Planowane tematy na rok 2024
3/2024
Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja-ja, ja-inni, ja-świat
Termin nadsyłania tekstów do: 30.04.2024
Człowiek od wczesnego dzieciństwa buduje relacje wobec samego siebie (ja), wobec innych ludzi (ja-inni), wobec świata (ja-świat). Od nas dorosłych zależy, czy te relacje będą prawidłowe czy będą pełne wyzwań i trudności. W tym miejscu należy zadać sobie pytanie, czy my rodzice, wychowawcy, społeczeństwo wyposażamy młodych ludzi w kompetencje niezbędne do budowania prawidłowych dojrzałych relacji wobec własnego ja, wobec innych ludzi - rodziców, dziadków, rówieśników, partnerów życiowych i wobec świata, w tym wobec naszej planety? Jaką spuściznę im zostawiamy? Zdrowie czy problemy psychiczne? Bliskie relacje czy zależność i współuzależnienia? Bezpieczny świat czy zagrożenia dla naszej planety?
W kolejnym numerze czasopisma przyjrzymy się wielowymiarowościom tych relacji, wydobywając oba ich, zdrowe, jak i zaburzone aspekty.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do podzielenia się opracowaniami teoretycznymi oraz raportami badawczymi dotyczącymi powyższych zagadnień, ze szczególnym uwzględnieniem punktu widzenia różnych dyscyplin naukowych na temat wielowymiarowości relacji człowieka we współczesnym świecie.
4/2024
Biografie w kontekstach edukacyjnych
Termin nadsyłania tekstów do: 31.08.2024
Najprościej ujmując, biografie to historie życia i doświadczenia pojedynczych osób, ale też grup czy społeczności. Mają one zazwyczaj wyjątkowy, często niepowtarzalny charakter, choć też nie wykluczają wspólnego łącznika, jakim może być czas i miejsce, w którym dane osoby żyją/żyły, dorastają/dorastały, uczą się/uczyły się, pracują/pracowały. Spojrzenie w kontekstach edukacyjnych na biografie indywidualne, zbiorowe, rodzinne, społeczne, polityczne może pozwolić na zrozumienie biegu ludzkiego życia, które zostało uwarunkowane przez właściwe dla danej osoby czy grupy doświadczenia edukacyjne. Biograficzne doświadczenia z przeszłości są istotne dla zrozumienia sposobów myślenia, podejmowanych działań i dokonywanych wyborów, a często również relacji międzygeneracyjnych.
Zapraszamy autorów do nadsyłania artykułów dotyczących m.in. problematyki edukacji w perspektywie biografii, jak również przykładów biografii, które podejmują próbę rekonstrukcji indywidualnych i/lub zbiorowych doświadczeń edukacyjnych.