Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Rocznik Toruński

Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie obrazów Buńczuczny i Przed burzą z Muzeum Okręgowego w Toruniu
  • Home
  • /
  • Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie obrazów Buńczuczny i Przed burzą z Muzeum Okręgowego w Toruniu
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 51 N. 51 (2024): Rocznik Toruński /
  4. Miscellanea

Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie obrazów Buńczuczny i Przed burzą z Muzeum Okręgowego w Toruniu

Autori

  • Adriana Zakowicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0009-0001-5056-8484

DOI:

https://doi.org/10.12775/RT.2024.011

Parole chiave

Józef Brandt, technika i technologia, techniki badań nieniszczących, malarstwo XIX wieku, Monachijczycy

Abstract

Artykuł ukazuje twórczość Józefa Brandta – jednego z czołowych przedstawicieli szkoły monachijskiej, na podstawie wybranych dwóch dzieł artysty znajdujących się w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Wybranymi dziełami są: Buńczuczny oraz Przed burzą, na których podstawie wykonano szereg badań nieniszczących przybliżających technikę i technologię malarską artysty oraz sporządzono opisy ikonograficzne obrazów. Wspomniane wyżej dzieła poddano badaniom w technikach: XRF (fluorescencja rentgenowska), RUV (reflektografia w ultrafiolecie), FUV (fluorescencja wzbudzana ultrafioletem), FCUV (kolorowa reflektografia w ultrafiolecie), FCIR (kolorowa podczerwień), IR (bliska podczerwień) oraz RTG (rentgenografia). Wyniki przeprowadzonych badań porównano z wynikami innych badań nad pozostałym dorobkiem artysty pod względem ikonografii oraz techniki i technologii.

Biografia autore

Adriana Zakowicz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Adriana Zakowicz – Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Absolwentka Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, na specjalności: Malarstwo i Rzeźba Polichromowana. Treść artykułu jest częścią pracy magisterskiej autorki (Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie wybranych dzieł artysty z Muzeum Okręgowego w Toruniu), pod kierunkiem: prof. dr hab. Elżbiety Basiul (Katedra Technologii i Technik Sztuk Plastycznych, UMK Toruń).  ORCID: 0009-0001-5056-8484

Riferimenti bibliografici

Bartoszek M., Józef Brandt (1841–1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, Orońsko 2015.

Basiul E., Specyficzne ograniczenie palety barwnej w obrazie Stanisława Bohusza-Siestrzeńcewicza pt. Na Jarmarku (1897) jako przykład nawiązania do historycznej tradycji malarskiej oraz praktyki akademickiej, [w:] Stanisław Bohusz-Siestrzeńcewicz: twórczość, konteksty, przyczynki = Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius: kūryba, kontekstai, mažieji, kūriniai, red.: jęz. lit. Z. Kološevska, E. Ptaszyńska, tłum. B. Dwilewicz, Ż. Wygońska, Suwałki 2022, 133–157.

Derwojed J., Józef Brandt, Warszawa 1969.

Husarski W., Józef Brandt, ,,Sztuki Piękne”, 1929, s. 361–387.

Kroplewska-Gajewska A., Galeria malarstwa i rzeźby polskiej od końca XVIII do początku XXI wieku w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Katalog, Toruń 2018.

Kubalska-Sulkiewicz K., Bielska-Łach M., Manteuffel-Szarota A. (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. 4., Warszawa 2003.

Lewandowska A., Józef Brandt – doktryna malarza, t. I, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018, s. 72–87.

Łopatecki K., Znak hetmański: geneza, funkcje, symbolika, [w:] Studia i materiały do historii wojskowości, t. XLII, Białystok 2005, s. 59–93.

Micke-Broniarek E., Józef Brandt 1841–1915. Malowniczy świat polskości, Warszawa 2018.

Micke-Broniarek E., Józef Brandt 1841–1915, t. I, red. eadem, Warszawa 2018.

Micke-Broniarek E., Znojewska-Prokop K., Malarstwo część I, t. II, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018.

Olchowska-Schmidt I., Józef Brandt. Mistrzowie Malarstwa Polskiego, Kraków 1996.

Olchowska-Schmidt I., Orientalizm Brandta, t. I, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018, s. 60–70.

Panasiuk J., Step – koń – Kozak. Buńczuczny Józefa Brandta, [w:] Walery Przyborowski i Józef Brandt, red. M. Gabryś, K. Stępnik, Lublin 2007, s. 219–224.

Pascual E., Patino M., Konserwacja malarstwa, Warszawa 2004.

Pruszak T. A., Józef Brandt w kręgu rodziny i przyjaciół, [w:] Józef Brandt (1841–1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, Orońsko 2015, s. 52-71.

Pinna D., Galeotti M., Mazzeo R. (red.), Współczesne metody badań obrazów sztalugowych. Podręcznik konserwatora-restauratora, tłum. B. Ziętek, Toruń 2012.

Rogóż J., Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009.

Sowińska T., Józef Brandt, Warszawa 1984.

Tomalska J., Józef Brandt i polskie malarstwo batalistyczne, „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska”, 1989, s. 38–48.

Żygulski Z., Sztuka turecka, Warszawa 1988.

Rocznik Toruński

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2025-06-06

Come citare

1.
ZAKOWICZ, Adriana. Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie obrazów Buńczuczny i Przed burzą z Muzeum Okręgowego w Toruniu. Rocznik Toruński. Online. 6 giugno 2025. Vol. 51, no. 51, pp. 257-287. [Accessed 7 luglio 2025]. DOI 10.12775/RT.2024.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 51 N. 51 (2024): Rocznik Toruński

Sezione

Miscellanea

Licenza

Copyright (c) 2025 Adriana Zakowicz

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

Stats

Number of views and downloads: 75
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

Józef Brandt, technika i technologia, techniki badań nieniszczących, malarstwo XIX wieku, Monachijczycy
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop