Technique and technology of Józef Brandt's painting based on the paintings Buńczuczny and Przed burzą from the District Museum in Toruń.
DOI:
https://doi.org/10.12775/RT.2024.011Keywords
Józef Brandt, technique and technology, non-destructive testing techniques, 19th century painting, the Munich groupAbstract
This article presents the work of Józef Brandt, one of the leading representatives of the Munich School, based on a selection of two works by the artist located in the District Museum in Toruń. The selected works are: Buńczuczny and Przed burzą, on the basis of which a number of non-destructive tests were carried out to approximate the artist's painting technique and technology, as well as iconographic descriptions of the paintings. The aforementioned works were subjected to examination by the following techniques: XRF (X-ray fluorescence), RUV (ultraviolet reflectography), FUV (fluorescence induced ultraviolet), FCUV (colour reflectography in the ultraviolet), FCIR (colour infrared), IR (near infrared) and X-ray (radiography). The results of the research carried out were compared with those of other studies of the artist's other oeuvre in terms of iconography as well as technique and technology.
References
Bartoszek M., Józef Brandt (1841–1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, Orońsko 2015.
Basiul E., Specyficzne ograniczenie palety barwnej w obrazie Stanisława Bohusza-Siestrzeńcewicza pt. Na Jarmarku (1897) jako przykład nawiązania do historycznej tradycji malarskiej oraz praktyki akademickiej, [w:] Stanisław Bohusz-Siestrzeńcewicz: twórczość, konteksty, przyczynki = Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius: kūryba, kontekstai, mažieji, kūriniai, red.: jęz. lit. Z. Kološevska, E. Ptaszyńska, tłum. B. Dwilewicz, Ż. Wygońska, Suwałki 2022, 133–157.
Derwojed J., Józef Brandt, Warszawa 1969.
Husarski W., Józef Brandt, ,,Sztuki Piękne”, 1929, s. 361–387.
Kroplewska-Gajewska A., Galeria malarstwa i rzeźby polskiej od końca XVIII do początku XXI wieku w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Katalog, Toruń 2018.
Kubalska-Sulkiewicz K., Bielska-Łach M., Manteuffel-Szarota A. (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. 4., Warszawa 2003.
Lewandowska A., Józef Brandt – doktryna malarza, t. I, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018, s. 72–87.
Łopatecki K., Znak hetmański: geneza, funkcje, symbolika, [w:] Studia i materiały do historii wojskowości, t. XLII, Białystok 2005, s. 59–93.
Micke-Broniarek E., Józef Brandt 1841–1915. Malowniczy świat polskości, Warszawa 2018.
Micke-Broniarek E., Józef Brandt 1841–1915, t. I, red. eadem, Warszawa 2018.
Micke-Broniarek E., Znojewska-Prokop K., Malarstwo część I, t. II, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018.
Olchowska-Schmidt I., Józef Brandt. Mistrzowie Malarstwa Polskiego, Kraków 1996.
Olchowska-Schmidt I., Orientalizm Brandta, t. I, [w:] Józef Brandt 1841–1915, red. E. Micke-Broniarek, Warszawa 2018, s. 60–70.
Panasiuk J., Step – koń – Kozak. Buńczuczny Józefa Brandta, [w:] Walery Przyborowski i Józef Brandt, red. M. Gabryś, K. Stępnik, Lublin 2007, s. 219–224.
Pascual E., Patino M., Konserwacja malarstwa, Warszawa 2004.
Pruszak T. A., Józef Brandt w kręgu rodziny i przyjaciół, [w:] Józef Brandt (1841–1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, Orońsko 2015, s. 52-71.
Pinna D., Galeotti M., Mazzeo R. (red.), Współczesne metody badań obrazów sztalugowych. Podręcznik konserwatora-restauratora, tłum. B. Ziętek, Toruń 2012.
Rogóż J., Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009.
Sowińska T., Józef Brandt, Warszawa 1984.
Tomalska J., Józef Brandt i polskie malarstwo batalistyczne, „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska”, 1989, s. 38–48.
Żygulski Z., Sztuka turecka, Warszawa 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriana Zakowicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 75
Number of citations: 0