Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Relacyjna przestrzeń społeczna wobec procesu odstąpienia od przestępczości na przykładzie funkcjonowania wspólnot motocrossowych
  • Strona domowa
  • /
  • Relacyjna przestrzeń społeczna wobec procesu odstąpienia od przestępczości na przykładzie funkcjonowania wspólnot motocrossowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat /
  4. Artykuły i Rozprawy

Relacyjna przestrzeń społeczna wobec procesu odstąpienia od przestępczości na przykładzie funkcjonowania wspólnot motocrossowych

Autor

  • Magdalena Posłowska Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-1582-1798

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.3.004

Słowa kluczowe

resocjalizacja, odstąpienie od przestępczości, wsparcie, interakcje społeczne, relacje, motocross, wspólnota

Abstrakt

badaczy z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej. W podejmowanych analizach poszukują oni odpowiedzi na pytanie: jak jednostki odstępują od przestępczości oraz jakie czynniki ten proces wspierają?

Głównym celem artykułu jest ukazanie znaczenia więzi społecznych i relacji interpersonalnych w procesie odstąpienia od przestępczości na przykładzie funkcjonowania stowarzyszeń motocrossowych. Wywód opiera się na wynikach badań przeprowadzonych z wykorzystaniem metody etnograficznej oraz technik wywiadu, a także obserwacji uczestniczącej. Grupę badaną tworzyli uczestnicy wspólnot motocrossowych posiadający przeszłość kryminalną. Ukazane w artykule zagadnienia nie zostały dotychczas wykorzystane w obszarze teorii, jak i praktyki resocjalizacyjnej. Ponadto wyprowadzone w pracy wnioski i ich aplikacja, w szczególności do praktyki, mogą stanowić alternatywę dla nieskutecznych dotąd metod pracy z osobami opuszczającymi placówki zamknięte.

Przedstawione w pracy wyniki badań stanowią fragment większego projektu realizowanego w ramach przygotowywanej dysertacji doktorskiej pt. Odstąpienie od przestępczości osób związanych z motocrossem. Pozyskane dane pozwalają na wyciągnięcie wniosku, że przestępcy wskazują na potrzebę wsparcia w budowaniu relacji ze środowiskiem, które wzmacniają działania związane z odstąpieniem od przestępczości, umożliwiając im tym samym prawidłową adaptację do otoczenia

Bibliografia

Angrosino M. (2015). Badania etnograficzne i obserwacyjne, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Baraniak B. (2015). Wartościowe aspekty pracy spektrum zainteresowania grup defaworyzowanych, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne”, nr 14(1), s. 7–15.

Barczykowska A., Dzierzyńska S. (2012). Zastosowanie mentoringu w działaniach profilaktycznych i resocjalizacyjnych (na przykładzie Stanów Zjednoczonych), „Resocjalizacja Polska”, nr 3, s. 263–276.

Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2015). Punkty zwrotne (“turning points”) w przestępczej karierze: szansa dla resocjalizacji/rewitalizacji nieletnich przestępców, „Chowanna”, nr 1, s. 103–116.

Bersani B.E., Doherty E.E. (2013). When the Ties that Bind Unwind: Examining the Enduring and Situational Processes of Change behind the Marriage Effect, „Criminology”, t. 51, nr 2, s. 399–433.

Biel K. (2022). Zrozumieć odstąpienie od przestępczości. Definicje, teorie i kierunki badań empirycznych, „Archiwum Kryminologii”, t. 44, nr 2, s. 151–186.

Buck G. (2017). The Core Conditions of Peer Mentoring, „Criminology & Criminal Justice”, t. 18, nr 2, s. –17.

Chojecka J. (2021). Tutoring w profilaktyce pozytywnej – sposób na wzmacnianie odporności psychicznej i pozytywnego rozwoju dzieci i młodzieży, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 40, nr 2, s. 153–172.

F.-Dufour I., Villeneuve M.-P., Perron C. (2018). Assisted Desistance in Informal Settings: A Scoping Review, „Canadian Journal of Criminology and Criminal Justice” t. 60, nr 2, s. 206–240.

Farrington D.P., West D.J. (1995). Effects of Marriage, Separation and Children on Offending by Adults Males, [w:] Z.S. Blau, J. Hagan (red.), Current Perspectives on Aging and the Life Cycle, t. 4, Delinquency and Disrepute in the Life Course, Greenwich, CT: JAI Press, s. 249–281.

Giordano P.C., Cernkovich S.A., Rudolph J.L. (2002). Gender, Crime, and Desistance: Toward a Theory of Cognitive Transformation, „American Journal of Sociology”, t. 107, nr 4, s. 990–1064.

Janiga W. (2002/2003). Praca w procesie wychowawczym, „Resovia Sacra”, t. 9/10, s. 235–245.

Kazemian L., Maruna S. (2009). Desistance from Crime, [w:] M.D. Krohn, A.J. Lizotte, G.P. Hall (red.), Handbook on Crime and Deviance, Dordrecht–Heidelberg–London–New York, Springer 2009, s. 277–296.

Klaus W. (2021). Sidła i udręki, czyli co stoi na przeszkodzie procesu odchodzenia od przestępczości?, [w:] W. Klaus, I. Rzeplińska, P. Wiktorska, D. Woźniakowska-Fajst (red.), Karierowicze kryminalni? Aktywność przestępcza w dalszych losach nieletnich, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Nauk Prawnych PAN, s. 421–506.

Kluz M., Słomka A.S. (2016). Wychowawczy wymiar pracy, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

Kusztal J., Muskała M. (2022). Odstąpienie od przestępczości jako kategoria pojęciowa polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej, „Resocjalizacja Polska”, nr 24, s. 203–217.

Laub J. H., Sampson R. J. (2003), Shared Beginnings, Divergent Lives: Delinquent Boys to Age 70, Cambridge–Massachusetts–London.

Laub J.H., Frisch N.E. (2016). Translational Criminology, [w:] W.T. Blomberg, J. Brancale, K. Beaver, W. Bales (red.), Advancing Criminology and Criminal Justice Policy, London: Routledge, s. 52–62.

Laub J.H., Sampson R.J. (2001). Understanding Desistance from Crime, „Crime and Justice”, t. 28, s. 1–69.

Muskała M. (2017). Odstąpienie od przestępczości w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Muskała M. (2019). O znaczeniu więzi społecznych w procesie resocjalizacji, „Studia Edukacyjne”, nr 52, s. 107–125.

Paternoster R., Bushway S. (2009). Desistance and the “Feared Self ”: Toward an Identity Theory of Criminal Desistance, „The Journal of Criminal Law and Criminology”, t. 99, nr 4, s. 1103–1156.

Polski Związek Motorowy – Główna Komisja Sportu Motocyklowego (2022). Regulamin Sportu Motocyklowego Zasady Rozgrywek MOTOCROSS 2022, Warszawa, https://pzm.pl/pliki/komunikat/gksm/2022-01/36722/zasady-rozgrywek-motocross-2022-projekt-7.pdf [dostęp: 5.02.2024].

Rocque M. (2021). But What Does It Mean? Defining, Measuring, and Analyzing Desistance From Crime in Criminal Justice, [w:] A. Solomon, J. Scherer (red.), Desistance From Crime Implications for Research, Policy, and Practice, Washington: National Institute of Justice, s. 1–40.

Ugelvik T. (2022). The Transformative Power of Trust: Exploring Tertiary Desistance in Reinventive Prisons, „The British Journal of Criminology”, t. 62, nr 3, s. 623–638.

Weaver B. (2019). Understanding Desistance: A Critical Review of Theories of Desistance, „Psychology, Crime & Law”, t. 25, nr 6, s. 641–658.

Ward T., Day A., Howells K., Birgden A. (2004). The Multifactor Offender Readiness Model, „Aggression and Violent Behavior”, t. 9, nr 6, s. 645–673.

Villeneuve M.-P., F.-Dufour I., Farral S. (2021). Assisted Desistance in Formal Settings: A Scoping Review, „The Howard Journal of Crime and Justice”, t. 60, nr 1, s. 75–100.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2024-09-23

Jak cytować

1.
POSŁOWSKA, Magdalena. Relacyjna przestrzeń społeczna wobec procesu odstąpienia od przestępczości na przykładzie funkcjonowania wspólnot motocrossowych. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 wrzesień 2024, T. 27, nr 3, s. 81–105. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.3.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Posłowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 179
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

resocjalizacja, odstąpienie od przestępczości, wsparcie, interakcje społeczne, relacje, motocross, wspólnota
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa