„Science and learning were always my priorities…” Personal reflections in the memories of Professor Alicja Kargulowa
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2016.001Keywords
school, learning, counselling, conselling research (counsellogy)Abstract
The aim of the article is to present the memories of Professor Alicja Kargulowa, a pedagogue, researcher of counselling (counsellogist), university teacher, and a long-term professor at the University of Wroclaw, University of Zielona Góra and at the University of Lower Silesia. In her narrative, Professor Kargulowa reminisces about the meetings she had with her mentors, and reflects on their influence on her professional career. The overarching theme of the story is the role played by science and learning in the course of her entire life. She also reveals how she had begun conducting the scientific reflection on counseling.
References
Brammer L. (1984), Kontakty służące pomaganiu, przeł. J. Mieścicki, M. Żardecka, Studium Pomocy Psychologicznej PTP, Warszawa.
Czerniawska O. (1973), Poradnictwo kulturalno-wychowawcze. Problemy i formy działania, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.
Czerniawska O. (1977), Poradnictwo jako wzmacnianie środowiska wychowawczego, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.
Kargulowa A. (red.) (1981), Społeczne i jednostkowe znaczenie poradnictwa. Materiały II Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (red.) (1985), Teoretyczne i metodologiczne problemy poradoznawstwa. Materiały III Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (red.) (1990), Poradnictwo wobec złożoności problemów człowieka i świata. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (red.) (1995), Perspektywy rozwoju teorii i praktyki poradnictwa. Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (red.) (1995), Poradnictwo w okresie transformacji kulturowej. Materiały VI Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (red.) (1996), Dramaturgia poradnictwa. Materiały VII Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (1979), Praca poradni wychowawczo-zawodowej. Model empiryczny i różnicowanie się funkcji, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.
Kargulowa A. (1980), Poradnictwo wychowawcze w świetle teorii i praktyki, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (1986), Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (1996), Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie, Wyd. UWr., Wrocław.
Kargulowa A. (2004), O teorii i praktyce poradnictwa, PWN, Warszawa.
Kargulowa A. (2016), Discourses of counsellogy. Toward an anthropology of counselling, Societas Vistula, Kraków.
Kargulowa A., Jędrzejczak M. (red.) (1980), Rola poradnictwa i doradztwa w optymalizowaniu rozwoju osobowości i podnoszeniu kultury pedagogicznej społeczeństwa.
Materiały I Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Wyd. UWr., Wrocław.
Miller R. (1981), Socjalizacja, wychowanie, psychoterapia, PWN, Warszawa.
Pawłowska R. (1986), Poradnictwo pedagogiczne, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.) (2016), Uczenie się – doświadczanie – imersja. Poradnictwo zaangażowane, Wyd. DSW, Wrocław.
Sujak E. (1988), Poradnictwo małżeńskie i rodzinne. Książka dla doradców i duszpasterzy, Księgarnia Św. Jacka, Katowice.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 429
Number of citations: 0