Silesia and Silesians: between rootedness and uprootedness. Reflection in context of policy of cultural annihilation
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.003Słowa kluczowe
Górny Śląsk, dziedzictwo kulturowe, zakorzenienie, wykorzenienie, Zbigniew Rokita, Alojzy LyskoAbstrakt
Celem tekstu jest próba refleksji wokół pytania: Jak (nie)możliwa jest śląszczyzna w polityce kulturowego unicestwienia? Przedmiotem zainteresowania autorki jest pamiętanie społeczne. Ona w swoich badaniach przyjmuje dziedzictwo śląskie jako egzemplifikacje tych kultur, których ważną częścią jest nie-pamięć o traumach politycznych i wojennych.
Przedmiotem analiz są dwa teksty kultury (Zbigniewa Rokity „Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku” i Alojzego Lyski „Mianujom mie Hanka. Opowieść górnośląska”), które zostały poddane analizie semantycznej i strukturalnej (w ujęciu Rolanda Barthesa i Paula Ricoeura).
Struktura tekstu składa się z czterech części: pierwsza to rekonstrukcja wybranych aspektów teorii dziedzictwa kulturowego Stanisława Ossowskiego; druga koncentruje się wokół problematyki zakorzenienia-wykorzeniania (teorii Simone Weil); trzecia – to próba rozpoznania biograficznych i tożsamościowych skutków polityki unicestwienia śląskiego pamięta; ostatnia jest refleksją wokół pytania problemowego.
Najważniejszymi skutki od-pamiętania: (1) to możliwość odkrycie tego, co cudem ocalało i co ma znaczenie dla rekonstrukcji tożsamościowej śląskiej; (2) to możliwość odtworzenia tragicznie zerwanego przekazu pokoleniowego; (3) to możliwość uznania tragedii Górnego Śląska za część publicznego dziedzictwa śląskiego; (4) to możliwość upublicznienie i uznanie tragedii Górnego Śląska i jej polityczne uznanie jest pierwszym krokiem do zbudowania nowej wielokulturowości w Polsce.
Bibliografia
Assmann A. (2013). Między historią a pamięcią. Antologia, tłum. A. Teperek, A. Konarzewska, K. Sidowska, Z. Dziewanowska-Stefańczyk, J. Górny, P. Pieńkowska-Wiederkehr J. Kalicka, K. Kończal, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Barthes R. (1968). Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, tłum. W. Błońska, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, nr 59(4), s. 327–359.
Bienek H. (1991). Brzozy i wielkie piece. Dzieciństwo na Górnym Śląsku, tłum. W. Szewczyk, Gliwice: Wydawnictwo „Wokół Nas”.
Bienek H. (1993). Podróż w krainę dzieciństwa. Spotkanie ze Śląskiem, tłum. M. Podlasek-Ziegler, Gliwice: Wydawnictwo „Wokół Nas”.
Budzisz S. (2023). Welewentka. Jak znikają Kaszuby, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Heidegger, M. (1977). Budować, mieszkać, myśleć, przeł. K. Michalski, [w:] M. Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”, s. 316-344.
Kożyczkowska A. (2022). (Nie-)Polak, (nie-)Niemiec - Ślązak, czyli o rozpoznaniu własnej etniczności, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1(16), s. 39-49. DOI: 10.15804/em.2022.01.02.
Kurcz Z. (2022). Od narodowości do mniejszości narodowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Lysko A. (2022). Mianujom mie Hanka. Opowieść górnośląska, Katowice: Miejski Dom Kultury w Katowicach.
Ossowski S. (1966). Więź społeczna i dziedzictwo krwi, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Petrykowski P. (2003). Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Prymaka-Oniszk A. (2024). Kamienie musiały polecieć. Wymazana przeszłość Podlasia,Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Ricoeur P. (1985). Wyzwanie semiologiczne: problem podmiotu, tłum. Ewa Bieńkowska, [w:] P. Ricoeur. Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, s. 245-275.
Ricoeur P. (1992). Wyjaśniać i rozumieć. O pewnych godnych uwagi związkach pomiędzy teorią tekstu, teorią działania i teorią historii, tłum. A. Frankiewicz, [w] P. Ricoeur, Filozofia osoby, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, s. 15-31.
Rokita Z. (2020). Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Rokita Z. (2023). Odrzana. Podroż po Ziemiach Odzyskanych, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Smith A.D. (2009). Ethno-symbolism and Nationalism. A cultural approach, London-New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Adela Kożyczkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 56
Liczba cytowań: 0