Wpływ rodzicielstwa na tożsamość etniczną. Badanie jakościowe wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym w Estonii
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.1.003Słowa kluczowe
tożsamość etniczna, rodzicielstwo, rodziny mieszane, osoby o mieszanym pochodzeniu, tożsamość społecznaAbstrakt
Rodziny tworzone przez rodziców o różnym pochodzeniu etnicznym stanowią coraz liczniejszą grupę na całym świecie. Niniejszy artykuł analizuje wpływ rodzicielstwa na świadomość tożsamości etnicznej wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym w Estonii. Dane do badań zostały zebrane za pomocą wywiadów częściowo ustrukturyzowanych, przeprowadzonych osobno wśród matek i ojców.
Wyniki badań pokazują, że rodzicielstwo jest wydarzeniem życiowym, które wpływa na świadomość tożsamości etnicznej w tej grupie rodziców. Rozważania dotyczące przyszłości dziecka aktywizują u rodziców refleksję nad tożsamością etniczną. Reflektowanie nad tożsamością etniczną obejmuje zarówno argumenty psychologiczne, jak i bardziej praktyczne i namacalne, związane z życiem rodziców i ich dzieci. Rosnące zainteresowanie rodziców tożsamością etniczną wynika często właśnie z namysłu nad perspektywami, jakie otwierają się przed ich dziećmi. Wyniki badań wskazują, że na tożsamość etniczną rodziców wpływa jeden lub więcej z następujących mechanizmów powiązanych z perspektywami rozwojowymi ich dzieci: podniesienie świadomości, wzmocnienie komunikacji oraz rozwój tożsamości wieloetnicznej.
Według naszej wiedzy, jest to jedno z pierwszych badań dotyczących kwestii rodzicielstwa i tożsamości etnicznej, jakie zostały przeprowadzone w Estonii wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym.
Bibliografia
Akerlof G.A., Kranton R.E. (2000). “Economics and Identity,” The Quarterly Journal of Economics, vol. 115, no. 3, pp. 715–753, https://doi.org/10.1162/003355300554881.
Campbell S., Nuevo-Chiquero A., Popli G., Ratcliffe A. (2019). “Parental Ethnic Identity and Child Development. IZA Discussion Paper No. 12104,” The Sheffield Economic Research Paper Series, Ref. 2019003, https://doi.org/10.2139/ssrn.3390092.
Cheon Y.M., Ip P.S., Haskin M., Yip T. (2020). “Profiles of Adolescent Identity at the Intersection of Ethnic/Racial Identity, American Identity, and Subjective Social Status,” Frontiers in Psychology, vol. 11, art. 959, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00959.
Crocetti E. (2017). “Identity Formation in Adolescence: The Dynamic of Forming and Consolidating Identity Commitments,” Child Development Perspectives, vol. 11, no. 2, pp. 145–150, https://doi.org/https://doi.org/10.1111/cdep.12226.
Feliciano C., Rumbaut R.G. (2018). “Varieties of Ethnic Self-Identities: Children of Immigrants in Middle Adulthood,” RSF: The Russell Sage Foundation Journal of the Social Sciences, vol. 4, no. 5, pp. 26–46, https://doi.org/10.7758/rsf.2018.4.5.02.
Gaspar S. (2010). “Family and Social Dynamics,” Portuguese Journal of Social Sciences, vol. 9, no. 2, pp. 109–125, https://doi.org/10.1386/pjss.9.2.109.
Gonzales-Backen M.A. (2013). “An Application of Ecological Theory to Ethnic Identity Formation Among Biethnic Adolescents,” Family Relations, vol. 62, no. 1, pp. 92–108, http://www.jstor.org/stable/23326029.
Haslam S., Jetten J., Postmes T., Haslam C. (2009). “Social Identity, Health and Well‐Being: An Emerging Agenda for Applied Psychology,” Applied Psychology, vol. 58, no. 1, pp. 1–23, https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00379.x
Horowitz D.L. (1975). “Ethnic Identity,” [in:] N. Glazer, D.P. Moynihan (eds.), Ethnicity: Theory and Experience, 5th edition, Cambridge, MA: Harvard University Press, pp. 111–140.
