Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

On communication and mutual learning among generations in families- socio-linguistic approach
  • Home
  • /
  • On communication and mutual learning among generations in families- socio-linguistic approach
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 (2013) /
  4. II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

On communication and mutual learning among generations in families- socio-linguistic approach

Authors

  • Zdzisław Aleksander Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.012

Keywords

generation, language, interference relationships, dialogue in the family

Abstract

The main subject being considered in the article is the problem of communication between generations in families. In pedagogical tradition we threated children as nonknowledgeable and adults as knowledgeable individuals. Nowadays, however, the world of children is different to the world of parents. That is why the older generations have to acknowledge that their experiences and knowledge don’ t need to be accepted by the youngsters. Parents should demonstrate their children how to learn rather than what to learn. The new knowledge is the result of compromise between old and young generations. Conflicts, cooperation and community learning can be reflected in the language. In that sense the language may facilitate communication but also create barriers. In the following article the author recognizes prospective interruptions and possibilities in the family dialog.

References

Aleksander Z. (1992), Język potoczny jako płaszczyzna porozumiewania się pokoleń, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – Dialog – Wychowanie, Warszawa.

Bernstein B. (1980), Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły, w: Shugar I., Smoczyńska M. (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa.

Bokszański Z. (1989), Tożsamość, integracja, grupa: tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej, Łódź.

Buber M. (1992), Ja i Ty. Wybór prac filozoficznych, Warszawa.

Erikson E. H. (2004), Tożsamość a cykl życia, Poznań.

Gadamer H.-G. (2000), Człowiek i język, w: Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa.

Grice H.P. (1980), Logika a konwersacja, w: B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Warszawa.

Marody M. (1989), Stosunek między pokoleniami w oczach rodziców i dzieci, w: S. Nowak (red.), Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej, Warszawa.

Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.

Puzynina J. (1997), Słowo – Wartość – Kultura, Lublin.

Rutkowiak J. (1992), O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – dialog – wychowanie, Warszawa.

Scheler M. (2008), Resentyment a moralność, Warszawa.

Tischner J. (2002), Myślenie według wartości, Kraków.

Wyka K. (1989), Pokolenia literackie, Kraków.

AY

Published

2014-05-13

How to Cite

1.
ALEKSANDER, Zdzisław. On communication and mutual learning among generations in families- socio-linguistic approach. AY. Online. 13 May 2014. Vol. 20, pp. 211-222. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2013.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 (2013)

Section

II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

Stats

Number of views and downloads: 0
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

generation, language, interference relationships, dialogue in the family
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop