Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Educational dreams of the men – students of the University of the Third Age
  • Home
  • /
  • Educational dreams of the men – students of the University of the Third Age
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Educational dreams of the men – students of the University of the Third Age

Authors

  • Adrian Biela Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie https://orcid.org/0009-0008-8682-2916

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.009

Keywords

andragogy, gerontology, dream education, university of the third age, senior

Abstract

Due to the ongoing aging of society, it is worth paying attention to the previously less explored areas of development of older people. Their dreams are such a space. This article describes the educational dreams of two students of universities of the third age. This was done from a temporal and phenomenological perspective. In qualitative research (case studies), they wanted to discover the uniqueness of the narrators’ dreams, they wanted to see what attitude the narrators took towards the realization of these dreams, and they wanted to see to what extent these dreams influenced the narrators’ past, as well as their present and future. Dreams are an indispensable element of human development, regardless of age.

References

Ablewicz K. (2006), Miejsce badań fenomenologicznych w poznawaniu sytuacji wychowawczych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 184–185.

Ablewicz K. (2010), Hermeneutyka i fenomenologia a pedagogika, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010, s. 283–309.

Bańka A. (2010), Typy tożsamości wczesnej dorosłości z perspektywy orientacji czasowej preferowanych stylów życia, „Czas w Życiu Człowieka”, nr 1, s. 101–117.

Biela A. (2017), Marzenia jako wyznacznik subiektywnego poczucia jakości życia osób starszych, „EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 2(14), s. 106–117.

Bugajska B. (2014), Uczelnia z misją – 35 lat działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1(84), s. 62–75.

Bugajska B., Timoszyk-Tomczak C. (2010), Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Kształtowanie zrównoważonej perspektywy czasowej w starości, [w:] B. Balogová (red.), Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahoj. Zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou, Univerzity v Prešove, Prešov, s. 108–114.

Covey S.R. (2015), 7 nawyków skutecznego działania, Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o., Poznań.

Czerniawska O. (2007), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE, Łódź.

Demetrio D. (2006), Edukacja dorosłych, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3, GWP, Gdańsk, s. 113–236.

Dymara B. (2010), Dziecko w świecie marzeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Encyklopedia popularna PWN (2017), Marzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Fabiś A. (2015), Rozwój duchowy jako atrybut dojrzałości w starości, „EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 1(9), s. 11–17.

Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gudkova S. (2012), Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 111–129.

Ingarden R. (2017), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Majewska-Kofarowska A. (2012), Marzenia w przestrzeni życiowej seniorów – konteksty, znaczenia, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 43–51.

Nawrot A. (2013), Jesień życia to czas na żniwa. Diagnoza partycypacyjna potrzeb osób starszych i prezentacja modelowych rozwiązań, Proethica, Ruda Śląska.

Pietrasiński Z. (1988), Rozwój z perspektywy jego podmiotu, [w:] M. Tyszkowa (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, PWN, Warszawa, s. 80–118.

Rożdżeński R. (1999), Spostrzeganie i niespostrzeganie, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków.

Rożdżeński R. (2010), Filozofia poznania. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Semków J. (2010), Poczucie bezpieczeństwa ludzi starych jako warunek konieczny ich dobrej kondycji psychofizycznej, [w:] M. Halicka, J. Halicki, K. Czykiera (red.), Zagrożenia w starości i na jej przedpolu, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Stróżewski W. (2013), Logos, wartość, miłość, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Szatan M. (2012), Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych, „Studia Gdańskie”, t. 31, s. 325–242.

Timoszyk-Tomczak C., Bugajska B. (2012), Przyszłościowa perspektywa czasowa starości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Zaleski Z. (1988), Transtemporalne „ja”: osobowość w trzech wymiarach czasowych, „Przegląd Psychologiczny”, t. 31, nr 4, s. 409–432.

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-05-20

How to Cite

1.
BIELA, Adrian. Educational dreams of the men – students of the University of the Third Age. AY. Online. 20 May 2025. Vol. 32, pp. 153-172. [Accessed 28 December 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 32 (2025)

Section

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2025 Adrian Biela

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 358
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

andragogy, gerontology, dream education, university of the third age, senior
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop