Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Logoprofilaktyka. Nowa koncepcja zapobiegania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oparta o założenia logoterapii Viktora E. Frankla
  • Strona domowa
  • /
  • Logoprofilaktyka. Nowa koncepcja zapobiegania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oparta o założenia logoterapii Viktora E. Frankla
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 4 (2022): Profilaktyka przemocy dzieci i młodzieży /
  4. Artykuły i Rozprawy

Logoprofilaktyka. Nowa koncepcja zapobiegania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oparta o założenia logoterapii Viktora E. Frankla

Autor

  • Karolina Wanda Kmiecik-Jusięga Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2483-3619

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.4.001

Słowa kluczowe

logoprofilaktyka, profilaktyka zachowań ryzykownych, logoterapia, logoteoria w praktyce profilaktycznej, Fundacja Wspomagająca Wychowanie „Archezja”, „Cuder – żyj z sensem”

Abstrakt

Artykuł ma charakter koncepcyjno-badawczy. Celem naukowym jest zanalizowanie wybranych aspektów koncepcji logoterapii i logoteorii autorstwa Viktora E. Frankla pod kątem ich wykorzystania w procesie budowania programów zapobiegania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży.

Przedmiotem badań w niniejszym tekście jest logoterapia jako koncepcja stanowiąca podstawy teoretyczne dla procesu formowania programu profilaktyki zachowań ryzykownych. Główny problem badawczy sprowadza się do następującego pytania: Czy i w jakim zakresie logoterapia ma zastosowanie dla podstawy teoretycznej w nowej koncepcji profilaktyki zachowań ryzykownych? Metodą badawczą jest analiza źródłowa danych uzyskanych w wyniku wybiórczej kwerendy oraz wywiad jakościowy z autorem pierwszego w Polsce programu profilaktyki zachowań ryzykownych opartego na założeniach logoterapii.

Autorka po wprowadzeniu w tematykę i myśl logoterapii charakteryzuje kluczowe jej pojęcie, czyli sens życia w procesie rozwoju i wychowania człowieka. Następnie omawia wybrane założenia i techniki logoterapii jako podstawy teoretyczne logoprofilaktyki, po czym przytacza przykłady praktycznego zastosowania logoteorii i logoterapii w profilaktyce społecznej w ramach programu profilaktycznego „Cuder – żyj z sensem”, realizowanego przez Fundację Wspomagającą Wychowanie „Archezja”.

Bibliografia

Budke J. (2018). “Wychowanie w logoterapii Viktora E. Frankla,” Edukacja Filozoficzna, vol. 65, pp. 45–67.

Fizzotti E. (2006). Aby być wolnym. Logoterapia na co dzień, trans. K. Czuba, Kielce: Jedność.

Frankl V.E. (1978). Nieuświadomiony Bóg, trans. B. Chwedeńczuk, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Frankl V.E. (1998). Homo patiens. Logoterapia i jej kliniczne zastosowanie. Pluralizm nauk a jedność człowieka. Człowiek wolny, trans. R. Czernecki, Z.J. Jaroszewski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Frankl V.E. (2012). Człowiek w poszukiwaniu sensu, trans. A. Wolnicka, Warszawa: Czarna Owca.

Frankl V.E. (2021). O sensie życia, trans. E. Kochanowska, Warszawa: Czarna Owca

Gaś Z. (2002). “Wolontariat w profilaktyce,” Remedium, no. 6, pp. 1–3.

Głaz S. (2006). Sens życia a religia. Wymiary filozoficzno-psychologiczne, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Kamińska A. (2018). “Pedagogiczne implikacje antropologii V.E. Frankla,” Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, no. 16, pp. 43–54.

Kmiecik-Jusięga K. (2018). “Aksjologiczny wymiar programów profilaktycznych. Założenia, intencje, praktyka,” in Z. Gaś (ed.), Psychoprofilaktyka w świecie zagubionych wartości, Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, pp. 63–72.

Michalski J.T. (2011). Sens życia a pedagogika. impulsy myśli Viktora E. Frankla, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Popielski K. (1994). “W kierunku psychoterapii o ‘ludzkim obliczu’. Logoterapia i zooterapia,” Roczniki Filozoficzne, vol. 42, no. 4, pp. 13–39.

Popielski K. (2008). “Noetyczne jakości życia i ich znaczenie w procesie ‘bycia i stawania się’ egzystencji,” Chowanna, no. 1, pp. 9–25.

Szary S. (2019). “Paideia w logoterapii Viktora Emila Frankla. Od logoterapii do logopedagogiki,” Paideia, no. 1, pp. 89–107.

Wiśniewska J. (2013). “Komplementarność logoterapeutycznego modelu wychowania Viktora Emila Frankla we współczesnej pedagogice,” Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, no. 1(22), pp. 186–202.

Wolicki M. (2003). Logoterapia w praktyce pastoralnej, Wrocław: Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu.

Wolicki M. (2010). “Podstawowe techniki logoterapii,” Pedagogika Katolicka, no. 2, pp. 183–194.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

1.
KMIECIK-JUSIĘGA, Karolina Wanda. Logoprofilaktyka. Nowa koncepcja zapobiegania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oparta o założenia logoterapii Viktora E. Frankla . Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 15 grudzień 2022, T. 25, nr 4, s. 19–32. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.4.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 4 (2022): Profilaktyka przemocy dzieci i młodzieży

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Karolina Wanda Kmiecik-Jusięga

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 829
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

logoprofilaktyka, profilaktyka zachowań ryzykownych, logoterapia, logoteoria w praktyce profilaktycznej, Fundacja Wspomagająca Wychowanie „Archezja”, „Cuder – żyj z sensem”
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa