Władza menedżerów i jej źródła w zarządzaniu ludźmi w wielokulturowych zespołach. Wyniki wywiadów z menedżerami z Czech, Portugalii i Francji
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.1.007Słowa kluczowe
władza, źródła władzy, sposoby sprawowania władzy przez menedżerów, wielokulturowe środowisko pracy, menedżerowie, wielokulturowe zespołyAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie sposobu definiowania pojęcia „władzy” przez menedżerów czeskich, portugalskich i francuskich, określenie stosowanych przez nich źródeł władzy, a także wykazanie wpływu władzy menedżerów na zarządzanie ludźmi w zespołach zróżnicowanych kulturowo. Problemy badawcze to znalezienie odpowiedzi na pytania: Jak menedżerowie z Czech, Portugalii i Francji rozumieją pojęcie „władzy”? Jakie źródła władzy i sposoby jej sprawowania stosują w praktyce? Na jakie obszary zarządzania ludźmi ma wpływ władza menedżerów? Metody badawcze wykorzystane przez autorkę to przegląd literatury i wyniki indywidualnych wywiadów pogłębionych z menedżerami, które zrealizowano w roku 2022. W części teoretycznej zdefiniowano pojęcie „władzy”, opisano źródła władzy menedżerów i sposoby jej sprawowania. W części badawczej przedstawiono wyniki wywiadów, które przeprowadzono z menedżerami czeskimi, portugalskimi i francuskimi.
Analiza literatury i wyniki badań pozwoliły autorce na wykazanie znaczenia władzy menedżerów i jej wpływu na zarządzanie ludźmi w wielokulturowym środowisku pracy. Wyniki wywiadów wskazują, że czescy, portugalscy i francuscy menedżerowie trafnie definiują termin „władza” i wykorzystują najczęściej źródła władzy określane jako: legitimate power i reward power. Władza w środowisku zróżnicowanym kulturowo ma zdaniem menedżerów istotny wpływ na zarządzanie ludźmi.
Bibliografia
Aguinis H., Nesler M.S., Quigley B.M., Tedeschi J.T. (1994). “Perceptions of Power: A Cognitive Perspective,” Social Behaviour and Personality, vol. 22, no. 4, pp. 377–384.
Anderson, C., Brion S. (2014). “Perspectives on Power in Organizations,” Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behaviour, vol. 1, pp. 67–97, doi:10.1146/annurev-orgpsych-031413-09125.
Andringa T.C., van den Bosch K.A., Vlaskamp C. (2013). “Learning Autonomy in Two or Three Steps: Linking Open-ended Development, Authority, and Agency to Motivation,” Frontiers in Psychology, vol. 4, art. 766, doi:10.3389/fpsyg.2013.00766.
Berdahl J. (2008). “Introduction: Social Power in Action,” Social Justice Research, vol. 21, no. 3, 255–262, https://doi.org/10.1007/s11211-008-0076-x.
Biong H., Nygaard A., Silkoset R. (2010). “The Influence of Retail Management’s Use of Social Power on Corporate Ethical Values, Employee Commitment, and Performance,” Journal of Business Ethics, vol. 97, no. 3, pp. 341–363, doi:10.1007/s10551-010-0497-y.
Bolman L., Deal T. (2008). Reframing Organizations: Artistry, Choice and Leadership, 4th edition, San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Coelho T., Cunha M., Souza Meirelles F. (2016). “The Client–Consultant Relationship in ERP Implementation in Government: Exploring the Dynamic Between Power and Knowledge,” Information Polity, vol. 21, no. 3, pp. 307–320, doi:10.3233/IP-160397.
Clegg S.R. (2010). “The State, Power and Agency: Missing in Action in Institutional Theory?” Journal of Management Inquiry, vol. 19, no. 1, pp. 4–13, https://doi.org/10.1177/1056492609347562.
Finkelstein S. (1992). “Power in Top Management Teams: Dimensions, Measurement, and Validation,” Academy of Management Journal, vol. 35, no. 3, pp. 505–538, https://doi.org/10.5465/256485.
Fehr E., Herz H., Wilkening T. (2013). “The Lure of Authority: Motivation and Incentive Effects of Power,” American Economic Review, vol. 103, no. 4, pp. 1325–1359, doi:10.1257/aer.103.4.1325.
