Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Międzypokoleniowe uczenie się w ramach domowych środowisk czytelniczych – rola dziadków w rozwijaniu umiejętności językowych i czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym
  • Strona domowa
  • /
  • Międzypokoleniowe uczenie się w ramach domowych środowisk czytelniczych – rola dziadków w rozwijaniu umiejętności językowych i czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 3 (2023): Starzenie się społeczeństw /
  4. Artykuły i Rozprawy

Międzypokoleniowe uczenie się w ramach domowych środowisk czytelniczych – rola dziadków w rozwijaniu umiejętności językowych i czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym

Autor

  • Kamil Kuracki Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-5377-3918

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.3.004

Słowa kluczowe

międzypokoleniowe uczenie się, domowe środowisko czytelnicze, czytanie, dziadkowie, dzieci w wieku przedszkolnym

Abstrakt

W artykule podjęto problematykę dotyczącą znaczenia rodzin wielopokoleniowych dla funkcjonowania domowych środowisk czytelniczych, w szczególności dla rozwijania umiejętności czytelniczych i językowych dzieci w okresie średniego dzieciństwa. Przeprowadzona analiza opisowo-krytyczna literatury miała na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie w jaki sposób dziadkowie mogą się przyczyniać do wczesnej alfabetyzacji wnuków, a także rozpoznanie teoretycznych i empirycznych przesłanek pozwalających określić możliwości wzajemnego międzypokoleniowego uczenia się dziadków i wnuków w ramach podejmowanych w środowisku domowym wspólnych aktywności czytelniczych. W tekście omówiono kolejno zagadnienia dotyczące: wybranych aspektów domowych środowisk czytelniczych, roli dziadków w rozwijaniu umiejętności poznawczych i językowych wnuków, możliwości wynikających z międzypokoleniowego uczenia się oraz korzyści z zaangażowania dziadków w wychowanie wnuków. Wskazano również implikacje dla praktyki pedagogicznej, odnoszące się m.in. do potrzeby intensyfikacji podejmowanych w ramach partnerstwa edukacyjnego działań sprzyjających rozwijaniu umiejętności językowych i czytelniczych dzieci poprzez kontakty z dziadkami. Zgromadzone w wyniku analizy polskiego i zagranicznego piśmiennictwa dane dostarczyły argumentów na rzecz potrzeby promowania działań wspierających inicjatywy międzypokoleniowego uczenia się w ramach domowych środowisk czytelniczych.

Bibliografia

Appelt K. (2007). Współcześni dziadkowie i ich znaczenie dla rozwoju wnuków, [w:] A. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 79–95.

Bourdieu P. (1986). The Forms of Capital, [w:] J.E. Richardson (red.), Handbook of Theory of Research for the Sociology of Education, New York: Greenwood Press, s. 241–258.

Brown R., Ohsako T. (2003). A Study of Inter-Generational Learning Programmes for Schools Promoting International Education in Developing Countries Through the International Baccalaureate Diploma Programme, „Journal of Research in International Education”, t. 2, nr 2, s. 151–165, https://doi.org/10.1177/1475240903002200

Davidson M.M., Weismer S.E. (2014). Characterization and Prediction of Early Reading Abilities in Children on the Autism Spectrum, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, t. 44, nr 4, s. 828–845, https://doi.org/10.1007/s10803-013-1936-2

Deckner D.F., Adamson L.B., Bakeman R. (2006). Child and Maternal Contributions of Shared Reading: Effects on Language and Literacy Development, „Applied Developmental Psychology”, t. 27, nr 1, s. 31–41, https://doi.org/10.1016/j.appdev.2005.12.001

Dolezal-Sams J.M., Nordquist V.M., Twardosz S. (2009). Home Environment and Family Resources to Support Literacy Interaction: Examples From Families of Children With Disabilities, „Early Education and Development”, t. 20, nr 4, s. 603–630, https://doi.org/10.1080/10409280802356661

Dunifon R.E., Musick K.A., Near C.E. (2020). Time with Grandchildren: Subjective Well-Being Among Grandparents Living with Their Grandchildren, „Social Indicators Research”, nr 148, s. 681–702, https://doi.org/10.1007/s11205-019-02206-9

Esmaeeli Z., Lundetrae K., Kyle F.E. (2017). What Can Parents’ Self-Report of Reading Difficulties Tell Us about Their Children’s Emergent Literacy at School Entry?, „Dyslexia”, t. 24, nr 1, s. 84–105, https://doi.org/10.1002/dys.1571

Frijters J.C., Baron R.W., Brunello M. (2000). Direct and Mediated Influences of Home Literacy and Literacy Interest on Prereaders’ Oral Vocabulary and Early Written Language Skill, „Journal of Educational Psychology”, t. 92, nr 3, s. 466–477, https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.466

Gaudreau C., King Y.A., Dore R.A., Puttre H., Nichols D., Hirsh-Pasek K., Golinkoff R.M. (2020). Preschoolers Benefit Equally From Video Chat, Pseudo-Contingent Video, and Live Book Reading: Implications for Storytime During the Coronavirus Pandemic and Beyond, „Frontiers in Psychology”, t. 11, nr 3, article 2158, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02158

Giménez A., Ortiz A., López-Zamora M., Sánchez A., Luque J.L. (2017). Parents’ Reading History as an Indicator of Risk for Reading Difficulties, „Annals of Dyslexia”, t. 67, nr 3, s. 259–280, https://doi.org/10.1007/s11881-017-0143-9

Hamilton L.G., Hayiou-Thomas M.E., Hulme, C., Snowling M.J. (2016). The Home Literacy Environment as a Predictor of the Early Literacy Development of Children at Family-Risk of Dyslexia, „Scientific Studies of Reading”, t. 20, nr 5, s. 401–419, https://doi.org/10.1080/10888438.2016.1213266

Hillman J.L., Wentzel M.C., Anderson C.M. (2017). Grandparents’ Experience of Autism Spectrum Disorder: Identifying Primary Themes and Needs, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, t. 47, nr 10, s. 2957–2968, https://doi.org/10.1007/s10803-017-3211-4

Jessel J., Kenner Ch., Gregory E., Ruby M., Arju T. (2011). Different Spaces: Learning and Literacy With Children and Their Grandparents in East London Homes, „Linguistics and Education”, t. 22, nr 1, s. 37–50, https://doi.org/10.1016/j.linged.2010.11.008.

Kałużny R. (2014). Międzypokoleniowe uczenie się w refleksyjnym dialogu dziadków i wnuków, [w:] M. Muszyński (red.) Międzypokoleniowe uczenie się, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 47–55.

Kuracki K. (2022). Rodzice w procesie rozwijania umiejętności językowych i czytelniczych młodszych dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi – stan badań i perspektywy badawcze, „Forum Pedagogiczne”, t. 12, nr 1, s. 534–545, https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.11

Lehti H., Erola J., Tanskanen A. (2019). Tying the Extended Family Knot: Grandparents’ Influence on Educational Achievement, „European Sociological Review”, t. 35, nr 1, s. 29–48, https://doi.org/10.1093/esr/jcy044

Li Y., Cui N., Kok H.T., Deatrick J.A., Liu J. (2019) The Relationship Between Parenting Styles Practiced by Grandparents and Children’s Emotional and Behavioral Problems, „Journal of Child and Family Studies”, t. 28, s. 1899–1913, https://doi.org/10.1007/s10826-019-01415-7

Milovanska-Farrington S. (2021). The Effect of Parental and Grandparental Supervision Time Investment on Children’s Early-Age Development, „Research in Economics”, t. 75, nr 3, s. 286–304, https://doi.org/10.1016/j.rie.2021.06.006

Mitchell W. (2008). The Role Played by Grandparents in Family Support and Learning: Considerations for Mainstream and Special Schools, „Support for Learning”, t. 23, nr 3, s. 126–135, https://doi.org/10.1111/j.1467-9604.2008.00383.x

Mortimer J.T., Lee M. (2021). How Do Grandparents’ and Parents’ Educational Attainments Influence Parents’ Educational Expectations for Children?, „Longitudinal and Life Course Studies”, t. 13, nr 4, s. 551–574, https://doi.org/10.1332/175795921X16160914636911

Muszyński M. (2014). Międzypokoleniowe uczenie się – wprowadzenie, [w:] M. Muszyński (red.), Międzypokoleniowe uczenie się, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 7–19.

Nyland B., Zeng X., Nyland C. (2009). Grandparents as Educators and Carers in China, „Journal of Early Childhood Research”, t. 7, nr 1, s. 46–57, https://doi.org/10.1177/1476718X08098353

Pilkauskas N.V. (2014). Living With a Grandparent and Parent in Early Childhood: Associations With School Readiness and Differences by Demographic Characteristics, „Developmental Psychology”, t. 50, nr 12, s. 2587–2599, https://doi.org/10.1037/a0038179

Prendeville P., Kinsella W. (2019). The Role of Grandparents in Supporting Families of Children with Autism Spectrum Disorders: A Family Systems Approach, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, t. 49, nr 2, s. 738–749, https://doi.org/10.1007/s10803-018-3753-0

Rosales A., Blanche-T D. (2022). Explicit and Implicit Intergenerational Digital Literacy Dynamics: How Families Contribute to Overcome the Digital Divide of Grandmothers. „Journal of Intergenerational Relationships”, t. 20, nr 3, s. 328–346, https://doi.org/10.1080/15350770.2021.1921651

Puglisi M.L., Hulme C., Hamilton L.G., Snowling M.J. (2017). The Home Literacy Environment is a Correlate, but Perhaps Not a Cause, of Variations in Children’s Language and Literacy Development, „Scientific Studies of Reading”, t. 21, nr 6, s. 498–514, https://doi.org/10.1080/10888438.2017.1346660

Schaffer H.R. (1994). Epizody wspólnego zaangażowania jako kontekst rozwoju poznawczego, [w:] A. Brzeizńska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, s. 150–188.

Sénéchal M., LeFevre J.A. (2002). Parental Involvement in the Development of Children’s Reading Skill: A Five-Year Longitudinal Study, „Child Development”, t. 73, nr 2, s. 445–460, https://doi.org/10.1111/1467-8624.00417

Teale W.H., Sulzby E. (1989). Emergent Literacy: New Perspectives. [w:] D.S. Strickland, L. M. Morrow (red.), Emerging Literacy: Young Children Learn to Read and Write, Newark, DE: International Reading Association, s. 1–15.

Torppa M., Eklund K., van Bergen E., Lyytinen H. (2011). Parental Literacy Predicts Children’s Literacy: A Longitudinal Family-Risk Study, „Dyslexia”, t. 17, nr 4, s. 339–355, https://doi.org/10.1002/dys.437

Xu H. (2019). Physical and Mental Health of Chinese Grandparents Caring for Grandchildren and Great-Grandparents, „Social Science & Medicine”, t. 229, s. 106–116, https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.05.047

Zamberletti J., Cavrini G., Tomassini C. (2018). Grandparents Providing Childcare in Italy, „European Journal of Ageing”, t. 15, s. 265–275, https://doi.org/10.1007/s10433-018-0479-y

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2023-09-29

Jak cytować

1.
KURACKI, Kamil. Międzypokoleniowe uczenie się w ramach domowych środowisk czytelniczych – rola dziadków w rozwijaniu umiejętności językowych i czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 29 wrzesień 2023, T. 26, nr 3, s. 79–94. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.3.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 3 (2023): Starzenie się społeczeństw

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Kamil Kuracki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 272
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

międzypokoleniowe uczenie się, domowe środowisko czytelnicze, czytanie, dziadkowie, dzieci w wieku przedszkolnym
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa