Styles of participation of cultural participation of an adult. Validation of a measuring tool
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2017.007Keywords
validation of a measurement tool, cultural participation, subjectivity, culture, cultural systems, standards of functioning of an individualAbstract
The article presents a measurement tool validation process diagnosing an adult person’s cultural participation styles. Its objective is to describe the obtained results at individual stages of the validation and determine the connection between cultural participation styles and cultural systems presented by sociologists of culture. Consequently, cultural participation style of an adult person is the subject of the research. The pilot studies as well as the actual research have been conducted in Opolskie province. The research sample amounted to 100 respondents, then 400 respondents, respectively.
The theoretical construct of Kazimierz Obuchowski describing the objective and subjective standard of functioning of an individual and a cultural system according to Antonina Kłoskowska served as the theoretical and methodological basis for the research.
An analysis of the research results has been conducted as part of the Statistical Package for the Social Sciences program (SPSS). It included a factor analysis and determined the reliability as well as external and internal accuracy of the cultural participation styles scale. The reliability coefiicient – the Cronbach’s Alpha – approached high values. It came out at 0,95 for the subjective style of participation, and at 0,88 for the objective style. The internal validity of the scale has been confirmed by the Pearson correlation coefficient. It came out at r= - 0,79. The values reflecting the correlation between the analyzed styles and the subjective dimension of the quality of live, have proved satisfactory as well, and confirmed the internal validity of the instrument. They came out at r= 0,45 for the subjective style of participation, and at r= -0,38 for the objective style.
The scale suggestion includes 54 statements grouped in two main dimensions: the subjective and objective cultural participation styles.
References
American Educational Reasearch Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education, (2007), Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice, tłum. E. Hornowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Bedyńska S., Brzezicka A., (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.
Brzeziński J., (1999), Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Dziubińska-Michalewicz M., Kojder A., (2003), Uczestnictwo w kulturze mieszkańców Polski. Raport nr 215, Kancelaria Sejmu: Biuro Studiów i Ekspertyz (raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej w Polsce).
Eco U., (1996), Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, Spółdzielnia Wydawnicza „ Czytelnik”, Warszawa.
Francuz P., Mackiewicz R., (2005), Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. E. Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Frąckowiak T. (2004), Kwestionariusz Poczucia Jakości Życia autorstwa Marii Straś-Romanowskiej, Anny Oleszkiewicz, Tomasza Frąckowiaka, (niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Wrocławski), Wrocław.
Golka M., (2007), Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Hejnicka-Bezwińska T., (2008), Pedagogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Horbowski A., (2004), Kultura w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Hornowska E., (2005), Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.
Jankowski D., (1998), Kultura. Uczestnictwo w kulturze, [w:] Encyklopedia psychologii, W. Szewczuk (red.), Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa.
Jankowski D., (2009), Pedagogika kultury: studia i koncepcje, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków.
Jarosz K., (2016), Znaczenie aktywności kulturalnej dla jakości życia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Obuchowski K., (2008), Od przedmiotu do podmiotu, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Słowińska S., (2016), Edukacja kulturalna dorosłych w teorii i badaniach empirycznych w Polsce po 1989 roku – wybrane aspekty, „Rocznik Andragogiczny”.
Szyling G., Koncepcja walidacji efektów uczenia się: obszary pedagogicznych redukcji ich (nie)zamierzonych efektów, „Rocznik Andragogiczny”.
Straś-Romanowska M., (1992), Los człowieka jako problem psychologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Tyszka A., (1971), Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Państwowe Wydawnictwo Akademickie, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 329
Number of citations: 0