Zarządzanie międzykulturowe jako ważny aspekt pracy współczesnych menedżerów. Wyzwania edukacyjne
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.008Słowa kluczowe
zarządzanie międzykulturowe, wartości menedżerów, międzykulturowe środowisko pracy, zespoły zróżnicowane kulturowo, wyzwania edukacyjneAbstrakt
Problematyka zarządzania międzykulturowego jest szczególnie aktualna w warunkach globalizacji i internacjonalizacji działalności gospodarczej współczesnych przedsiębiorstw. Zarządzanie międzykulturowe i związane z nim wyzwania są szeroko opisywane w licznych publikacjach polskich i zagranicznych. Rola i znaczenie zarządzania międzykulturowego wynikają przede wszystkim z tego, że ma ono duży wpływ na sprawne funkcjonowanie wielokulturowych zespołów, relacje między ludźmi w tych zespołach, komunikację i motywację do pracy, a przede wszystkim jest dziś szczególnie istotnym aspektem codziennej pracy menedżerów, którzy pracują i realizują zadania w zróżnicowanym kulturowo środowisku pracy.
Artykuł ma charakter teoretyczny. W pierwszej części przedstawiono rolę i znaczenie menedżerów w zarządzaniu w kontekście różnorodności kulturowej w środowisku pracy. Następnie omówiono pojęcie i znaczenie zarządzania międzykulturowego. W dalszej kolejności przedstawiono wpływ menedżerów na zarządzanie zespołami zróżnicowanymi kulturowo we współczesnych organizacjach. W ostatnim punkcie artykułu zasygnalizowano wyzwania edukacyjne, przed jakimi stoi kształcenie współczesnych menedżerów w zakresie zarządzania ludźmi w międzykulturowym środowisku pracy.
Celem artykułu jest wykazanie roli i znaczenia zarządzania międzykulturowego jako ważnego aspektu w pracy współczesnych menedżerów oraz identyfikacja wyzwań edukacyjnych związanych z tym obszarem.
Bibliografia
Aguirre A. (2002). La cultura de las organizaciones. Barcelona: Ariel.
Alarcón R. (2012). Factores Claves del Éxito de los Líderes Ecuatorianos. Alemania: Editorial Académica Española.
Bond M.H., King A.Y.C. (1985). “Coping with the Threat of Westernization in Hong Kong,” International Journal of Intercultural Relations, vol. 9, no. 4, pp. 351–364.
Burns T., Stalker G. (1967). The Management of Innovation, London: Tavistock.
Caputo A., Ayoko O.B., Amoo N., Menke C. (2019). “The Relationship Between Cultural Values, Cultural Intelligence and Negotiation Styles,” Journal of Business Research, vol. 99, pp. 23–36.
Child J.D. (1981). “Culture, Contingency and Capitalism in the Cross-National Study of Organizations,” in L.L. Cummings, G.M. Staw (eds.), Research in Organizational Behavior, vol. 3, Greenwich (CT): JAI Press, pp. 303–356.
Dolan S.L., García S. (2001). “Managing by Values: Cultural Redesign for Strategic Organizational Change at the Dawn of the Twenty-First Century,” Journal of Management Development, vol. 21, no. 2, pp. 101–117.
Elashmawi F., Harris P.R. (1993). Multicultural Management, Houston (TX): Gulf Publishing Company.
Greblikaite J., Daugeliene R. (2010), “The Growing Need of Cross-Cultural Management and Ethics in Business,” European Integration Studies, no. 4, pp. 148–152.
Georgescu R., Bulacu G.D., Istratie C. (2019). “Globalization and Intercultural Management,” in Risk in Contemporary Economy, Galati: “Dunarea de Jos” University of Galati; Faculty of Economics and Business Administration, pp. 329–337.
Herciu M. (2014). “A Synergistic Approach of Cross-Cultural Management and Leadership Style,” Journal of International Studies, vol. 7, no. 2, pp. 106–115.
Kivenzor G.J. (2018), “Why Cross-Cultural Issues in Management and Marketing Are That Important and Worth Our Undivided Attention?,” Journal of Management and Training for Industries, vol. 5, no. 3, pp. 1–12.
Knap-Stefaniuk A. (2021a). “Opinions of European Managers on Challenges in Contemporary Cross-Cultural Management,” in K.S. Soliman (ed.), Innovation Management and Sustainable Economic Development in the Era of Global Pandemic, Seville: International Business Information Management Association, pp. 512–521.
Knap-Stefaniuk A. (2021b). “The Role and Importance of Cultural Intelligence and Its Components in a Multicultural Environment in the Opinion of Managers from Poland, Spain, Czechia, and Italy,” in K.S. Soliman (ed.), Innovation Management and Information Technology impact on Global Economy in the Era of Pandemic, Cordoba: International Business Information Management Association, pp. 3213–3244.
Knap-Stefaniuk A., Burkiewicz Ł. (2021a). “Values Professed by Managers Working in a Multicultural Work Environment (Analysis of the Results of a Preliminary Study Conducted Among the Polish, Spanish and Czech Managers),” in K.S. Soliman (ed.), Innovation Management and Information Technology impact on Global Economy in the Era of Pandemic, Cordoba: International Business Information Management Association, pp. 1516–1527.
Knap-Stefaniuk A., Burkiewicz Ł. (2021b). “The Role and Significance of Contemporary Managers’ Intercultural Competences – Polish Managers’ Opinion,” in K.S. Soliman (ed.), Innovation Management and Sustainable Economic Development in the Era of Global Pandemic, Seville: International Business Information Management Association, pp. 2447–2454.
Knap-Stefaniuk A., Sorribes J. (2021). “Values in Managing a Contemporary Enterprise: The Perspective of Intercultural Management,” Perspektywy Kultury, vol. 34, no. 3, pp. 141–156.
Zi Leng Ch., Yazdanifard R. (2014). “The Relationship between Cultural Diversity and Workplace Bullying in Multinational Enterprises,” Global Journal of Management and Business Research: A Administration and Management, vol. 14, no. 6, Version 1.0, https://journalofbusiness.org/index.php/GJMBR/article/view/1316/1223 [access: 20.12.2021].
Lincoln J.R., Olson J., Hanada M. (1978). “Cultural Effects of Organizational Structures: The Case of Japanese Firms in the United States,” American Sociological Review, vol. 43, no. 6, pp. 829–847.
Łukasik K. (2011). “Sens i wartość zarządzania międzykulturowego w zarządzaniu międzynarodowym,” Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, no. 1, pp. 70–79.
Matić J. (2008). “Cultural Differences in Employee Work Values and Their Implications for Management,” Management, vol. 13, no. 2, pp. 93–104.
Coote-Martin G. (2014). “The Effects of Cultural Diversity in the Workplace,” Journal of Diversity Management, vol. 9, no. 2, pp. 89–92.
Martin J.N., Nakayama T.K. (2010). Intercultural Communication in Contexts, 5th edition, New York: McGraw-Hill.
Mehri A., Ramezan J. (2016). “The Competency of Managers in 21st Century,” Bulletin de la Société Royale des Sciences de Liège, vol. 85, pp. 967–973.
Mockaitis A.I., Zander L., De Cieri H. (2018). “The Benefits of Global Teams for International Organizations: HR Implications,” The International Journal of Human Resource Management, vol. 29, no. 14, pp. 2137–2158.
Namiq F.A. (2018). “Most Effective Management Style for Modern Workplace,” International Journal of Engineering and Management Sciences, vol. 3, no. 3, pp. 402–411.
Pascale R.T., Maguire M.A. (1980). “Comparison of Selected Work Factors in Japan and the United States,” Human Relations, vol. 33, no. 7, pp. 433–455.
Petkovski K. (2012). “Required Skills and Leadership Characteristics of a Modern Manager in Tourism and Hospitality,” UTMS Journal of Economics, vol. 3, no. 1, pp. 91–96.
Porret M. (2014). Recursos Humanos. Dirigir y gestionar personas en las organizaciones, 6ª edición, Madrid: ESIC Editorial.
Ralston D.A., Gustafson D.J., Cheung F.M., Terpstra R.H. (1993). “Differences in Managerial Values: A Study of U.S., Hong Kong and PRC Managers,” Journal of International Business Studies, vol. 24, no. 2, pp. 249–275.
Tewari R., Sharma R. (2011). “Managerial Skills for Managers in the 21st Century,” Review of Management, vol. 1, no. 3, pp. 4–15.
Ullrich D., Pokorný V., Ambrozová E. (2017). “Leadership, Situational and Systemic Critical Thinking,” in K.S. Soliman (ed.), Vision 2020: Sustainable Economic Development, Innovation Management, and Global Growth, Madrid: International Business Information Management Association, pp. 1323–1332.
Wardhani R.K. (2018). “Employee Career: Effect of Administrative Competence, Social Capital and Performance,” International Journal of Scientific Research and Management, vol. 6, no. 3, pp. 112–120.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Agnieszka Knap-Stefaniuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1419
Liczba cytowań: 0