Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Kształcenie pedagogiczne w seminariach nauczycielskich Krakowa okresu autonomii galicyjskiej
  • Strona domowa
  • /
  • Kształcenie pedagogiczne w seminariach nauczycielskich Krakowa okresu autonomii galicyjskiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 19 Nr 3 (2016): Edukacja na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku. Ludzie i instytucje /
  4. Artykuły i Rozprawy

Kształcenie pedagogiczne w seminariach nauczycielskich Krakowa okresu autonomii galicyjskiej

Autor

  • Władysława Szulakiewicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2016.3.007

Słowa kluczowe

kształcenie pedagogiczne, pedagogika, treści nauczania, plany nauczania, podręczniki do przedmiotów pedagogicznych, wykładowcy, seminaria nauczycielskie

Abstrakt

W artykule podjęto próbę przedstawienia problemu edukacji pedagogicznej w państwowych seminariach nauczycielskich w Krakowie. Rozważania dotyczą funkcjonowania tych instytucji w okresie autonomii galicyjskiej. Podstawowym źródłami służącymi do przedstawienia procesu edukacji pedagogicznej w seminariach były głównie sprawozdania dyrektorów seminariów nauczycielskich oraz podręczniki do nauczania przedmiotów pedagogicznych. Na podstawie analizy wymienionych źródeł zaprezentowano zagadnienia dotyczące: treści nauczania przedmiotów pedagogicznych, wykładowców przedmiotów pedagogicznych, podręczników i wydawnictw pomocniczych z zakresu pedagogiki, oraz tematykę pedagogiczną prac pisemnych domowych i egzaminów dojrzałości. Treści kształcenia pedagogicznego obejmowały realizację takich przedmiotów jak: historia pedagogiki, pedagogika, dydaktyka, psychologia, antropologia oraz te treści, które współcześnie nazwalibyśmy pedagogiką przedszkolną, były one realizowane w seminariach żeńskich. Ze sprawozdań wynika, że przedmiotów pedagogicznych nauczali zazwyczaj dyrektorzy seminariów nauczycielskich lub ich zastępcy. Byli to nauczyciele, którzy aktywnie działali w towarzystw naukowych i podejmowali współpracę z czasopismami pedagogicznych. Ponadto popularyzowali wyniki swoich badań m.in. na łamach takich czasopism, jak: „Szkoła” i „Czasopismo Pedagogicznego” oraz „Muzeum”.

Bibliografia

C.K. Seminarya Nauczycielskie Męskie i Żeńskie Królestwa Galicji i Wielkiego Księstwa Krakowskiego w okresie 1871–1896, Drukarnia W.A. Szyjkowskiego, Lwów 1897.

C.K. Seminarya Nauczycielskie Męskie od roku 1871–1896, oprac. A. Żukowski, w: C.k. Seminarya Nauczycielskie Męskie i Żeńskie Królestwa Galicji i Wielkiego Księstwa Krakowskiego w okresie 1871–1896, Drukarnia W.A. Szyjkowskiego, Lwów 1897, s. 361–405.

C.K. Seminarya Nauczycielskie Żeńskie w Krakowie od roku 1871–1896, oprac. J. Dobrowolski, w: C.k. Seminarya Nauczycielskie Męskie i Żeńskie Królestwa Galicji i Wielkiego Księstwa Krakowskiego w okresie 1871–1896, Drukarnia W.A. Szyjkowskiego, Lwów 1897, s. 283–316.

C.K. Seminarium Nauczycielskie Męskie w Krakowie 1871–1891, na ćwierćwiekowy jubileusz istnienia tego zakładu naukowo-wychowawczego, oprac. A. Żukowski, Drukarnia W.A. Szyjkowskiego, Lwów 1897.

Księga Jubileuszowa Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, 1868–1908, Nakładem Towarzystwa Pedagogicznego, Drukarnia Związkowa, Lwów 1909.

Majorek Cz., Galicyjskie szkolnictwo pedagogiczne w latach 1775–1871, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1967, nr 3.

Majorek Cz., System kształcenia nauczycieli szkół ludowych w Galicji doby autonomicznej (1871–1914), Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1971.

Meissner A., Kształcenie nauczycieli w Środkowej Galicji 1871–1914, Wydawnictwo WSP w Rzeszowie, Rzeszów 1974.

Meissner A., Spór o duszę polskiego nauczyciela. Społeczeństwo galicyjskie wobec problemów kształcenia nauczycieli, w: Galicja i jej dziedzictwo, t. 20, Wydawnictwo WSP w Rzeszowie, Rzeszów 1999.

Meissner A., Seminaria nauczycielskie, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. V, R–St., Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006, s. 697–700.

Meissner A., Meissner-Łozińska J., Szkice z dziejów myśli pedagogicznej w zaborze austriackim 1772–1918, Wyższa Szkoła Innowacji i Ekonomii w Lublinie, Lublin 2013.

Spis przedmiotów zawartych w XXV rocznikach „Szkoły”, ułożył i uporządkował Michał Frąckiewicz, Nakładem Towarzystwa Pedagogicznego, Drukarnia Związkowa, Lwów 1894.

Sprawozdanie Dyrekcyi c.k. Seminaryum Nauczycielskiego Męskiego w Krakowie za czas od 1871–1875, Drukarnia W.L. Anczyca i Sp., Kraków 1875.

Sprawozdanie Dyrekcyi c.k. Seminaryum Nauczycielskiego Męskiego w Krakowie za rok szkolny 1906/1907, Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1907.

Sprawozdanie Dyrekcyi c.k. Seminaryum Nauczycielskiego Żeńskiego w Krakowie za czas od roku 1872 do 1875, Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1875.

Sprawozdanie Dyrekcyi c.k. Seminaryum Nauczycielskiego Żeńskiego w Krakowie za rok szkolny 1906/1907, Nakładem Funduszu Naukowego, Kraków 1907.

Sprawozdanie Dyrekcyi c.k. Seminaryum Nauczycielskiego Żeńskiego w Krakowie za rok szkolny 1909/1910, Druk A. Koziańskiego, Kraków 1910.

Sprawozdanie Dyrekcyi c.k. Seminaryum Nauczycielskiego Męskiego w Krakowie za lata szkolne 1907/8, 1908/9, 1909/1910, Drukarnia „Prawdy” Kraków 1910.

Sprawozdanie Dyrekcji c.k. Seminaryum Nauczycielskiego Żeńskiego w Krakowie za czas od roku 1910/11 do 1913/14, Nakładem Funduszu Naukowego, Kraków 1914.

Sprawozdanie Dyrekcyi c.k. Seminaryum Nauczycielskiego Żeńskiego w Krakowie za rok szkolny 1903, Druk A. Koziańskiego, Kraków 1903.

Sprawozdanie Dyrekcji Prywatnego Seminarium Nauczycielskiego Żeńskiego w Krośnie, Nakładem Prywatnego Seminarium Nauczycielskiego Żeńskiego w Krośnie, Miejsce Piastowe 1928.

Szulakiewicz W., O edukacji pedagogicznej kobiet: Antoniny Machczyńskiej myśl pedeutologiczna, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2015, R. 58, nr 1–2, s. 7–23.

Szulakiewicz W., Władysław Seredyński. Studium z dziejów pedagogiki galicyjskiej, seria: Galicja i jej dziedzictwo, t. 7, Wydawnictwo WSP w Rzeszowie, Rzeszów 1995.

Szulakiewicz W., Polskie podręczniki do dydaktyki w Galicji w latach 1860–1914, w: Galicja i jej dziedzictwo, T. 6, Nauczyciele galicyjscy, red. A. Meis­sner, Wydawnictwo WSP w Rzeszowie, Rzeszów 1996, s. 59–77.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-12-23

Jak cytować

1.
SZULAKIEWICZ, Władysława. Kształcenie pedagogiczne w seminariach nauczycielskich Krakowa okresu autonomii galicyjskiej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 grudzień 2016, T. 19, nr 3, s. 143–162. [udostępniono 30.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2016.3.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 19 Nr 3 (2016): Edukacja na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku. Ludzie i instytucje

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 187
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kształcenie pedagogiczne, pedagogika, treści nauczania, plany nauczania, podręczniki do przedmiotów pedagogicznych, wykładowcy, seminaria nauczycielskie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa