Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Trans-/posthumanizm a etyka chronienia osób – między możliwością i powinnością
  • Strona domowa
  • /
  • Trans-/posthumanizm a etyka chronienia osób – między możliwością i powinnością
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Trans-/posthumanizm a etyka chronienia osób – między możliwością i powinnością

Autor

  • Sławomir Chrost Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach. Wydział Pedagogiczny i Artystyczny https://orcid.org/0000-0001-6787-5379

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.3.001

Słowa kluczowe

transhumanizm, posthumanizm, etyka chronienia osób, modyfikacje biotechnologiczne człowieka, etyka bazująca na ontologii

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest próbą namysłu nad antropologią i etyką w kontekście rozwijających się modyfikacji bio- i technologicznych, którym poddawany jest człowiek.

Punktem wyjścia do dyskusji są pojęcia trans- i posthumanizmu oraz etyki opartej na koncepcji człowieka – osoby ludzkiej. Autor próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie: Czy pojęcie natury ludzkiej, które przyjmujemy, dopuszcza, aby człowiek był konstruowany, tj. manipulowany w ramach określonych granic? Odpowiadając na to pytanie, autor proponuje następującą konstatację: transhumanizm, a w szczególności posthumanizm (ze względu na ontologię), zrywa z klasyczną koncepcją człowieka-osoby, równocześnie odrzucając etykę chronienia osób. W miejsce etyki chronienia osób trans/post/humanizm stosuje etykę sytuacyjną i utylitarystyczną. Z punku widzenia etyki chronienia osób niedopuszczalne są jakiekolwiek zmiany jakościowe (dotyczące przyczyny formalnej osoby ludzkiej). Można natomiast dopuszczać możliwość zmian ilościowych (dotyczących przyczyny materialnej osoby ludzkiej), jeśli takie prowadziłyby do ochrony relacji osobowych i ich podmiotów.

Bibliografia

Bakke M. (2010). “Posthumanizm: człowiek w świecie większym niż ludzki,” in J. Sokolski (ed.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych, Warszawa: Neriton, pp. 337–357.

Białek J. (2017). Tech. Krytyka rozwoju środowiska technologicznego, Warszawa: Garda.

Bostrom N. (2003). The Transhumanist FAQ. Version 2.1, Oxford: Oxford University. Faculty of Philosophy, https://nickbostrom.com/views/transhumanist.pdf [access: 14.02.2019].

Dabrock P. (2009). “Playing God? Synthetic Biology as a Theological and Ethical Challenge,” Systems and Synthetic Biology, vol. 3, pp. 47–54. DOI: 10.1007/s11693-009-9028-5.

Delsol Ch. (2017). Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, trans. M. Chojnacki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Dworkin R. (2000). Playing God: Genes, Clones, and Luck, in R. Dworkin, Sovereign Virtue: The Theory and Practice of Equality, Cambridge (MA): Harvard University Press, pp. 427−452.

Fukuyama F. (2004). Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, trans. B. Pietrzyk, Kraków: Znak.

Gogacz M. (1991). Ku etyce chronienia osób. Wokół podstaw etyki, Warszawa: Pallottinum.

Gogacz M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Navo”.

Gogacz M. (1998). Wprowadzenie do etyki chronienia osób, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Navo”.

Habermas J. (2003). Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, trans. M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Halapsis A.V. (2019). “Gods of Transhumanism,” Anthropological Measurements of Philosophical Research, no. 16, pp. 78–90. DOI: 10.15802/ampr.v0i16.188397.

Harari Y.N. (2015). Sapiens: From Animals to Gods, New York: Harper Collins.

Harari Y.N. (2017). Homo Deus: A Brief History of Tomorrow, New York: Harper Collins.

Heidegger M. (1976). Brief über den Humanismus, in M. Heidegger, Gesamtausgabe, vol. 9: Wegmarken, Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Heidegger M. (1995). List o humanizmie, trans. J. Tischner, in M. Heidegger, Znaki drogi, trans. S. Blandzi et al., Warszawa: Aletheia, pp. 129–168.

Hołub G., Duchliński P. (2018). “Introduction: Between Transhumanism and Bioconservatism,” in G. Hołub, P. Duchliński (eds.), Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, pp. 21–29.

Huxley J. (1957). New Bottles for New Wine, London: Chatto & Windus.

Kowalski E. (2004), “Osoba i bioetyka: jaka koncepcja człowieka i życia ludzkiego w bioetyce?” Studia Ecologiae et Bioethicae, vol. 2, no. 1, pp. 219–241.

Kurzweil R. (2005). The Singularity is Near: When Humans Transcend Biology, New York: Penguin Books.

Lindenberg G. (2018). Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy, Kraków: Wydawnictwo Otwarte.

Magdici A. (2015). “The Person, a Meaningful Notion in Bioethics: A Philosophical and Theological Approach,” Studia Universitatis Babeş-Bolyai. Bioethica, vol. 60, no. 2, pp. 45–62.

More M. (1990). “Transhumanism: Toward a Futurist Philosophy,” https://www.ildodopensiero.it/wp-content/uploads/2019/03/max-more-transhumanism-toward-a-futurist-philosophy.pdf [access: 14.02.2019].

More M. (1999). “A Letter to Mother Nature: Amendments to the Human Constitution,” http://strategicphilosophy.blogspot.com/2009/05/its-about-ten-years-since-i-wrote.html [access: 27.01.2019].

Osiński G. (2018). Transhumanizm. Retiarius contra Secutor, Toruń: Wydawnictwo Akademii Kultury Społecznej i Medialnej.

Possenti V. (2017). Osoba nową zasadą, trans. J. Merecki, Lublin: Polskie Towarzystwo Świętego Tomasza z Akwinu.

Sloterdijk P. (2008). “Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie,” trans. A. Żychliński, Przegląd Kulturoznawczy, vol. 1, no. 4, pp. 56.

Sowell T. (2007). A Conflict of Visions: Ideological Origins of Political Struggles, New York: Basic Books.

Szutta N. (2016). “‘Nowy wspaniały świat’ i transhumanizm,” Filozofuj!, no. 4, pp. 33–34.

Szymański K. (2015). “Transhumanizm,” Kultura i Wartości, no. 13, pp. 133–152.

Young S. (2006). Designer Evolution: A Transhumanist Manifesto, Amherst (NY): Prometheus Books.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2022-09-26 — zaktualizowane 2022-09-26

Jak cytować

1.
CHROST, Sławomir. Trans-/posthumanizm a etyka chronienia osób – między możliwością i powinnością. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 26 wrzesień 2022, T. 25, nr 3, s. 19–37. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.3.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Sławomir Chrost

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 964
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

transhumanizm, posthumanizm, etyka chronienia osób, modyfikacje biotechnologiczne człowieka, etyka bazująca na ontologii
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa