawnictwo WAM; Kraków 2005.

Mastalski J.; Zarys teorii wychowania; Wydawnictwo Naukowe PAT; Kraków 2002.

Melosik Z.; Edukacja; młodzież i kultura współczesna Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej; „Chowanna” 2003; t. 1(19); s. 19‒37; http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Chowanna/Chowanna-r2003-t1/

Chowanna-r2003-t1-s19-37/Chowanna-r2003-t1-s19-37.pdf [dostęp:

07.2018].

Olbrycht K.; Dylematy współczesnego wychowania w świetle refleksji personalistycznej; w: Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania; red. F. Adamski; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 1999; s. 11‒19.

Śliwerski B.; Program wychowawczy szkoły; Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; Warszawa 2001.

Śnieżyński M.; Dialog edukacyjny; Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej; Kraków 2001.

Śnieżyński M.; Sztuka dialogu teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość; Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej; Kraków 2005.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-02-14

Jak cytować

1.
KRÓLIKIEWICZ, Renata. Wprowadzanie w świat wartości w czasach chaosu aksjonormatywnego. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 luty 2019, T. 21, nr 4, s. 67–79. [udostępniono 1.10.2023]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 261
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wartości, chaos aksjonormatywny, relacja, dialog, otwartość, wychowanie moralne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa