Błogosławiony ks. Jerzy Popiełuszko jako wzór osobowy w wychowaniu do chrześcijańskiej dojrzałości
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.009Słowa kluczowe
dojrzałość chrześcijańska, wzór osobowy, ks. Jerzy Popiełuszko, sumienność, autentyczność, odwagaAbstrakt
Problematyka tekstu koncentruje się wokół roli wzorów osobowych w wychowaniu do wartości. Celem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: Jak wychowywać młodzież do chrześcijańskiej dojrzałości kierując się wzorem błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki?
W rozważaniach odwołano się do koncepcji chrześcijańskiej dojrzałości autorstwa Mariana Nowaka. Wykorzystano metodę biografii historyczno-pedagogicznej. Na podstawie wybranych opracowań i tekstów źródłowych poświęconych życiu i działalności ks. Jerzego wykazano, że już na etapie wczesnej dorosłości doskonale spełniał on kryteria chrześcijańskiej dojrzałości wyszczególnione przez Nowaka: stworzył projekt życia autentycznie ludzkiego i stale kształtował w sobie cechy umożliwiające urzeczywistnianie tego projektu (sumienność, autentyczność, odwaga). Wymienione kryteria wypełniał w optyce wiary chrześcijańskiej, dla której ostatecznym celem jest zbawienie i życie wieczne. Wychowując młodych ludzi do dojrzałego chrześcijaństwa warto kierować się wzorem ks. Popiełuszki i kształtować ich osobowość zgodnie z wyznacznikami opracowanymi przez Nowaka. Jako pomoc w wychowaniu jawią się konkretne przykłady z życia ks. Popiełuszki, będące inspiracją, jak formować w wychowankach chrześcijańską dojrzałość.
Bibliografia
Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Bartoszewski G. (2009). Zapiski. Listy i wywiady ks. Jerzego Popiełuszki 1967–1984, Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam.
Brien B. (2016). Jerzy Popiełuszko. Prawda przeciw totalitaryzmowi, przeł. H. Sobieraj, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Chlewiński Z. (1991). Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność, Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W Drodze”.
Gogacz M. (1999). Pedagogika chrześcijaństwa jako religii krzyża i zmartwychwstania, [w:] A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane, Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, s. 59–67.
Gromadzki R., Witkowski A. (2022). Misja Popiełuszko. Kulisy śledztwa w sprawie porwania i morderstwa kapelana Solidarności, Warszawa: Capital.
Juroszek W. (2022). Generał Fieldorf „Nil” as a Personal Model in Upbringing Towards Maturity, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, t. 52, nr 4, s. 43–53.
Juroszek W. (2023a). Generał August Emil Fieldorf „Nil” jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego. Ujęcie psychopedagogiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Juroszek W. (2023b). Witold Pilecki as a Caring Parent Model from the Erik Erikson’s Theory Perspective, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, t. 53, nr 1, s. 18–26.
Kindziuk M. (2014). Wizerunek medialny ks. Jerzego Popiełuszki w polskiej prasie w latach 1980–1984, Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Litka P. (2009). Ksiądz Jerzy Popiełuszko. Dni, które wstrząsnęły Polską, Kraków: Wydawnictwo Św. Stanisława BM.
Maj A. (2006). Jan Paweł II wzorem osobowym wychowania ku wartościom, [w:] K. Chałas (red.), Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, Kielce: Wydawnictwo Jedność, s. 65–84.
Marek Z. (2016). Moralność wyznacznikiem dojrzałości człowieka, „Colloquia Theologica Ottoniana”, nr 2, s. 61–79.
Mądrzycki T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nowak M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Okoń W. (2007). Słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Oldham J., Morris L. (2020). Twój psychologiczny autoportret. Dlaczego czujesz, kochasz, myślisz, postępujesz właśnie tak, przeł. A. Bielik, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Popiełuszko J. (1985). Zapiski 1980–1984, Paryż: Editions Spotkania.
Sikorska G. (1991). Prawda warta życia. Ks. Jerzy Popiełuszko, Warszawa: Pelta Press.
Skoczylas K. (2012). Błogosławiony ks. Jerzy Popiełuszko wzorem osobowym w wychowaniu chrześcijańskim, „Studia Włocławskie”, t. 14, s. 217–227.
Sochoń J. (2010). Wielcy ludzie Kościoła. Ks. Jerzy Popiełuszko, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Szulakiewicz W. (2007). Biografistyka w polskiej historiografii edukacyjnej, [w:] W. Jamrożek, K. Kabacińska, K. Ratajczak, W. Szulakiewicz (red.), Powiązania rodzinne wśród twórców polskiej teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 9–33.
Szulakiewicz W. (2015a). Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Szulakiewicz W. (2015b). Badania historyczne w pedagogice. Konteksty źródłowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Topolewska-Siedzik E., Cieciuch J. (2020). Kołowy Model Sposobów Kształtowania się Tożsamości. Założenia teoretyczne i empiryczna weryfikacja, „Psychologia Rozwojowa”, t. 25, nr 3, s. 13–32.
Żaryn J. (2022). Kościół i naród. Lata trwogi, lata nadziei, Kraków: Biały Kruk.
Żywczok A. (2021). Odwaga, dzielność, męstwo oraz ich przeciwieństwa. O odkrywaniu dziedzictwa mistrza Wincentego Kadłubka, „Biografistyka Pedagogiczna”, t. 6, nr 2, s. 53–80.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Weronika Juroszek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 202
Liczba cytowań: 0