Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Silesia and Silesians: between rootedness and uprootedness. Reflection in context of policy of cultural annihilation
  • Strona domowa
  • /
  • Silesia and Silesians: between rootedness and uprootedness. Reflection in context of policy of cultural annihilation
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Silesia and Silesians: between rootedness and uprootedness. Reflection in context of policy of cultural annihilation

Autor

  • Adela Kożyczkowska Uniwersytet Gdański. Wydziała Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0002-7952-1321

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.003

Słowa kluczowe

Górny Śląsk, dziedzictwo kulturowe, zakorzenienie, wykorzenienie, Zbigniew Rokita, Alojzy Lysko

Abstrakt

Celem tekstu jest próba refleksji wokół pytania: Jak (nie)możliwa jest śląszczyzna w polityce kulturowego unicestwienia? Przedmiotem zainteresowania autorki jest pamiętanie społeczne. Ona w swoich badaniach przyjmuje dziedzictwo śląskie jako egzemplifikacje tych kultur, których ważną częścią jest nie-pamięć o traumach politycznych i wojennych.

Przedmiotem analiz są dwa teksty kultury (Zbigniewa Rokity „Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku” i Alojzego Lyski „Mianujom mie Hanka. Opowieść górnośląska”), które zostały poddane analizie semantycznej i strukturalnej (w ujęciu Rolanda Barthesa i Paula Ricoeura).

Struktura tekstu składa się z czterech części: pierwsza to rekonstrukcja wybranych aspektów teorii dziedzictwa kulturowego Stanisława Ossowskiego; druga koncentruje się wokół problematyki zakorzenienia-wykorzeniania (teorii Simone Weil); trzecia – to próba rozpoznania biograficznych i tożsamościowych skutków polityki unicestwienia śląskiego pamięta; ostatnia jest refleksją wokół pytania problemowego.

Najważniejszymi skutki od-pamiętania: (1) to możliwość odkrycie tego, co cudem ocalało i co ma znaczenie dla rekonstrukcji tożsamościowej śląskiej; (2) to możliwość odtworzenia tragicznie zerwanego przekazu pokoleniowego; (3) to możliwość uznania tragedii Górnego Śląska za część publicznego dziedzictwa śląskiego; (4) to możliwość upublicznienie i uznanie tragedii Górnego Śląska i jej polityczne uznanie jest pierwszym krokiem do zbudowania nowej wielokulturowości w Polsce.

Bibliografia

Assmann A. (2013). Między historią a pamięcią. Antologia, tłum. A. Teperek, A. Konarzewska, K. Sidowska, Z. Dziewanowska-Stefańczyk, J. Górny, P. Pieńkowska-Wiederkehr J. Kalicka, K. Kończal, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Barthes R. (1968). Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, tłum. W. Błońska, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, nr 59(4), s. 327–359.

Bienek H. (1991). Brzozy i wielkie piece. Dzieciństwo na Górnym Śląsku, tłum. W. Szewczyk, Gliwice: Wydawnictwo „Wokół Nas”.

Bienek H. (1993). Podróż w krainę dzieciństwa. Spotkanie ze Śląskiem, tłum. M. Podlasek-Ziegler, Gliwice: Wydawnictwo „Wokół Nas”.

Budzisz S. (2023). Welewentka. Jak znikają Kaszuby, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Heidegger, M. (1977). Budować, mieszkać, myśleć, przeł. K. Michalski, [w:] M. Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”, s. 316-344.

Kożyczkowska A. (2022). (Nie-)Polak, (nie-)Niemiec - Ślązak, czyli o rozpoznaniu własnej etniczności, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1(16), s. 39-49. DOI: 10.15804/em.2022.01.02.

Kurcz Z. (2022). Od narodowości do mniejszości narodowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Lysko A. (2022). Mianujom mie Hanka. Opowieść górnośląska, Katowice: Miejski Dom Kultury w Katowicach.

Ossowski S. (1966). Więź społeczna i dziedzictwo krwi, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Petrykowski P. (2003). Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Prymaka-Oniszk A. (2024). Kamienie musiały polecieć. Wymazana przeszłość Podlasia,Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Ricoeur P. (1985). Wyzwanie semiologiczne: problem podmiotu, tłum. Ewa Bieńkowska, [w:] P. Ricoeur. Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, s. 245-275.

Ricoeur P. (1992). Wyjaśniać i rozumieć. O pewnych godnych uwagi związkach pomiędzy teorią tekstu, teorią działania i teorią historii, tłum. A. Frankiewicz, [w] P. Ricoeur, Filozofia osoby, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, s. 15-31.

Rokita Z. (2020). Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Rokita Z. (2023). Odrzana. Podroż po Ziemiach Odzyskanych, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Smith A.D. (2009). Ethno-symbolism and Nationalism. A cultural approach, London-New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-09-30

Jak cytować

1.
KOŻYCZKOWSKA, Adela. Silesia and Silesians: between rootedness and uprootedness. Reflection in context of policy of cultural annihilation. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 wrzesień 2025, T. 28, nr 3, s. 61–82. [udostępniono 12.11.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.3.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Adela Kożyczkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 56
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Górny Śląsk, dziedzictwo kulturowe, zakorzenienie, wykorzenienie, Zbigniew Rokita, Alojzy Lysko
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa