Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie obrazów Buńczuczny i Przed burzą z Muzeum Okręgowego w Toruniu
DOI:
https://doi.org/10.12775/RT.2024.011Ключові слова
Józef Brandt, technika i technologia, techniki badań nieniszczących, malarstwo XIX wieku, MonachijczycyАнотація
Artykuł ukazuje twórczość Józefa Brandta – jednego z czołowych przedstawicieli szkoły monachijskiej, na podstawie wybranych dwóch dzieł artysty znajdujących się w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Wybranymi dziełami są: Buńczuczny oraz Przed burzą, na których podstawie wykonano szereg badań nieniszczących przybliżających technikę i technologię malarską artysty oraz sporządzono opisy ikonograficzne obrazów. Wspomniane wyżej dzieła poddano badaniom w technikach: XRF (fluorescencja rentgenowska), RUV (reflektografia w ultrafiolecie), FUV (fluorescencja wzbudzana ultrafioletem), FCUV (kolorowa reflektografia w ultrafiolecie), FCIR (kolorowa podczerwień), IR (bliska podczerwień) oraz RTG (rentgenografia). Wyniki przeprowadzonych badań porównano z wynikami innych badań nad pozostałym dorobkiem artysty pod względem ikonografii oraz techniki i technologii.
Посилання
Bartoszek M., Józef Brandt (1841–1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, Orońsko 2015.
Basiul E., Specyficzne ograniczenie palety barwnej w obrazie Stanisława Bohusza-Siestrzeńcewicza pt. Na Jarmarku (1897) jako przykład nawiązania do historycznej tradycji malarskiej oraz praktyki akademickiej, [w:] Stanisław Bohusz-Siestrzeńcewicz: twórczość, konteksty, przyczynki = Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius: kūryba, kontekstai, mažieji, kūriniai, red.: jęz. lit. Z. Kološevska, E. Ptaszyńska, tłum. B. Dwilewicz, Ż. Wygońska, Suwałki 2022, 133–157.
Derwojed J., Józef Brandt, Warszawa 1969.
Husarski W., Józef Brandt, ,,Sztuki Piękne”, 1929, s. 361–387.
Kroplewska-Gajewska A., Galeria malarstwa i rzeźby polskiej od końca XVIII do początku XXI wieku w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Katalog, Toruń 2018.
Kubalska-Sulkiewicz K., Bielska-Łach M., Manteuffel-Szarota A. (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. 4., Warszawa 2003.
Lewandowska A., Józef Brandt – doktryna malarza, t. I, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018, s. 72–87.
Łopatecki K., Znak hetmański: geneza, funkcje, symbolika, [w:] Studia i materiały do historii wojskowości, t. XLII, Białystok 2005, s. 59–93.
Micke-Broniarek E., Józef Brandt 1841–1915. Malowniczy świat polskości, Warszawa 2018.
Micke-Broniarek E., Józef Brandt 1841–1915, t. I, red. eadem, Warszawa 2018.
Micke-Broniarek E., Znojewska-Prokop K., Malarstwo część I, t. II, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018.
Olchowska-Schmidt I., Józef Brandt. Mistrzowie Malarstwa Polskiego, Kraków 1996.
Olchowska-Schmidt I., Orientalizm Brandta, t. I, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018, s. 60–70.
Panasiuk J., Step – koń – Kozak. Buńczuczny Józefa Brandta, [w:] Walery Przyborowski i Józef Brandt, red. M. Gabryś, K. Stępnik, Lublin 2007, s. 219–224.
Pascual E., Patino M., Konserwacja malarstwa, Warszawa 2004.
Pruszak T. A., Józef Brandt w kręgu rodziny i przyjaciół, [w:] Józef Brandt (1841–1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, Orońsko 2015, s. 52-71.
Pinna D., Galeotti M., Mazzeo R. (red.), Współczesne metody badań obrazów sztalugowych. Podręcznik konserwatora-restauratora, tłum. B. Ziętek, Toruń 2012.
Rogóż J., Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009.
Sowińska T., Józef Brandt, Warszawa 1984.
Tomalska J., Józef Brandt i polskie malarstwo batalistyczne, „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska”, 1989, s. 38–48.
Żygulski Z., Sztuka turecka, Warszawa 1988.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Adriana Zakowicz

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 75
Number of citations: 0