Wzmacnianie rezyliencji poprzez bajki. Dziewczyna bez rąk braci Grimm
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.4.001Słowa kluczowe
rezyliencja, narracja, mimesis, katharsis, edukacja podstawowaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest zilustrowanie niezwykłego potencjału wzmacniania rezyliencji uczniów szkół podstawowych, jaki posiadają narracje literackie, a zwłaszcza baśnie. Punktem wyjścia tych refleksji jest mimetyczno-katartyczna wizja narracji literackiej, zaproponowana już przez Arystotelesa, a następnie rozwinięta przez takich współczesnych autorów, jak Paul Ricoeur, Alasdair MacIntyre, David Carr i inni. Konkretną egzemplifikacją ogólnego twierdzenia, że wielkie historie literackie posiadają znaczny potencjał pedagogiczny, jest analiza klasycznej opowieści braci Grimm Dziewczyna bez rąk, będącej doskonałą mimezą, zarówno dosłowną, jak i figuratywną, rezylientnego charakteru. Co więcej, traumatyczne okoliczności, na tle których objawia się rezylientny charakter głównej postaci, są związane z rodziną, co sprawia, że historia ta jest szczególnie aktualna w obecnych czasach, w których obserwujemy wyjątkowo dużą liczbę rozwodów, a także innego rodzaju problemy związane z rodziną, mające bezpośredni wpływ na rozwój dzieci. Różnorodność „filarów” lub „czynników” rezyliencji jest łatwo zauważalna w zachowaniu „dziewczyny bez rąk”, dzięki czemu ta narracja okazuje się być wyjątkowym i zachęcającym przykładem pokonywania wszelkich trudności i przeszkód, które napotykają również nasi uczniowie na swojej drodze do pełniejszej integracji i osobistego szczęścia.
Bibliografia
Aristotle, Nicomachean Ethics, transl. by D. Ross, Oxford University Press, New York 2009.
Arthur J., Harrison T., Carr D., Kristjánsson K., Davison I., “Knightly Virtues: Enhancing Virtue Literacy through Stories. Research Report,” 12 September, 2016, <http://www.jubileecentre.ac.uk/userfiles/jubileecentre/pdf/KVPDF/KnightlyVirtuesReport.pdf>.
Carr D., Harrison T., Educating Character through Stories, Imprint Academic, Exeter 2015.
Chouinard J., “Résilience, spiritualité et réadaptation,” Frontières 2009–2010, vol. 22, no. 1–2, pp. 89–92.
Craig T.S., Resilience and the Virtue of Fortitude: Aquinas in the Dialogue with the Psychosocial Sciences, The Catholic University of America Press, Washington 2011.
Fuchs E., “¿Van unidas ética y resiliencia?,” in: La resiliencia: resistir y rehacerse, ed. M. Manciaux, transl. from French: F. González del Campo Román, Gedisa, Barcelona 2010, pp. 285–289.
Gianfrancesco A., “¿Una literature de resiliencia? Intento de definición,” in: La resiliencia: resistir y rehacerse, ed. M. Manciaux, transl. from French: F. González del Campo Román, Gedisa, Barcelona 2010, pp. 28–44.
Grimm J., Grimm W., The Girl Without Hands, transl. D.L. Ashliman, 2001–2002, <http://www.pitt.edu/~dash/grimm031.html>. Source: J. Grimm, W. Grimm, “Das Mädchen ohne Hände,” in: Kinder und Hausmärchen. Gesammelt durch die Brüder Grimm, vol. 1, 7th edition, Göttingen 1857, pp. 162–168.
Guénard T., Stronger Than Hate: Struggling to Forgive, Templegate Publishers, Springfield (IL) 2003.
Guénard T., Plus fort que la haine, J’ai Lu, Paris 2000.
Hauser S.T., Golden E., Allen J.P., “Narrative in the Study of Resilience,” The Psychoanalytic Study of the Child 2006, vol. 61, no. 1, pp. 205–227.
Humprey M., Bounce Back!: Resiliency Strategies Through Children’s Literature, ABC-CLIO, Santa Barbara (CA) 2008.
Kazmierczak M., “Los conceptos de mímesis y catarsis en el análisis literario. El ejemplo de Macbeth,” in: Educando a través de la palabra hoy: aportaciones sobre teoría y didáctica de la lengua y la literatura, eds. M. Kazmierczak, M.T. Signes, Editorial Academia del Hispanismo, Vigo 2014, pp. 135–148.
MacIntyre A., After Virtue: A Study in Moral Theory, 3rd edition, University of Notre Dame Press, Indiana (IL) 2007.
La resiliencia: resistir y rehacerse, ed. M. Manciaux, transl. from French: F. González del Campo Román, Gedisa, Barcelona 2010.
Neimeyer R.A., Levitt H., “Coping and Coherence: A Narrative Perspective on Resilience,” in: Effective People, ed. C.R. Snyder, Oxford University Press, Oxford 2001, pp. 47–53.
Ní Raghallaigh M., Gilligan R., “Active Survival in the Lives of Unaccompanied Minors: Coping Strategies, Resilience, and the Relevance of Religion,” Child and Family Social Work 2010, vol. 15, no. 2, pp. 226–237, <http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2206.2009.00663.x>.
Propp V., Morphology of the Folktale, transl. by L. Scott, 2nd edition, University of Texas Press, Austin (TX) 1968.
Ricoeur P. Temps et récit, 3 vols, Éditions du Seuil, Paris 1983–1985.
Rojas Marcos L., Superar la adversidad. El poder de la resiliencia, Epasa, Madrid 2010.
Rubio J.L., Puig G., Tutores de resiliencia. Dame un punto de apoyo y moveré Mi mundo, Gedisa, Barcelona 2015.
St. Thomas Aquinas, The Summa Theologica, Benziger Bros edition, transl. by Fathers of the English Dominican Province, New York 1947.
Tomkiewicz S., “El buen uso de la resiliencia: cuando la resiliencia sustituye a la fatalidad,” in: La resiliencia: resistir y rehacerse, ed. M. Manciaux, transl. from French: F. González del Campo Román, Gedisa, Barcelona 2010, pp. 289–300.
Turu M., Propuesta metodológica de análisis literario neoaristotélico. Ejemplos de aplicación en “La vida es sueño” de Calderón de la Barca, “Macbeth” de Shakespeare y “El día de la ira” de Brandstaetter, Tesis en Red, Barcelona 2016.
Vera Poseck B., Carbelo Baquero B., Vecina Jiménez M.L., “The Traumatic Experience from Positive Psychology: Resiliency and Post-Traumatic Growth,” Papeles del Psicólogo 2006, vol. 27, no. 1, pp. 40–49.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 451
Liczba cytowań: 0