Isaacs H.R. (1975). “Basic Group Identity: the Idols of the Tribe,” [in:] N. Glazer, D.P. Moynihan (eds.), Ethnicity: Theory and Experience, 5th edition, Cambridge, MA: Harvard University Press, pp. 29–52.
Koczan Z. (2014). “Does Identity Matter?” Migration Studies, vol. 4, no. 1, pp. 116–145, https://doi.org/10.1093/migration/mnv021.
Marcia J.E. (1966). “Development and Validation of Ego-Identity Status,” Journal of Personality and Social Psychology, vol. 3, no. 5, pp. 551–558, https://doi.org/10.1037/h0023281.
Phinney J.S. (1989). “Stages of Ethnic Identity Development in Minority Group Adolescents,” The Journal of Early Adolescence, vol. 9, no. 1–2, pp. 34–49, https://doi.org/10.1177/0272431689091004.
Phinney J.S., Devich-Navarro M. (1997). “Variations in Bicultural Identification Among African American and Mexican American Adolescents,” Journal of Research on Adolescence, vol. 7, no. 1, pp. 3–32, doi:10.1207/s15327795jra0701_2.
Rumbaut R. (1995). “The Crucible Within: Ethnic Identity, Self-Esteem, and Segmented Assimilation Among Children of Immigrants,” International Migration Review, vol. 28, no. 4, pp. 748–794, https://doi.org/10.2307/2547157.
Sam D.L., Berry J.W. (2010). “Acculturation: When Individuals and Groups of Different Cultural Backgrounds Meet,” Perspectives on Psychological Science, vol. 5, no. 4, pp. 472–481, http://www.jstor.org/stable/41613454.
Schwartz S.J., Syed M., Yip T., Knight G.P., Rivas-Drake D., Lee R.M., and Ethnic and Racial Identity in the 21st Century Study Group. (2014). “Methodological Issues in Ethnic and Racial Identity Research with Ethnic Minority Populations: Theoretical Precision, Measurement Issues, and Research Designs,” Child Development, vol. 85, no. 1, pp. 58–76, http://www.jstor.org/stable/24030521.
Song M. (2009). “Is Intermarriage a Good Indicator of Integration?” Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 35, no. 2, pp. 331–348, https://doi.org/10.1080/13691830802586476.
Song M. (2021). “Who Counts as Multiracial?” Ethnic and Racial Studies, vol. 44, no. 8, pp. 1296–1323, https://doi.org/10.1080/01419870.2020.1856905.
Song M., Liebler C. (2022). “What Motivates Mixed Heritage People to Assert Their Ancestries?” Genealogy, vol. 6, no. 61, pp. 1–21, https://doi.org/10.3390/genealogy6030061.
Sowa-Behtane E. (2017). “Binational Marriages in Europe,” [in:] Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. Volume III, May 27th–28th, 2016, vol. 3, pp. 393–401, http://dx.doi.org/10.17770/sie2016vol3.1447.
Tajfel H., Turner J.C. (2004). “The Social Identity Theory of Intergroup Behavior,” [in:] J.T. Jost, J. Sidanius (eds.), Political Psychology: Key Readings, New York: Psychology Press, pp. 276–293, https://doi.org/10.4324/9780203505984-16.
Turner J. (1982). “Towards a Cognitive Redefinition in the Social Group,” [in:] H. Tajfel (ed.), Social Identity and Intergroup Relations, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 15–36.
Turner J.C., Reynolds K. (2012). “Self-Categorization Theory,” [in:] P.A.M. van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins (eds.), Handbook of Theories in Social Psychology, vol. 2, London: Sage Publication, pp. 399–417, https://doi.org/10.4135/9781446249222.n46.
Umaña-Taylor A.J., Fine M.A. (2004). “Examining Ethnic Identity among Mexican-Origin Adolescents Living in the United States,” Hispanic Journal of Behavioral Sciences, vol. 26, no. 1, pp. 36–59, https://doi.org/10.1177/0739986303262143.
Weenink D. (2008). “Cosmopolitanism as a Form of Capital: Parents Preparing Their Children for a Globalizing World,” Sociology, vol. 42, no. 6, pp. 1089–1106, https://doi.org/10.1177/0038038508096935.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Gabriel Alberto Ceballos Rodriguez, Mare Ainsaar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 710
Liczba cytowań: 0