Idee pedeutologiczne w szkole lwowsko-warszawskiej Władysława Szulakiewicz, O uczących i uczonych: szkice z pedeutologii historycznej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014, ss. 276.
DOI:
https://doi.org/10.12775/11369Abstrakt
Książka pt. O uczących i uczonych Władysławy Szulakiewicz ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Zamierzeniem Autorki tej publikacji było odczytanie myśli pedeutologicznej w Szkole Lwowsko-Warszawskiej. W pracy zaprezentowano portrety wybitnych twórców polskiej humanistyki, w perspektywie pojmowania przez nich służby nauczycielskiej. Ponadto ukazano style pracy pedagogicznej wybitnych uczonych, nauczycieli akademickich, którzy łączyli pracę naukową z działalnością dydaktyczną i oświatową. Ważną częścią publikacji jest także próba ukazania istoty relacji mistrz – uczeń. Autorka podkreśliła również, że istotnym elementem łączącym bohaterów tego opracowania jest wspólny rodowód akademicki i tworzenie przez nich szkoły naukowej skupiającej wielu równie cenionych uczniów. Do grona tych wybitnych uczonych Szulakiewicz zaliczyła Kazimierza Twardowskiego, Ludwika Jaxa--Bykowskiego, Tadeusza Czeżowskiego oraz Izydorę Dąmbską.Bibliografia
Ajdukiewicz K., Pozanaukowa działalność Kazimierza Twardowskiego, „Ruch
Filozoficzny” 1959, t.19, nr 1–2.
Jadczak R., Kazimierz Twardowski – twórca szkoły lwowsko-warszawskiej,
Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1991.
Jaxa-Bykowski L., Nauczyciel szkoły powszechnej jako pracownik naukowy, „Szkoła” 1919.
Jaxa-Bykowski L., O godności stanu nauczycielskiego, „Pedagogjum”, Kraków 1928.
Jaxa-Bykowski L., Praca naukowa nauczyciela jako ważny czynnik pracy dydaktycznej, „Czasopismo Przyrodnicze” 1933, z. 5–7.
Jaxa-Bykowski L., Zasady pedagogiki doświadczalnej ze szczególnem uwzględnieniem szkoły polskiej: powszechne wykłady uniwersyteckie wygłoszone we Lwowie w roku 1917, Książnica Polska T-wa Nauczycieli Szkół Wyższych, Lwów 1920.
Nalaskowski S., Szulakiewicz W., Pedagogika Toruńska. Od katedry do wydziału, Wydawnictwo UMK, Toruń 2009.
Szulakiewicz W., „Rozprawy z Dziejów Oświaty” (1958–2002). Studium z historii czasopisma, Wydawnictwo UMK, Toruń 2004.
Szulakiewicz W., Historia oświaty i wychowania w Polsce 1918–1939. Studium historiograficzne, Wydawnictwo UMK, Toruń 2000.
Szulakiewicz W., Historia oświaty i wychowania w Polsce 1944–1956, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
Szulakiewicz W., Historia oświaty i wychowania w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, „Biuletyn Historii Wychowania” 2007, nr 23.
Szulakiewicz W., O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2014.
Szulakiewicz W., Problemy ideałów wychowania i ustroju szkolnego w poglądach Ludwika Jaxy-Bykowskiego, w: Biografie pedagogiczne. Szkice do portretu galicyjskiej pedagogii, red. C. Majorek, J. Potoczny, (Galicja jej dziedzictwo, t. 9), Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1997.
Szulakiewicz W., Stanisław Łempicki – twórca lwowskiej szkoły historii wychowania, Wydawnictwo UMK, Toruń 2012.
Szulakiewicz W., Władysław Seredyński. Studium z dziejów pedagogiki galicyjskiej, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1995.
Szulakiewicz W., Wanda Bobkowska (1880–1948). Szkic z historii polskiej historiografii edukacyjnej, Fosze, Rzeszów 1998.
Tadeusz Czeżowski (1889-1981). Dziedzictwo idei: logika, filozofia, etyka, red.
W. Tyburski, R. Wiśniewski, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.
Woleński J., Szkoła Lwowsko-Warszawska w polemikach, Scholar, Warszawa 1997.
Woleński J., Filozofia szkoły lwowsko-warszawskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1986.
Twardowski K., O dostojeństwie uniwersytetu, Uniwersytet Poznański, Poznań 1933.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 271
Liczba cytowań: 0