Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wpływ rodzicielstwa na tożsamość etniczną. Badanie jakościowe wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym w Estonii
  • Strona domowa
  • /
  • Wpływ rodzicielstwa na tożsamość etniczną. Badanie jakościowe wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym w Estonii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 1 (2023): Rodziny wielokulturowe /
  4. Artykuły i Rozprawy

Wpływ rodzicielstwa na tożsamość etniczną. Badanie jakościowe wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym w Estonii

Autor

  • Gabriel Alberto Ceballos Rodriguez University of Tartu https://orcid.org/0000-0003-4957-3873
  • Mare Ainsaar Associated Professor/Senior Research Fellow (Institute of Social Studies) https://orcid.org/0000-0002-9275-0997

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.1.003

Słowa kluczowe

tożsamość etniczna, rodzicielstwo, rodziny mieszane, osoby o mieszanym pochodzeniu, tożsamość społeczna

Abstrakt

Rodziny tworzone przez rodziców o różnym pochodzeniu etnicznym stanowią coraz liczniejszą grupę na całym świecie. Niniejszy artykuł analizuje wpływ rodzicielstwa na świadomość tożsamości etnicznej wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym w Estonii. Dane do badań zostały zebrane za pomocą wywiadów częściowo ustrukturyzowanych, przeprowadzonych osobno wśród matek i ojców.

Wyniki badań pokazują, że rodzicielstwo jest wydarzeniem życiowym, które wpływa na świadomość tożsamości etnicznej w tej grupie rodziców. Rozważania dotyczące przyszłości dziecka aktywizują u rodziców refleksję nad tożsamością etniczną. Reflektowanie nad tożsamością etniczną obejmuje zarówno argumenty psychologiczne, jak i bardziej praktyczne i namacalne, związane z życiem rodziców i ich dzieci. Rosnące zainteresowanie rodziców tożsamością etniczną wynika często właśnie z namysłu nad perspektywami, jakie otwierają się przed ich dziećmi. Wyniki badań wskazują, że na tożsamość etniczną rodziców wpływa jeden lub więcej z następujących mechanizmów powiązanych z perspektywami rozwojowymi ich dzieci: podniesienie świadomości, wzmocnienie komunikacji oraz rozwój tożsamości wieloetnicznej.

Według naszej wiedzy, jest to jedno z pierwszych badań dotyczących kwestii rodzicielstwa i tożsamości etnicznej, jakie zostały przeprowadzone w Estonii wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym.

Biogram autora

Gabriel Alberto Ceballos Rodriguez - University of Tartu

Junior Researcher at Institute of Sociology, University of Tartu

Bibliografia

Akerlof G.A., Kranton R.E. (2000). “Economics and Identity,” The Quarterly Journal of Economics, vol. 115, no. 3, pp. 715–753, https://doi.org/10.1162/003355300554881.

Campbell S., Nuevo-Chiquero A., Popli G., Ratcliffe A. (2019). “Parental Ethnic Identity and Child Development. IZA Discussion Paper No. 12104,” The Sheffield Economic Research Paper Series, Ref. 2019003, https://doi.org/10.2139/ssrn.3390092.

Cheon Y.M., Ip P.S., Haskin M., Yip T. (2020). “Profiles of Adolescent Identity at the Intersection of Ethnic/Racial Identity, American Identity, and Subjective Social Status,” Frontiers in Psychology, vol. 11, art. 959, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00959.

Crocetti E. (2017). “Identity Formation in Adolescence: The Dynamic of Forming and Consolidating Identity Commitments,” Child Development Perspectives, vol. 11, no. 2, pp. 145–150, https://doi.org/https://doi.org/10.1111/cdep.12226.

Feliciano C., Rumbaut R.G. (2018). “Varieties of Ethnic Self-Identities: Children of Immigrants in Middle Adulthood,” RSF: The Russell Sage Foundation Journal of the Social Sciences, vol. 4, no. 5, pp. 26–46, https://doi.org/10.7758/rsf.2018.4.5.02.

Gaspar S. (2010). “Family and Social Dynamics,” Portuguese Journal of Social Sciences, vol. 9, no. 2, pp. 109–125, https://doi.org/10.1386/pjss.9.2.109.

Gonzales-Backen M.A. (2013). “An Application of Ecological Theory to Ethnic Identity Formation Among Biethnic Adolescents,” Family Relations, vol. 62, no. 1, pp. 92–108, http://www.jstor.org/stable/23326029.

Haslam S., Jetten J., Postmes T., Haslam C. (2009). “Social Identity, Health and Well‐Being: An Emerging Agenda for Applied Psychology,” Applied Psychology, vol. 58, no. 1, pp. 1–23, https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00379.x

Horowitz D.L. (1975). “Ethnic Identity,” [in:] N. Glazer, D.P. Moynihan (eds.), Ethnicity: Theory and Experience, 5th edition, Cambridge, MA: Harvard University Press, pp. 111–140.

Isaacs H.R. (1975). “Basic Group Identity: the Idols of the Tribe,” [in:] N. Glazer, D.P. Moynihan (eds.), Ethnicity: Theory and Experience, 5th edition, Cambridge, MA: Harvard University Press, pp. 29–52.

Koczan Z. (2014). “Does Identity Matter?” Migration Studies, vol. 4, no. 1, pp. 116–145, https://doi.org/10.1093/migration/mnv021.

Marcia J.E. (1966). “Development and Validation of Ego-Identity Status,” Journal of Personality and Social Psychology, vol. 3, no. 5, pp. 551–558, https://doi.org/10.1037/h0023281.

Phinney J.S. (1989). “Stages of Ethnic Identity Development in Minority Group Adolescents,” The Journal of Early Adolescence, vol. 9, no. 1–2, pp. 34–49, https://doi.org/10.1177/0272431689091004.

Phinney J.S., Devich-Navarro M. (1997). “Variations in Bicultural Identification Among African American and Mexican American Adolescents,” Journal of Research on Adolescence, vol. 7, no. 1, pp. 3–32, doi:10.1207/s15327795jra0701_2.

Rumbaut R. (1995). “The Crucible Within: Ethnic Identity, Self-Esteem, and Segmented Assimilation Among Children of Immigrants,” International Migration Review, vol. 28, no. 4, pp. 748–794, https://doi.org/10.2307/2547157.

Sam D.L., Berry J.W. (2010). “Acculturation: When Individuals and Groups of Different Cultural Backgrounds Meet,” Perspectives on Psychological Science, vol. 5, no. 4, pp. 472–481, http://www.jstor.org/stable/41613454.

Schwartz S.J., Syed M., Yip T., Knight G.P., Rivas-Drake D., Lee R.M., and Ethnic and Racial Identity in the 21st Century Study Group. (2014). “Methodological Issues in Ethnic and Racial Identity Research with Ethnic Minority Populations: Theoretical Precision, Measurement Issues, and Research Designs,” Child Development, vol. 85, no. 1, pp. 58–76, http://www.jstor.org/stable/24030521.

Song M. (2009). “Is Intermarriage a Good Indicator of Integration?” Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 35, no. 2, pp. 331–348, https://doi.org/10.1080/13691830802586476.

Song M. (2021). “Who Counts as Multiracial?” Ethnic and Racial Studies, vol. 44, no. 8, pp. 1296–1323, https://doi.org/10.1080/01419870.2020.1856905.

Song M., Liebler C. (2022). “What Motivates Mixed Heritage People to Assert Their Ancestries?” Genealogy, vol. 6, no. 61, pp. 1–21, https://doi.org/10.3390/genealogy6030061.

Sowa-Behtane E. (2017). “Binational Marriages in Europe,” [in:] Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. Volume III, May 27th–28th, 2016, vol. 3, pp. 393–401, http://dx.doi.org/10.17770/sie2016vol3.1447.

Tajfel H., Turner J.C. (2004). “The Social Identity Theory of Intergroup Behavior,” [in:] J.T. Jost, J. Sidanius (eds.), Political Psychology: Key Readings, New York: Psychology Press, pp. 276–293, https://doi.org/10.4324/9780203505984-16.

Turner J. (1982). “Towards a Cognitive Redefinition in the Social Group,” [in:] H. Tajfel (ed.), Social Identity and Intergroup Relations, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 15–36.

Turner J.C., Reynolds K. (2012). “Self-Categorization Theory,” [in:] P.A.M. van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins (eds.), Handbook of Theories in Social Psychology, vol. 2, London: Sage Publication, pp. 399–417, https://doi.org/10.4135/9781446249222.n46.

Umaña-Taylor A.J., Fine M.A. (2004). “Examining Ethnic Identity among Mexican-Origin Adolescents Living in the United States,” Hispanic Journal of Behavioral Sciences, vol. 26, no. 1, pp. 36–59, https://doi.org/10.1177/0739986303262143.

Weenink D. (2008). “Cosmopolitanism as a Form of Capital: Parents Preparing Their Children for a Globalizing World,” Sociology, vol. 42, no. 6, pp. 1089–1106, https://doi.org/10.1177/0038038508096935.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2023-03-18

Jak cytować

1.
CEBALLOS RODRIGUEZ, Gabriel Alberto & AINSAAR, Mare. Wpływ rodzicielstwa na tożsamość etniczną. Badanie jakościowe wśród rodziców dzieci o mieszanym pochodzeniu etnicznym w Estonii. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 18 marzec 2023, T. 26, nr 1, s. 71–87. [udostępniono 15.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.1.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 1 (2023): Rodziny wielokulturowe

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Gabriel Alberto Ceballos Rodriguez, Mare Ainsaar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 856
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

tożsamość etniczna, rodzicielstwo, rodziny mieszane, osoby o mieszanym pochodzeniu, tożsamość społeczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa