Universalism in the kaleidoscope of cultures: with respect to global adult education
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2018.04Keywords
universals, culture, adult education, global education, learningAbstract
The paper focuses on universals that can be found in most cultures. The perspective which is presented in the paper is based upon a belief that universals are not an antinomy or antithesis to cultural diversity. Such a view is in line with this of numerous anthropologists who claim that the need for questioning the universals comes from their great number and multi-facetedness as well as life worlds that are constructed by individuals living in diverse communities. The paper is related to global education of adults in the society, the one that serves global understanding and global order. Bearing in mind the growing nationalist tendencies even in historically tolerant countries such as Sweden, the UK or the USA, it is advisable that we talk about these challenges and values and include in educational offers the content that inspires reflection of things that are common for all humans. The text presents chosen plots of the current debate on cultural universals, displaying especially the arguments for including this issue to the educational programme for cducators and to the educational offer for adults.
References
Antweiler Ch. (2009), Was ist den Menschen gemeinsam? Über Kultur und Kulturen, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt.
Babicki Z (2016), Praktyczny wymiar edukacji globalnej, [w:] Babicki Z., Kuleta-Hulboj M. (red.), Teoretyczne i praktyczne konteksty edukacji globalnej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa, s. 37–60.
Bednarczyk H., Pawłowa M., Przybylska E. (red.) (2010), Życie i uczenie się dla pomyślnej przyszłości: siła uczenia się dorosłych, Polski Komitet UNESCO, Warszawa.
Bröckling U. (2004), Um Leib und Leben. Zeitgenössische Positionen Philosophischer Antrophologie, [w:] Assmann A., Gaier U., Trommsdorff G. (red.), Positionen der Kulturanthropologie, Suhrkamp, Frankfurt/Main, s. 172–195.
Bruner J. (2010), Kultura Edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, UNIVERSITAS, Kraków.
Faulstich P. (2013), Menschliches Lernen. Eine kritisch-pragmatistische Lerntheorie, transcript, Bielefeld.
Fried M. H. (1967), The Evolution of Political Society. An Esay in Political Antropology, Random House, New York.
Gaudelli W. (2016), Global Citizenship Education: Everyday Transcendence, Routledge, New York.
Griese H.M. (2002), Multikulturowa pedagogika wobec procesów globalizacji, [w:] Malewska E., Śliwerski B. (red.), Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 111–127.
Huntington S. (2003), Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, tłum. H. Jankowska, Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa, s. 477–478.
Kołakowski L. (2012), Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Wydawnictwo „Znak”, Kraków. Kwieciński Z. (2003), Przedmowa, [w:]
Kwieciński, Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik Akademicki, t. 1., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 4–17.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Mandle J. (2009), Globalna sprawiedliwość, tłum. M. Dera, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Monteskiusz (1957), O duchu praw, tłum. T. Żeleński (Boy), PWN, Warszawa.
Łomny Z. (1996), Człowiek i edukacja wobec przemian globalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Radom.
Olechnicki K., Załęcki P. (red.) (2002), Słownik socjologiczny, Graffitti, Toruń.
Pasieka A. (2013), Wielokulturowość po polsku. O polityce wielokulturowości jako mechanizmie umacniania polskości, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3, s. 129–155.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2014), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Przybylska E., Nuissl E. (2015), Uczenie się przez całe życie jako koncepcja polityczno- -oświatowa, [w:] Marszałek-Kawa J. (red.), Od pedagogiki do polityki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 117–129.
Rada Europy (2002), Deklaracja z Maastricht w sprawie edukacji globalnej, https:// rm.coe.int/168070eb91 (dostęp: 25.04.2017).
Rogers A. (2003), What ist the Difference? A New Critique of Adult Learning and Teaching, NIACE, Leicester.
Scruton R. (2010), Kultura jest ważna, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
Skolimowski H. (2003), Załamanie się wiedzy, [w:] Wojnar I. (red.), Ten świat – człowiek wtym świecie. Obszary sprzeczności edukacyjnych, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa, s. 42–58.
Sztompka P. (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo „Znak”, Kraków.
Tanaś M. (2006), Głos w Dyskusji, [w:] Instytut Badań Literackich PAN (wyd.), Edukacja humanistyczna w nowym stuleciu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 74–77.
Theiss W. (2016), Solidarność globalna i zadania edukacji (czytając Baumana), [w:] Babicki Z., Kuleta-Hulboj M. (red.), Teoretyczne i praktyczne konteksty edukacji globalnej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa, s. 18–36.
Theunissen M. (1981), Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegenwart, Walter de Gruyter, Berlin, New York.
Wojnar I. (1984), Teoria wychowania estetycznego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Wulf Ch. (2016), Antropologia. Historia – kultura – filozofia, tłum. P. Domański, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 509
Number of citations: 0