Błędy rodzicielskie doświadczane w dzieciństwie przez dziewczęta a ich potrzeby i system wartości jako dorosłych kobiet
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.4.005Słowa kluczowe
błędy rodziców, potrzeby, wartości, algorytmy data miningAbstrakt
Doświadczenia z dzieciństwa są fundamentem, na którym rozwija się wiele cech osobowości. Stresujące doświadczenia, takie jak błędy rodziców, mogą mocno wpływać na kształtowanie się cech osobowości. Celem niniejszej analizy było zbadanie, w jaki sposób dziecięce doświadczenia błędów rodzicielskich, takich jak agresja, rygor itp., współwystępują ze zdolnością do zaspokajania własnych potrzeb i z systemem wartości w życiu dorosłym.
Badanie przeprowadzono na próbie 402 kobiet w wieku od 21 do 50 lat. W celu odpowiedzi na postawione pytania badawcze przeprowadzono analizę skupień z wykorzystaniem algorytmów data mining oraz Analizę Sieci Społecznych.
Badanie wykazało, że kobiety, które doświadczyły mniej błędów rodzicielskich w dzieciństwie, wykazywały większe zaspokojenie potrzeb w wieku dorosłym niż kobiety, które doświadczyły więcej błędów rodzicielskich. Kobiety różniły się systemami wartości w zależności od tego, czy więcej błędów popełniały ich ojcowie, czy matki. Kobiety, które doświadczyły mniej błędów popełnionych przez ich matki, wyznawały więcej wartości skoncentrowanych na innych, podczas gdy kobiety, które doświadczyły mniej błędów popełnionych przez ich ojców, wyznawały bardziej egocentryczne wartości.
Bibliografia
Adelman C., Daniel B., Berkovits I. (2003). Postsecondary Attainment, Attendance, Curriculum, and Performance: Selected Results from the NELS:88/2000 Postsecondary Education Transcript Study (PETS), 2000 (NCES 2003-394), Washington (D.C.): U.S. Department of Education.
Beutel A.M., Marini M.M. (1995). “Gender and Values,” American Sociological Review, vol. 60, pp. 436–448, doi:10.2307/2096423
Bugental D.B., Kaswan J.W., Love L.R. (1970). “Perception of Contradictory Meanings Conveyed by Verbal and Nonverbal Channels,” Journal of Personality and Social Psychology, vol. 16, no. 4, pp. 647–655, doi:10.1037/h0030254
Bugental D., Happaney K. (2000). “Parent-Child Interaction as a Power Contest,” Journal of Applied Developmental Psychology, vol. 21, no. 3, pp. 267–282, doi:10.1016/S0193-3973(99)00038-6
Bugental D., Lyon J., Lin E., McGrath E., Bimbela A. (1999). “Children ‘Tune Out’ in Response to the Ambiguous Communication Style of Powerless Adults,” Child Development, vol. 70, no. 1, pp. 214–230, doi:10.1111/1467-8624.00016
Carver A., Timperio A., Hesketh K., Crawford D. (2009). “Are Children and Adolescents Less Active if Parents Restrict Their Physical Activity and Active Transport Due to Perceived Risk?” Social Science and Medicine, vol. 70, no. 11, pp. 1799–1805, doi:10.1016/j.socscimed.2010.02.010
Chłopkiewicz M. (1975a). “Zaburzenia dynamiki procesów nerwowych u dzieci zahamowanych w świetle analizy behawioralnej,” in M. Kościelska (ed.), Przyczyny i patomechanizmy zaburzeń rozwoju dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 5–34.
Chłopkiewicz M. (1975b). “Zaburzenia zachowania dzieci zahamowanych jako wyraz patologii osobowości,” in M. Kościelska (ed.), Przyczyny i patomechanizmy zaburzeń rozwoju dzieci Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 35–58.
Cieciuch J. (2013). “Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza,” Psychologia Społeczna, vol. 1, no. 124, pp. 22–41.
Dymara B., Łopatkowa M., Pulinowa M., Murzyn A. (2003). Dziecko w świecie wartości, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Elder J., Hill T., Miner G., Nisbet B., Delen D., Fast A. (2012). Practical Text Mining and Statistical Analysis for Nono-structured Text Data Application, Oxford: Elsevier.
Gurycka A. (1990). Błąd w wychowaniu, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Howe M.L. (2000). The Fate of Early Memories: Developmental Science and the Retention of Childhood Experiences, Washington (D.C.): American Psychological Association.
Huerta J.J., Watt K.M., Butcher J.T. (2013). “Examining Advancement via Individual Determination (AVID) and Its Impact on Middle School Rigor and Student Preparedness,” American Secondary Education, vol. 41, no. 2, pp. 24–37.
Khaleque A. (2015). “Perceived Parental Neglect, and Children’s Psychological Maladjustment, and Negative Personality Dispositions: A Meta-analysis of Multi-cultural Studies,” Journal of Child and Family Studies, vol. 24, no. 5, pp. 1419–1428. doi:10.1007/s10826-014-9948-x
Kierowski J.K., Lew-Starowicz Z., Mellibruda J. (2002). “Psychopatologia zjawisk społecznych,” in J. Strelau (ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 692–765.
Kutter P. (2000). Współczesna psychoanaliza, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lambert S.F., Bettencourt A.F., Bradshaw C.P., Ialongo N.S. (2013). “Early Predictors of Urban Adolescents’ Community Violence Exposure,” Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, vol. 22, no. 1, pp. 26–44, doi:10.1080/10926771.2013.743944
Lester D. (2013). “Measuring Maslow’s Hierarchy of Needs,” Psychological Reports, vol. 113, no. 1, pp. 15–17, doi:10.2466/02.20.PR0.113x16z1
Maslow A.H. (1987). Motivation and Personality, New York: Harper & Row.
Mattern K.D., Wyatt J.N. (2012). “The Validity of the Academic Rigor Index (ARI) for Predicting FYGPA,” Research Report, vol. 5, pp. 1–24.
Millon T., Davis R. (1996). Disorders of Personality: DSM-IV and Beyond, 2nd ed., New York: John Wiley and Sons.
O’Leary S.G. (1995). “Parental Discipline Mistake,” Current Directions in Psychological Science, vol. 4, no. 1, pp. 11–13, doi:10.1111/1467-8721.ep10770944
Schwartz S.H., Cieciuch J., Vecchione M., Davidov E., Fischer R., Beierlein C., Ramos A., Verkasalo M., Lönnqvist J.-E., Demirutku K., Dirilen-Gumus O., Konty M. (2012). “Refining the Theory of Basic Individual Values,” Journal of Personality and Social Psychology, vol. 103, no. 4, pp. 663–688, doi:10.1037/a0029393
Schwartz S.H., Rubel-Lifschitz T. (2009). “Cross-national Variation in the Size of Sex Differences in Values: Effects of Gender Equality,” Journal of Personality and Social Psychology, vol. 97, no. 1, pp. 171–185, doi:10.1037/a0015546
Schwartz S.H., Cieciuch J., Vecchione M., Davidov E., Fischer R., Beierlein C., Ramos A., Verkasalo M., Lönnqvist J.-E., Demirutku K., Dirilen-Gumus O., Konty M. (2012). “Refining the Theory of Basic Individual Values,” Journal of Personality and Social Psychology, vol. 103, no. 4, pp. 663–688, https://doi.org/10.1037/a0029393
Schwartz S.H., Sagie G. (2000). “Value Consensus and Importance: A Cross-national Study,” Journal of Cross-Cultural Psychology, vol. 31, no. 4, pp. 465–497. doi:10.1177/0022022100031004003
Senator D. (2010). “Więź zdezorganizowana jako czynnik ryzyka patologii,” in B. Tryjarska (ed.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, pp. 43–61.
Szymańska A., Aranowska E. (2016). Błąd w wychowaniu. W stronę weryfikacji teorii Antoniny Guryckiej, Warszawa: Liberi Libri.
Szymańska A., Aranowska E., Torebko K. (2017). “Błędy wychowawcze popełniane przez rodziców a rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym,” Studia z Teorii Wychowania, vol. 4, no. 21, pp. 161–194.
Winston C.N., Maher H., Easvaradoss V. (2017). “Needs and Values: An Exploration,” Humanistic Psychologist, vol. 45, no. 3, pp. 295–311, doi:10.1037/hum0000054
Winterhoff P. (1997). “Sociocultural Promotions Constraining Children’s Social Activity: Comparisons and Variability in the Development of ‘Friendships’,” in J. Tudge, M. Shanahan, J. Valsiner (eds.), Comparative Approaches in Developmental Science, Cambridge (MA): Cambridge University Press, pp. 222–251.
Wójtowicz A. (1989). “Błąd wychowawczy w doświadczeniach młodzieży,” in A. Gurycka, A. Gołąb (eds.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży. Wychowanek jako podmiot doświadczeń, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 81–106.
Zinker J. (1991). Proces twórczy w terapii Gestalt, Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Agnieszka Szymańska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 311
Liczba cytowań: 0