Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Badanie C-PTSD w diagnozie osób dotkniętych przemocą – wstępna analiza kwestionariusza
  • Strona domowa
  • /
  • Badanie C-PTSD w diagnozie osób dotkniętych przemocą – wstępna analiza kwestionariusza
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat /
  4. Raporty z badań

Badanie C-PTSD w diagnozie osób dotkniętych przemocą – wstępna analiza kwestionariusza

Autor

  • Anna Seredyńska Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-0483-6281

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.3.005

Słowa kluczowe

zaburzenia posttraumatyczne, C-PTSD, przemoc rodzinna, kwestionariusz C-PTSD, diagnoza

Abstrakt

Zaburzenia posttraumatyczne są jednymi z najczęściej diagnozowanych zaburzeń. Diagnozowane są za pomocą zarówno wywiadów, jak i narzędzi samoopisowych. Wśród zaburzeń posttraumatycznych, w rozdziale ICD-11 opisującym zaburzenia związane ze stresem, znajduje się złożony zespół stresu pourazowego. To zaburzenie pojawiające się między innymi u osób dotkniętych długotrwałą przemocą w rodzinie. Występuje ono również u uchodźców, osób poddawanych torturom, ofiar prześladowań oraz osób, które w wyniku choroby przewlekłej doświadczyły długiego i bolesnego leczenia. W artykule zostanie zaprezentowany utworzony przez autorkę kwestionariusz badania tego zaburzenia. Zostaną też opisane badania trafności tego kwestionariusza, analizujące korelacje jego skal ze zmiennymi opisującymi wymiary funkcjonowania człowieka, tj. rozwojem poznawczym, emocjonalnym i społecznym.

Przedmiotem badań była trafność i rzetelność kwestionariusza badającego C-PTSD (Złożony Zespół Stresu Pourazowego). Zamiarem autorki jest zaproponowanie tego kwestionariusza w diagnozowaniu zaburzeń C-PTSD do wykorzystania przez osoby pracujące głównie z ofiarami przemocy. Poza diagnozowaniem takich osób kwestionariusz może pomóc w diagnozowaniu problemów związanych z wchodzeniem w relacje z innymi osobami, również w relacje partnerskie. Metodą użytą w badaniach był sondaż diagnostyczny, narzędziami kwestionariusze badające zmienne, które według badań zastanych wchodzą w korelacje z objawami C-PTSD. Badania wykazały, że kwestionariusz jest wystarczająco trafny i rzetelny. Należy jednak poddać go dalszym badaniom na większych grupach.

Biogram autora

Anna Seredyńska - Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Pedagog, psycholog, psychoterapeuta psychodynamiczny, teolog.

Zainteresowania - pedagogika społeczna, opieka paliatywna i hospicyjna, psychoterapia psychodynamiczna, psychopatologia, tematyka związana z psychoterapią ofiar przemocy.

Bibliografia

Allen E., Renshaw K., Fredman S.J., Le Y., Rhoades G., Markman H., Litz B. (2021). Associations Between Service Members’ Posttraumatic Stress Disorder Symptoms and Partner Accommodation Over Time, „Journal of Traumatic Stress”, t. 34, nr 3, s. 596–606, https://doi.org/10.1002/jts.22645

Briere J., Scott C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne, przeł. P. Nowak, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Bryant R.A., Harvey A.G. (2011). Zespół ostrego stresu. Teoria, pomiar, terapia, przeł. J. Suchecki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska U., Koć-Januchta M., Stańczak J. (2012). MMPI-2. Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości-2. Podręcznik stosowania, oceny i interpretacji, Warszawa : Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Camacho-Conde J.A. (2020). Cognitive Function Assessment of a Patient With PTSD Before and After EMDR Treatment, „Journal of EMDR Practice and Research”, t. 14, nr 4, s. 216–226, https://doi.org/10.1891/EMDR-D-20-00022

Courtois C.A. (2008). Complex Trauma, Complex Reactions. Assessment and Treatment, „Psychological Trauma, Theory, Research, Practice and Policy”, t. S, nr 1, s. 86-100, https://doi.org/10.1037/1942-9681.S.1.86

Dudek B. (2003). Zaburzenia po stresie traumatycznym, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Filip M. (2022). Zaburzenia dysocjacyjne, [w:] P. Gałecki (red.), Badanie stanu psychicznego. Rozpoznania według ICD-11, Wrocław: Edra Urban & Partner, s. 145–149.

Ghazali S.R. (2014). Investigating the Relationship Between Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) Symptoms and Emotional Intelligence Among Adolescent Refugees from the Middle East, „ASEAN Journal of Psychiatry”, t. 15, nr 2, s. 220–224.

Graham J.R. (2015). MMPI-2. Ocena osobowości i psychopatologii, przeł. T. Szuster, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Harms L., Abotomey R., Rose D., Kron R.W., Bolt B., Waycott J., Alexander M. (2018). Postdisaster Posttraumatic Growth: Positive Transformations Following the Black Saturday Bushfires, „Australian Social Work”, t. 71, nr 4, s. 417–429, https://doi.org/10.1080/0312407X.2018.1488980

Hryniewicz B. (2015). Konfirmacyjna analiza czynnikowa CFA, https://nauka.metodolog.pl/glossary/konfirmacyjna-analiza-czynnikowa-cfa/ [dostęp: 06.05.2024].

Jaconis M., Boyd S.J., Gray M.J. (2020). History of Sexual Violence and Associated Negative Consequences: The Mediating Role of Body Image Dissatisfaction, „Journal of Loss and Trauma”, t. 25, nr 2, s. 107–123, https://doi.org/10.1080/15325024.2019.1660500

Johnson S.L. (2009). Therapist’s Guide to Posttraumatic Stress Disorder Intervention, London: Academic Press.

Juczyński Z., Ogińska-Bulik N. (2009). Pomiar zaburzeń po stresie traumatycznym – polska wersja Zrewidowanej Skali Wpływu Zdarzeń, „Psychiatria”, t. 6, nr 1, s. 15–25, https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/29139/23904 [dostęp: 06.05.2024].

Kosydar-Bochenek J., Lewandowski B., Ozga D., Woźniak K. (2016). Przegląd narzędzi diagnostycznych i metod pomiaru zespołu stresu pourazowego (PTSD) z możliwością wykorzystania wśród ratowników medycznych, „Pielęgniarstwo XXI Wieku”, t. 15, nr 2(55), s. 45–49, DOI: 10.1515/pielxxiw-2016-0017

Pietkiewicz I., Życińska J., Tomalski R. (2016). Skala doświadczeń dysocjacyjnych Taxon – wersja poprawiona (DES-T PL), https://www.researchgate.net/publication/327013850 [dostęp: 06.05.2024].

Rittenhouse J. (2000). Using Eye Movement Desensitization and Reprocessing to Treat Complex PTSD in a Biracial Client, „Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology”, t. 6, nr 4, s. 399–408, https://doi.org/10.1037/1099-9809.6.4.399

Saar‐Ashkenazy R., Guez J., Jacob Y., Veksler R., Cohen J.E., Shelef I., Friedman A., Benifla M. (2023). White‐matter Correlates of Anxiety: The Contribution of the Corpus‐callosum to the Study of Anxiety and Stress‐related Disorders, „International Journal of Methods in Psychiatric Research”, t. 32, nr 4, s. 1–9, DOI: 10.1002/mpr.1955

Sitkowska K. (2022). Zaburzenia szczególnie związane ze stresem, [w:] P. Gałecki (red.), Badanie stanu psychicznego. Rozpoznania według ICD-11, Wrocław: Edra Urban & Partner, s. 135–144.

Taft C.T., Murph, C.M., Kin, L.A., Dedeyn J.M., Musser P.H. (2015). Posttraumatic Stress Disorder Symptomatology Among Partners of Men in Treatment for Relationship Abuse, „Journal of Abnormal Psychology”, t. 114, nr 2, s. 259–268, https://doi.org/10.1037/0021-843X.114.2.259

Wysocka E.J. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2024-09-23

Jak cytować

1.
SEREDYŃSKA, Anna. Badanie C-PTSD w diagnozie osób dotkniętych przemocą – wstępna analiza kwestionariusza. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 wrzesień 2024, T. 27, nr 3, s. 109–126. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.3.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat

Dział

Raporty z badań

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Anna Seredyńska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1198
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

zaburzenia posttraumatyczne, C-PTSD, przemoc rodzinna, kwestionariusz C-PTSD, diagnoza
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa