Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie obrazów Buńczuczny i Przed burzą z Muzeum Okręgowego w Toruniu
DOI :
https://doi.org/10.12775/RT.2024.011Mots-clés
Józef Brandt, technika i technologia, techniki badań nieniszczących, malarstwo XIX wieku, MonachijczycyRésumé
Artykuł ukazuje twórczość Józefa Brandta – jednego z czołowych przedstawicieli szkoły monachijskiej, na podstawie wybranych dwóch dzieł artysty znajdujących się w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Wybranymi dziełami są: Buńczuczny oraz Przed burzą, na których podstawie wykonano szereg badań nieniszczących przybliżających technikę i technologię malarską artysty oraz sporządzono opisy ikonograficzne obrazów. Wspomniane wyżej dzieła poddano badaniom w technikach: XRF (fluorescencja rentgenowska), RUV (reflektografia w ultrafiolecie), FUV (fluorescencja wzbudzana ultrafioletem), FCUV (kolorowa reflektografia w ultrafiolecie), FCIR (kolorowa podczerwień), IR (bliska podczerwień) oraz RTG (rentgenografia). Wyniki przeprowadzonych badań porównano z wynikami innych badań nad pozostałym dorobkiem artysty pod względem ikonografii oraz techniki i technologii.
Références
Bartoszek M., Józef Brandt (1841–1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, Orońsko 2015.
Basiul E., Specyficzne ograniczenie palety barwnej w obrazie Stanisława Bohusza-Siestrzeńcewicza pt. Na Jarmarku (1897) jako przykład nawiązania do historycznej tradycji malarskiej oraz praktyki akademickiej, [w:] Stanisław Bohusz-Siestrzeńcewicz: twórczość, konteksty, przyczynki = Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius: kūryba, kontekstai, mažieji, kūriniai, red.: jęz. lit. Z. Kološevska, E. Ptaszyńska, tłum. B. Dwilewicz, Ż. Wygońska, Suwałki 2022, 133–157.
Derwojed J., Józef Brandt, Warszawa 1969.
Husarski W., Józef Brandt, ,,Sztuki Piękne”, 1929, s. 361–387.
Kroplewska-Gajewska A., Galeria malarstwa i rzeźby polskiej od końca XVIII do początku XXI wieku w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Katalog, Toruń 2018.
Kubalska-Sulkiewicz K., Bielska-Łach M., Manteuffel-Szarota A. (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. 4., Warszawa 2003.
Lewandowska A., Józef Brandt – doktryna malarza, t. I, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018, s. 72–87.
Łopatecki K., Znak hetmański: geneza, funkcje, symbolika, [w:] Studia i materiały do historii wojskowości, t. XLII, Białystok 2005, s. 59–93.
Micke-Broniarek E., Józef Brandt 1841–1915. Malowniczy świat polskości, Warszawa 2018.
Micke-Broniarek E., Józef Brandt 1841–1915, t. I, red. eadem, Warszawa 2018.
Micke-Broniarek E., Znojewska-Prokop K., Malarstwo część I, t. II, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018.
Olchowska-Schmidt I., Józef Brandt. Mistrzowie Malarstwa Polskiego, Kraków 1996.
Olchowska-Schmidt I., Orientalizm Brandta, t. I, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018, s. 60–70.
Panasiuk J., Step – koń – Kozak. Buńczuczny Józefa Brandta, [w:] Walery Przyborowski i Józef Brandt, red. M. Gabryś, K. Stępnik, Lublin 2007, s. 219–224.
Pascual E., Patino M., Konserwacja malarstwa, Warszawa 2004.
Pruszak T. A., Józef Brandt w kręgu rodziny i przyjaciół, [w:] Józef Brandt (1841–1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, Orońsko 2015, s. 52-71.
Pinna D., Galeotti M., Mazzeo R. (red.), Współczesne metody badań obrazów sztalugowych. Podręcznik konserwatora-restauratora, tłum. B. Ziętek, Toruń 2012.
Rogóż J., Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009.
Sowińska T., Józef Brandt, Warszawa 1984.
Tomalska J., Józef Brandt i polskie malarstwo batalistyczne, „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska”, 1989, s. 38–48.
Żygulski Z., Sztuka turecka, Warszawa 1988.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Adriana Zakowicz 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 75
Number of citations: 0