Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Relacja pedagogiczna: między doświadczeniem dziecka a odpowiedzialnością dorosłego. W kręgu inspiracji i interpretacji fenomenologicznej praktyki pedagogicznej
  • Strona domowa
  • /
  • Relacja pedagogiczna: między doświadczeniem dziecka a odpowiedzialnością dorosłego. W kręgu inspiracji i interpretacji fenomenologicznej praktyki pedagogicznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat /
  4. Artykuły i Rozprawy

Relacja pedagogiczna: między doświadczeniem dziecka a odpowiedzialnością dorosłego. W kręgu inspiracji i interpretacji fenomenologicznej praktyki pedagogicznej

Autor

  • Marta Krupska Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-9990-5683

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.3.002

Słowa kluczowe

relacja pedagogiczna, human science research, zależność dziecka, odpowiedzialność dorosłego, etyczna natura relacji pedagogicznej

Abstrakt

Artykuł przybliża kilka współczesnych ujęć problematyki relacji pedagogicznej rozwijanej w tradycji human science research. Idea i charakterystyka wyjątkowej relacji między dorosłym a dzieckiem jest od dawna centralnym tematem w tej tradycji. W artykule ta relacja została przedstawiona również w świetle powojennej krytyki i rewizji koncepcji relacji pedagogicznej. Bardzo istotne miejsce w przywoływanym ujęciu znaczących koncepcji pedagogicznych zajmuje doświadczenia dziecka oraz problematyka asymetrii, charakterystyczna dla poszczególnych ujęć relacji pedagogicznej na każdym z jej etapów.

Szczególnie znacząca dla przywoływanej refleksji jest problematyka etyczna rozwijana przez badaczy zainteresowanych koncepcją relacji pedagogicznej i metodologią phenomenology of practice Maxa van Manena, zainspirowanych również filozofią Emmanuela Levinasa. W artykule krótko została zakreślona droga, na jakiej rozwijała się refleksja nad relacją pedagogiczną od tzw. „pierwszej inwersji” (Hermann Nohl) poprzez „drugą inwersję” (Gert Biesta), która pokazuje, że świadomość ograniczeń i wątpliwości dorosłego powinny być dostrzeżone jako integralna część teorii pedagogicznej. Rozważania podjęte w artykule pokazują, że w centrum problematyki relacji pedagogicznej wciąż pozostaje kwestia asymetrii w relacji między dzieckiem a dorosłym, która nabiera szczególnego charakteru etycznego. Wskazano na koncepcję pedagogicznej wspólnoty jako odsłaniającą w tym kontekście szczególną etyczną wartość.

Bibliografia

Biesta G. (2012). No Education Without Hesitation: Exploring the Limits of Educational Relations. Keynote Address to the Society for the Philosophy of Education, „Philosophy of Education”, t. 62, s. 1–13, DOI: 10.47925/2012.001

Bingham C., Sidorkin A. (red.) (2004). No Education without Relation, New York: Peter Lang.

Friesen N. (2017). The Pedagogical Relation Past and Present: Experience, Subjectivity and Failure, „Journal of Curriculum Studies”, t. 49, nr 6, s. 743–756, https://doi.org/10.1080/00220272.2017.1320427

Henriksson C. (2012). Hermeneutic Phenomenology and Pedagogical Practice, [w:] N. Friesen, C. Henriksson, T. Saevi, Hermeneutic Phenomenology in Education: Practice of Research Method, Rotterdam: Sense Publishers, s. 119–140.

Klafki W. (1970). Das pädagogische Verhältnis. Erziehungswissenschaft, t. 1: Eine Einführung, Frankfurt am Main: Fischer.

Litt T. (1927/1967). Führen oder wachsen lassen. Eine Erörterung des pädagogischen Grundproblems, Stuttgart: Ernst Klett.

Mollenhauer K. (1968). Erziehung und Emanzipation: Polemische Skizzen, München: Juventa Verlag.

Nohl H. (1926). Gedanken für die Erziehungstätigkeit des Einzelnen mit besonderer Berücksichtigung der Erfahrungen von Freud und Alder (Pädagogik aus dreißig Jahren), Frankfurt am Main: Fischer.

Nohl H. (1933). Der pädagogische Bezug und die Bildungsgemeinschaft. Handbuch der Pädagogik, Langensalza: Beltz.

Pinar W.F. (2015). The Method of “Currere”. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Washington 1975, http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED104766.pdf [dostęp: 23.08.2024].

Saevi T. (2005). Seeing Disability Pedagogically: The Lived Experience of Disability in the Pedagogical Encounter, Bergen: Universitetet i Bergen.

Saevi T., Husevaag H. (2009). The Child Seen as the Same or the Other? The Significance of the Social Convention to the Pedagogical Relation, „Paideusis: Journal of the Canadian Philosophy of Education Society”, t. 18, s. 19–24.

Smith S.J. (1991). Risk and Our Pedagogical Relation to Children: On the Playground and Beyond, New York: SUNY Press.

Van Manen M. (1994). Pedagogy, Virtue and Narrative Identity in Teaching, „Curriculum Iquiry”, t. 24, nr 2, s. 135–170, https://doi.org/10.2307/1180112

Van Manen M. (2015). Pedagogical Tact: Knowing What to Do When You Don’t Know What to Do, Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

Van Manen M. (2016). Phenomenology of Practice: Meaning-giving Methods in Phenomenological Research and Writing, New York: Routledge.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2024-09-23

Jak cytować

1.
KRUPSKA, Marta. Relacja pedagogiczna: między doświadczeniem dziecka a odpowiedzialnością dorosłego. W kręgu inspiracji i interpretacji fenomenologicznej praktyki pedagogicznej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 wrzesień 2024, T. 27, nr 3, s. 43–58. [udostępniono 16.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.3.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Marta Krupska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 241
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

relacja pedagogiczna, human science research, zależność dziecka, odpowiedzialność dorosłego, etyczna natura relacji pedagogicznej
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa