Educational dreams of the men – students of the University of the Third Age
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.009Keywords
andragogy, gerontology, dream education, university of the third age, seniorAbstract
Due to the ongoing aging of society, it is worth paying attention to the previously less explored areas of development of older people. Their dreams are such a space. This article describes the educational dreams of two students of universities of the third age. This was done from a temporal and phenomenological perspective. In qualitative research (case studies), they wanted to discover the uniqueness of the narrators’ dreams, they wanted to see what attitude the narrators took towards the realization of these dreams, and they wanted to see to what extent these dreams influenced the narrators’ past, as well as their present and future. Dreams are an indispensable element of human development, regardless of age.
References
Ablewicz K. (2006), Miejsce badań fenomenologicznych w poznawaniu sytuacji wychowawczych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 184–185.
Ablewicz K. (2010), Hermeneutyka i fenomenologia a pedagogika, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010, s. 283–309.
Bańka A. (2010), Typy tożsamości wczesnej dorosłości z perspektywy orientacji czasowej preferowanych stylów życia, „Czas w Życiu Człowieka”, nr 1, s. 101–117.
Biela A. (2017), Marzenia jako wyznacznik subiektywnego poczucia jakości życia osób starszych, „EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 2(14), s. 106–117.
Bugajska B. (2014), Uczelnia z misją – 35 lat działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1(84), s. 62–75.
Bugajska B., Timoszyk-Tomczak C. (2010), Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Kształtowanie zrównoważonej perspektywy czasowej w starości, [w:] B. Balogová (red.), Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahoj. Zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou, Univerzity v Prešove, Prešov, s. 108–114.
Covey S.R. (2015), 7 nawyków skutecznego działania, Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o., Poznań.
Czerniawska O. (2007), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE, Łódź.
Demetrio D. (2006), Edukacja dorosłych, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3, GWP, Gdańsk, s. 113–236.
Dymara B. (2010), Dziecko w świecie marzeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Encyklopedia popularna PWN (2017), Marzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Fabiś A. (2015), Rozwój duchowy jako atrybut dojrzałości w starości, „EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 1(9), s. 11–17.
Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gudkova S. (2012), Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 111–129.
Ingarden R. (2017), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Majewska-Kofarowska A. (2012), Marzenia w przestrzeni życiowej seniorów – konteksty, znaczenia, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 43–51.
Nawrot A. (2013), Jesień życia to czas na żniwa. Diagnoza partycypacyjna potrzeb osób starszych i prezentacja modelowych rozwiązań, Proethica, Ruda Śląska.
Pietrasiński Z. (1988), Rozwój z perspektywy jego podmiotu, [w:] M. Tyszkowa (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, PWN, Warszawa, s. 80–118.
Rożdżeński R. (1999), Spostrzeganie i niespostrzeganie, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków.
Rożdżeński R. (2010), Filozofia poznania. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Semków J. (2010), Poczucie bezpieczeństwa ludzi starych jako warunek konieczny ich dobrej kondycji psychofizycznej, [w:] M. Halicka, J. Halicki, K. Czykiera (red.), Zagrożenia w starości i na jej przedpolu, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Stróżewski W. (2013), Logos, wartość, miłość, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Szatan M. (2012), Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych, „Studia Gdańskie”, t. 31, s. 325–242.
Timoszyk-Tomczak C., Bugajska B. (2012), Przyszłościowa perspektywa czasowa starości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Zaleski Z. (1988), Transtemporalne „ja”: osobowość w trzech wymiarach czasowych, „Przegląd Psychologiczny”, t. 31, nr 4, s. 409–432.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adrian Biela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 358
Number of citations: 0