Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Idee pedeutologiczne w szkole lwowsko-warszawskiej Władysława Szulakiewicz, O uczących i uczonych: szkice z pedeutologii historycznej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014, ss. 276.
  • Strona domowa
  • /
  • Idee pedeutologiczne w szkole lwowsko-warszawskiej Władysława Szulakiewicz, O uczących i uczonych: szkice z pedeutologii historycznej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014, ss. 276.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 19 Nr 2 (2016): Edukacja na ziemiach polskich w XIX wieku. Ludzie i instytucje. /
  4. Recenzje

Idee pedeutologiczne w szkole lwowsko-warszawskiej Władysława Szulakiewicz, O uczących i uczonych: szkice z pedeutologii historycznej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014, ss. 276.

Autor

  • Joanna Falkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Historii Myśli Pedagogicznej

DOI:

https://doi.org/10.12775/11369

Abstrakt

Książka pt. O uczących i uczonych Władysławy Szulakiewicz ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Zamierzeniem Autorki tej publikacji było odczytanie myśli pedeutologicznej w Szkole Lwowsko-Warszawskiej. W pracy zaprezentowano portrety wybitnych twórców polskiej humanistyki, w perspektywie pojmowania przez nich służby nauczycielskiej. Ponadto ukazano style pracy pedagogicznej wybitnych uczonych, nauczycieli akademickich, którzy łączyli pracę naukową z działalnością dydaktyczną i oświatową. Ważną częścią publikacji jest także próba ukazania istoty relacji mistrz – uczeń. Autorka podkreśliła również, że istotnym elementem łączącym bohaterów tego opracowania jest wspólny rodowód akademicki i tworzenie przez nich szkoły naukowej skupiającej wielu równie cenionych uczniów. Do grona tych wybitnych uczonych Szulakiewicz zaliczyła Kazimierza Twardowskiego, Ludwika Jaxa--Bykowskiego, Tadeusza Czeżowskiego oraz Izydorę Dąmbską.

Bibliografia

Ajdukiewicz K., Pozanaukowa działalność Kazimierza Twardowskiego, „Ruch

Filozoficzny” 1959, t.19, nr 1–2.

Jadczak R., Kazimierz Twardowski – twórca szkoły lwowsko-warszawskiej,

Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1991.

Jaxa-Bykowski L., Nauczyciel szkoły powszechnej jako pracownik naukowy, „Szkoła” 1919.

Jaxa-Bykowski L., O godności stanu nauczycielskiego, „Pedagogjum”, Kraków 1928.

Jaxa-Bykowski L., Praca naukowa nauczyciela jako ważny czynnik pracy dydaktycznej, „Czasopismo Przyrodnicze” 1933, z. 5–7.

Jaxa-Bykowski L., Zasady pedagogiki doświadczalnej ze szczególnem uwzględnieniem szkoły polskiej: powszechne wykłady uniwersyteckie wygłoszone we Lwowie w roku 1917, Książnica Polska T-wa Nauczycieli Szkół Wyższych, Lwów 1920.

Nalaskowski S., Szulakiewicz W., Pedagogika Toruńska. Od katedry do wydziału, Wydawnictwo UMK, Toruń 2009.

Szulakiewicz W., „Rozprawy z Dziejów Oświaty” (1958–2002). Studium z historii czasopisma, Wydawnictwo UMK, Toruń 2004.

Szulakiewicz W., Historia oświaty i wychowania w Polsce 1918–1939. Studium historiograficzne, Wydawnictwo UMK, Toruń 2000.

Szulakiewicz W., Historia oświaty i wychowania w Polsce 1944–1956, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.

Szulakiewicz W., Historia oświaty i wychowania w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, „Biuletyn Historii Wychowania” 2007, nr 23.

Szulakiewicz W., O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2014.

Szulakiewicz W., Problemy ideałów wychowania i ustroju szkolnego w poglądach Ludwika Jaxy-Bykowskiego, w: Biografie pedagogiczne. Szkice do portretu galicyjskiej pedagogii, red. C. Majorek, J. Potoczny, (Galicja jej dziedzictwo, t. 9), Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1997.

Szulakiewicz W., Stanisław Łempicki – twórca lwowskiej szkoły historii wychowania, Wydawnictwo UMK, Toruń 2012.

Szulakiewicz W., Władysław Seredyński. Studium z dziejów pedagogiki galicyjskiej, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1995.

Szulakiewicz W., Wanda Bobkowska (1880–1948). Szkic z historii polskiej historiografii edukacyjnej, Fosze, Rzeszów 1998.

Tadeusz Czeżowski (1889-1981). Dziedzictwo idei: logika, filozofia, etyka, red.

W. Tyburski, R. Wiśniewski, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.

Woleński J., Szkoła Lwowsko-Warszawska w polemikach, Scholar, Warszawa 1997.

Woleński J., Filozofia szkoły lwowsko-warszawskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1986.

Twardowski K., O dostojeństwie uniwersytetu, Uniwersytet Poznański, Poznań 1933.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-11-04

Jak cytować

1.
FALKOWSKA, Joanna. Idee pedeutologiczne w szkole lwowsko-warszawskiej Władysława Szulakiewicz, O uczących i uczonych: szkice z pedeutologii historycznej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014, ss. 276. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 4 listopad 2016, T. 19, nr 2, s. 299–308. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/11369.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 19 Nr 2 (2016): Edukacja na ziemiach polskich w XIX wieku. Ludzie i instytucje.

Dział

Recenzje

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 358
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa