Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Dwujęzyczna edukacja przyszłych pedagogów społecznych jako gwarancja ich mobilności zawodowej
  • Strona domowa
  • /
  • Dwujęzyczna edukacja przyszłych pedagogów społecznych jako gwarancja ich mobilności zawodowej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 3 (2018): Social Contexts of Education /
  4. Artykuły i Rozprawy

Dwujęzyczna edukacja przyszłych pedagogów społecznych jako gwarancja ich mobilności zawodowej

Autor

  • Svitlana Sytnyakivska Zhytomyr Ivan Franko State University, Ukraine http://orcid.org/0000-0003-1367-0487

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.002

Słowa kluczowe

edukacja dwujęzyczna, dwujęzyczne kompetencje zawodowe, proces edukacyjny, mobilność zawodowa, pedagodzy

Abstrakt

W artykule przedstawiono technologię dwujęzycznej edukacji przyszłych pedagogów społecznych. Technologia ta została oparta na ogólnych i specjalnych zasadach edukacyjnych, ogólnych dydaktycznych i innowacyjnych formach szkolenia, najnowszych i klasycznych metodach nauczania, z wykorzystaniem konkretnych środków szkolenia dla celów edukacji dwujęzycznej. Zgodnie z tą technologią, trening odbywa się w czterech etapach: etap podstawowy (I–IV semestr studiów), dodatkowy etap (V–VIII semestr studiów), etap równoległy (I–II semestr studiów magisterskich), etap ewolucyjny (III semestr studiów magisterskich). Na każdym z tych etapów opracowano specjalne materiały edukacyjne i metodologiczne, aby zapewnić właściwy proces kształcenia dwujęzycznego na odpowiednich etapach, w efekcie czego wypracowano zestaw materiałów szkoleniowych do wdrażania technologii dwujęzycznego szkolenia przyszłych specjalistów, co odpowiada programom szkolenia specjalistów w sferze społecznej i obejmuje wszystkie rodzaje działań edukacyjnych uczniów w kontekście edukacji dwujęzycznej. Należy zauważyć, że technologia ta została przetestowana na Uniwersytecie Żytomierskim przez osiem lat i dała pozytywne wyniki, szczególnie pod względem motywacyjnego komponentu szkolenia. W artykule wykazano, że edukacja dwujęzyczna sprzyja mobilności zawodowej przyszłych specjalistów w dziedzinie sfery społecznej, ponieważ tego rodzaju szkolenia umożliwiają absolwentom konkurowanie na współczesnym rynku pracy oraz dają możliwość podjęcia pracy w dowolnej części Europy, a nie tylko we własnym kraju.

Bibliografia

Baetens Beardsmore H., “The Multilingual School For Mixed Populations: A Case Study,” in: Bilingualism in Education: Theory and Practice, ed. H. Baetens Beardsmore, Vrije Universiteit, Brussels 1990, pp. 1–51.

Bloomfield L., The Language, Progress Publ., Moscow 1968.

Bondaletov V.D., Social Linguistics, Enlightenment Publ., Moscow 1987.

Bredella L., “Towards a Pedagogy of Intercultural Understanding,” American Studies 1992, vol. 37, no. 4, pp. 559–594.

Brinton D.M., Snow M.A., Wesche M.B., Content-Based Second Language Instruction, Newbury House Publ., New York 1989.

Brown G., Principles of Language Learning and Teaching, San Francisco State University, San Francisco (CA) 1987.

Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Imedadze N.V., Experimental-Psychological Studies of Mastering and Possession of the Second Language, Metsnireba Publ., Tbilisi 1979.

Kanyuk O.L., Formation of Skills of Foreign-Language Business Communication of Future Social Workers in the Process of Professional Training (PhD thesis), Ternopil 2009.

Kokkota V.A., Linguodidactical Testing, High School Publ., Moscow 1989.

Kovalchuk A.O., Gusak A.M., Non-equilibrium Thermodynamics and Physical Kinetics (Part 1. Bilingual course): Tutorial, Cherkasy ChSU Publ., Cherkasy 2010.

Mackey W.F., “A Description of Bilingualism,” in: Reading in the Sociology of Language, ed. J.A. Fishman, Mouton, The Hague 1977, pp. 554–584.

Musin I.Kh., Sociolinguistic Aspects of Speech Behavior in the Context of Bilingualism (PhD thesis), Moscow 1990.

Mykytenko N.O., Theory and Technology of Formation the Foreign Language Professional Competence of Future Specialists in Natural Sciences (Doc. of Science thesis), Ternopil 2011.

Shaydarova N.A., “Development of Bicultural Professional Competence of Students in Conditions of Artificial Bilingualism,” Bulletin of Novgorod State University 2008, no. 45, pp. 72–75.

Shirin A.G., “Didactic and Methodological Aspects of the Process of Bilingual Education,” Bulletin of the Novgorod State University 2005, no. 31, pp. 63–66.

Shubin S.V., Motivation to Master a Foreign Language in the Conditions of Bilingual Education in the Eniversity (PhD thesis), Novgorod 2000.

Sytnyakivska S.M., “The Main Principles of Bilingual Training of Future Social Sphere Experts,” The New Learning Technologies: Science-Method 2016, no. 89, part 1, pp. 208–215.

Vityatnyev M.M., On Methods of Teaching Languages, MSU Publ., Moscow 1971.

Weinrayh U., Monolingualism and Multilingualism, vol. 3, Progress Publ., Moscow 1999, pp. 7–42.

Zaitseva I.V., Motivation of Students Training, Department of the ADPS of Ukraine, Irpin 2000.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-01-14

Jak cytować

1.
SYTNYAKIVSKA, Svitlana. Dwujęzyczna edukacja przyszłych pedagogów społecznych jako gwarancja ich mobilności zawodowej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 styczeń 2019, T. 21, nr 3, s. 39–51. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 3 (2018): Social Contexts of Education

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 438
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja dwujęzyczna, dwujęzyczne kompetencje zawodowe, proces edukacyjny, mobilność zawodowa, pedagodzy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa