Prorocki autorytet Papieża Franciszka
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.002Słowa kluczowe
autorytet, profetyzm, prorok, świat, papież Franciszek, kościółAbstrakt
Autorytet papieski to zagadnienie znane od blisko dwóch tysiącleci. Ile jednak w tym autorytecie jest elementu określanego jako prorocki? Zagadnienie profetyzmu w Kościele – ekklesii – zostało podjęte w dość znaczący sposób podczas Soboru Watykańskiego II. Była to przede wszystkim odpowiedź na problemy, jakie pojawiły się w relacjach mię- dzy ekklesią a światem. Te relacje zaczęły podlegać zasadniczym zmia- nom przynajmniej od końca wieków średnich, a zostały niemal zerwane w okresie oświecenia.
Papieski autorytet o charakterze prorockim należy interpretować właśnie w takim kontekście eklezjologicznym, bowiem profetyczność chrześcijaństwa leży u podstaw wspólnoty, jaką jest Kościół. Autorytet prorocki papieża Franciszka opiera się właśnie na tej profetyczności Kościoła. Terminologia opisu autorytetu prorockiego papieża ma swoje źródła w profetyzmie biblijnym. Jej podstawy tkwią w Chrystusowej potrójnej misji, z której jedna jest określana jako prorocka. Ten prorocki aspekt misji jest ściśle związany z nauczaniem, z Nauczycielskim Urzę- dem, który ma swoją bazę w misji prorockiej. Zatem nauczycielski autorytet papieża wynika również z jego uczestnictwa w misji proroc- kiej Chrystusa. Prorocki autorytet papieża to element realizacji zadań ekklesii posłanej w świat z misją. Oznacza odkrywanie problemów tego świata, a przede wszystkim wskazywanie propozycji ich rozwiązań.
Wobec świata, który jest równocześnie dany i tworzony, postać papieża, a dzisiaj papieża Franciszka, wyraża autorytet na wzór biblijnego pro- roka odkrywającego wyzwania, upominającego, ale równocześnie dają- cego nadzieję wynikającą z realizacji basilei czyli Królestwa.
Bibliografia
Bevans S., Evangelii Gaudium and Prophetic Dialogue, “Australian eJour- nal of Theology” 2015, 1(22), s. 11‒18.
Brigham E., The Church as a Field Hospital: The Ecclesiology of Pope Fran- cis, w: E. Brigham, D.E. DeCosse, M. Duffy (eds.), Pope Francis and the Future of Catholicism in the United States. The Challenge of Becoming a Church for the Poor, The Lane Center Series 3, University of San Francisco Press, San Francisco (CA) 2015, s. 25‒30.
Clifford C., Pope Francis’ Call for the Conversion of the Church in our Time, “Australian eJournal of Theology” 2015, 1(22), s. 33‒55.
DeCosse D.E., Conscience, Missionary Discipleship, and a Church for the Poor, w: E. Brigham, D.E. DeCosse, M. Duffy (eds.), Pope Francis and the Future of Catholicism in the United States. The Challenge of Becoming a Church for the Poor, The Lane Center Series 3, University of San Francisco Press, San Francisco (CA) 2015, s. 83‒88.
Farinola O.A., Don Tonino e Papa Francesco. Per una profezia di misericor- dia, VivereIn, Roma 2016.
Farinola O.A., Il potere dei segni. Don Tonino Bello e papa Francesco, Ed In- sieme, Terlizzi (Bari) 2014.
Fullam L., Pope Francis, Women, and the Church for the Poor, w: E. Brigham, DeCosse, M. Duffy (eds.), Pope Francis and the Future of Catholi- cism in the United States. The Challenge of Becoming a Church for the Poor, The Lane Center Series 3, University of San Francisco Press, San Francisco (CA) 2015, s. 55‒63.
Kasper W., Papież Franciszek. Rewolucja czułości i miłości, przeł. K. Markiewicz, Biblioteka Więzi, Warszawa 2015.
Mrozek A., Profetyczność Kościoła wobec wyzwań współczesnego świata ‒ zadanie dla stałej formacji wewnątrzeklezjalnej, w: Ponowoczesne prze- strzenie oddziaływań wychowawczo-formacyjnych Kościoła i „ziemie niczyje”, red. R. Jasnos, E. Miśkowiec, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2015, s. 69‒84.
Papież Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium (pol. Radość Ewangelii), Watykan 2013.
Papież Franciszek, Bulla Misericordiae vultus (pol. Oblicze miłosierdzia), Watykan 2015.
Papież Franciszek, E. Scalfari, Rozmowy z niewierzącym, Wydawnictwo M, Kraków 2013.
Savoca G., Profezia, w: Nuovo Dizionario di Teologia Biblica, P. Rossano, Ravasi, A. Girlanda (eds.), Edizioni Paoline, Cinisello Balsamo (Milano) 1988, s. 1232‒1247.
Sobór Watykański II, Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuosi- tatem”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, wyd. 2 poprawione, Pallottinum, Poznań 2008, s. 379‒406.
Sobór Watykański II, Dekret o formacji kapłańskiej „Optatam Totius”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, wyd. 2 popr., Pallottinum, Poznań 2008, s. 286‒300.
Sobór Watykański II, Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele „Christus Dominus”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, dekla- racje, wyd. 2 popr., Pallottinum, Poznań 2008, s. 232‒254.
Sobór Watykański II, Dekret o posłudze i życiu kapłanów „Presbyterorum ordinis”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, wyd. 2 popr., Pallottinum, Poznań 2008, s. 487‒518.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen Gentium”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, wyd. 2 popr., Pallottinum, Poznań 2008, s. 105‒170.
Svegliate il mondo. Colloquio di Papa Francesco con i Superiori Generali. Città del Vaticano, 29 novembre 2013, Civiltà Cattolica 3925 1/2014, 4 gennaio, s. 3‒17.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 262
Liczba cytowań: 0