French J.R.P., Raven B. (1959). “The Bases of Social Power,” [in:] D. Cartwright (ed.), Studies in Social Power, Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, pp. 150–167.
Galata S. (2004). Wprowadzenie do zarządzania strategicznego, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Gibson J.L, Ivancevich J.M., Donnelly J.H., Konopaske R. (2012). Organizations: Behaviour, Structure, Processes, 14th edition, New York: McGraw Hill.
Greenberg J. (2011). Behaviour in Organizations, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Farmer S., Aguinis H. (2005). “Accounting for Subordinate Perceptions of Supervisory Power: An Identity-Dependence Model,” Journal of Applied Psychology, vol. 90, no. 6, pp. 1069–1083, https://doi.org/10.1037/0021-9010.90.6.1069.
Hinkin T.R., Schriesheim C.A. (1989). “Development and Application of New Scales to Measure the Bases of Social Power,” Journal of Applied Psychology, vol. 74, no. 4, pp. 561–567, https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.4.561.
Hofmann E., Hartl B., Gangl K., Hartner-Tiefenthaler M., Kirchler E. (2017). “Authorities’ Coercive and Legitimate Power: The Impact on Cognitions Underlying Cooperation,” Frontiers in Psychology, vol. 8, art. 5, pp. 1–15, doi:10.3389/fpsyg.2017.00005.
Huber V.L. (1981). “The Sources, Uses, and Conservation of Managerial Power,” Personnel, vol. 51, no. 4, pp. 62–67.
Jones G., George J. (2015). Essentials of Contemporary Management, 6th edition, New York: McGraw Hill Education.
Knap-Stefaniuk A. (2022). “Managers’ Power in an Environment of Cultural Diversity – in the Opinion of Managers from Poland, Spain and Italy,” Horyzonty Polityki, vol. 13, no. 45, 119–138, doi:10.35765/HP.2267.
Kovach M. (2020). “Leader Influence: A Research Review of French & Raven’s (1959) Power Dynamics,” The Journal of Values-Based Leadership, vol. 13, no. 2, art. 15, http://dx.doi.org/10.22543/0733.132.1312.
Lunenburg F.C. (2012). “Power and Leadership: An Influence Process,” International Journal of Management and Administration, vol. 15, no. 1, pp. 1–9.
Luthans F. (2011). Organizational Behaviour: An Evidence-Based Approach, 11th edition, New York: McGraw-Hill/Irwin.
Magee J.C., Smith P.K. (2013). “The Social Distance Theory of Power,” Personality and Social Psychology Review, vol. 17, no. 2, pp. 158–186, https://doi.org/10.1177/1088868312472732.
McClelland D.C. (1970). “The Two Faces of Power,” Journal of International Affairs, vol. 24, no. 1, pp. 29–47.
McClelland D.C., Burnham D.H. (2003). “Power Is the Great Motivator,” Harvard Business Review, vol. 81, no. 1, pp. 117–129.
McShane S., von Glinow M. (2003). Organizational Behaviour: Emerging Realities for the Workplace Revolution, New York: McGraw Hill.
Miszczak A., Walasek J. (2013). „Techniki wyboru próby badawczej,” Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, no. 2(6), pp. 100–108.
Ng T. W.H., Sorensen K.L. (2009). “Dispositional Affectivity and Work-Related Outcomes: A Meta-Analysis,” Journal of Applied Social Psychology, vol. 39, no. 6, pp. 1255–1287, https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2009.00481.x.
Palumbo J.D. (1969). “Power and Role Specificity in Organizational Theory,” Public Administration Review, May/June, pp. 237–248, https://doi.org/10.2307/973538.
Pierro A., Kruglanski A.W., Raven H.B. (2012). “Motivational Underpinnings of Social Influence in Work Settings: Bases of Social Power and the Need for Cognitive Closure,” European Journal of Social Psychology, vol. 42, no. 1, pp. 41–52, doi:10.1002/ejsp.836.
Pfeffer J. (1993). Managing With Power: Politics and Influence in Organizations, Boston, MA: Harvard Business Review Press.
Pfeffer J. (2013). “Power, Capriciousness, and Consequences,” Harvard Business Review, vol. 1, no. 4, pp. 1–2.
Podsakoff P.M., Schriesheim C.A. (1985). “Field Studies of French and Raven’s Bases of Power: Critique, Reanalysis, and Suggestions for Future Research,” Psychological Bulletin Journal, vol. 97, no. 3, pp. 387–411, doi:10.1037/0033-2909.97.3.387.
Pratto F., Pearson A., I-Ching L., Saguy T. (2008). “Power Dynamics in an Experimental Game,” Social Justice Research, vol. 21, no. 3, pp. 377–407, doi:10.1007/s11211-008-0075-y.
Randolph W.A., Kemery E.R. (2011). “Managerial Use of Power Bases in a Model of Managerial Empowerment Practices and Employee Psychological Empowerment,” Journal of Leadership & Organizational Studies, vol. 18, no. 1, pp. 95–106, doi:10.1177/1548051810379798.
Raven B.H. (1992). “A Power/Interaction Model of Interpersonal Influence: French and Raven Thirty Years Later,” Journal of Social Behaviour and Personality, vol. 7, no. 2, pp. 217–244.
Raven B.H., Kruglanski A.W. (1970). “Control and Power,” [in:] P. Swingle (ed.), The Structure of Conflict, New York: Academic Press, pp. 69–109.
Raven B.H., Schwarzwald J., Kozlowsky M. (1998). “Conceptualizing and Measuring a Power/Interaction Model of Interpersonal Influence,” Journal of Applied Social Psychology, vol. 28, no. 4, pp. 307–332, doi:10.1111/j1559-1816.1998.tb01707.x.
Reyes S. (2014). “Understanding the Power Dynamic at Work,” Leadership and Diversity, vol. 5, no. 8, pp. 1–3.
Russell B. (2004). Power: A New Social Analysis, London: Routledge.
Singh A., Asce F. (2009). “Organizational Power in Perspective,” Leadership and Management in Engineering, vol 9, no. 4, pp. 165–176, https://doi.org/10.1061/(ASCE)LM.1943-5630.0000018.
Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R., Jr. (1997). Kierowanie, trans. A. Ehrlich, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Sturm R.A., Antonakis R.A. (2015). “Interpersonal Power: A Review, Critique, and Research Agenda,” Journal of Management, vol. 4, no. 1, pp. 136–163, https://doi.org/10.1177/0149206314555769.
Taucean I.M., Tamasila M., Negru-Strauti G. (2016). “Study on Management Styles and Managerial Power Types for a Large Organization,” Procedia – Social and Behavioural Sciences, vol. 221, pp. 66–75, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.091.
Teven J. (2007). “The Effects of Supervisor Nonverbal Immediacy and Power Use on Employees’ Ratings of Credibility and Affect for the Supervisor,” Communication Quarterly, vol. 55, no. 2, pp. 155–177, https://doi.org/10.1080/01463370601036036.
Thoresen C., Kaplan S., Barsky A., Warren C., de Chermont K. (2003). “The Affective Underpinnings of Job Perceptions and Attitudes: A Meta-Analytic Review and Integration,” Psychological Bulletin, vol. 129, no. 6, pp. 914–945, doi:10.1037/0033-2909.129.6.914.
Turner J.C. (2005). “Explaining the Nature of Power: A Three-Process Theory,” European Journal of Social Psychology, vol. 35, no. 1, pp. 1–22, doi:10.1002/ejsp.244.
Vallas P.S., Hill A. (2012). “Conceptualizing Power in Organizations,” [in:] D. Courpasson, D. Golsorkhi, J.J. Sallaz (eds.), Rethinking Power in Organizations, Institutions and Markets, Bingley: Emerald Books, pp. 165–198.
Vince R. (2014). “What do HRD Scholars and Practitioners Need to Know About Power, Emotion, and HRD?” Human Resource Development Quarterly, vol 25, no. 4, pp. 409–420, doi:10.1002hrdq.21191.
Winter S., Michels P. (2019). “The Managerial Power Approach: Is It testable?” Journal of Management and Governance, vol. 23, pp. 637–668, doi:10.1007/s10997-018-9434-8.
Zigarmi D., Roberts T.P., Randolph W. (2015). “Employees’ Perceived Use of Leader Power and Implications for Affect and Work Intentions,” Human Resource Development Quarterly, vol. 26, no. 4, pp. 359–384, doi:10.1002/hrdq.21216.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Agnieszka Knap-Stefaniuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 429
Liczba cytowań: 0