Edukacyjne marzenia mężczyzn – słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.009Schlagworte
andragogika, gerontologia, edukacyjne marzenia, uniwersytet trzeciego wieku, osoba starszaAbstract
Z uwagi na postępujące procesy starzenia się społeczeństwa warto zwrócić uwagę na dotąd słabiej odkryte przestrzenie rozwoju osób starszych. Taką przestrzenią są ich marzenia. W niniejszym artykule podjęto się opisu edukacyjnych marzeń dwóch słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku. Dokonano tego z perspektywy temporalnej i fenomenologicznej. W badaniach jakościowych (studium przypadku) chciano odkryć niezwykłość marzeń osób badanych, dostrzec, jaką postawę przyjmowali wobec realizacji tychże marzeń oraz w jakim stopniu te marzenia oddziaływały na przeszłość Narratorów, a także ich teraźniejszość i przyszłość. Marzenia są bowiem nieodzownym elementem rozwoju człowieka bez względu na metrykę.
Literaturhinweise
Ablewicz K. (2006), Miejsce badań fenomenologicznych w poznawaniu sytuacji wychowawczych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 184–185.
Ablewicz K. (2010), Hermeneutyka i fenomenologia a pedagogika, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010, s. 283–309.
Bańka A. (2010), Typy tożsamości wczesnej dorosłości z perspektywy orientacji czasowej preferowanych stylów życia, „Czas w Życiu Człowieka”, nr 1, s. 101–117.
Biela A. (2017), Marzenia jako wyznacznik subiektywnego poczucia jakości życia osób starszych, „EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 2(14), s. 106–117.
Bugajska B. (2014), Uczelnia z misją – 35 lat działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1(84), s. 62–75.
Bugajska B., Timoszyk-Tomczak C. (2010), Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Kształtowanie zrównoważonej perspektywy czasowej w starości, [w:] B. Balogová (red.), Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahoj. Zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou, Univerzity v Prešove, Prešov, s. 108–114.
Covey S.R. (2015), 7 nawyków skutecznego działania, Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o., Poznań.
Czerniawska O. (2007), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE, Łódź.
Demetrio D. (2006), Edukacja dorosłych, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3, GWP, Gdańsk, s. 113–236.
Dymara B. (2010), Dziecko w świecie marzeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Encyklopedia popularna PWN (2017), Marzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Fabiś A. (2015), Rozwój duchowy jako atrybut dojrzałości w starości, „EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 1(9), s. 11–17.
Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gudkova S. (2012), Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 111–129.
Ingarden R. (2017), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Majewska-Kofarowska A. (2012), Marzenia w przestrzeni życiowej seniorów – konteksty, znaczenia, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 43–51.
Nawrot A. (2013), Jesień życia to czas na żniwa. Diagnoza partycypacyjna potrzeb osób starszych i prezentacja modelowych rozwiązań, Proethica, Ruda Śląska.
Pietrasiński Z. (1988), Rozwój z perspektywy jego podmiotu, [w:] M. Tyszkowa (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, PWN, Warszawa, s. 80–118.
Rożdżeński R. (1999), Spostrzeganie i niespostrzeganie, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków.
Rożdżeński R. (2010), Filozofia poznania. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Semków J. (2010), Poczucie bezpieczeństwa ludzi starych jako warunek konieczny ich dobrej kondycji psychofizycznej, [w:] M. Halicka, J. Halicki, K. Czykiera (red.), Zagrożenia w starości i na jej przedpolu, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Stróżewski W. (2013), Logos, wartość, miłość, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Szatan M. (2012), Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych, „Studia Gdańskie”, t. 31, s. 325–242.
Timoszyk-Tomczak C., Bugajska B. (2012), Przyszłościowa perspektywa czasowa starości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Zaleski Z. (1988), Transtemporalne „ja”: osobowość w trzech wymiarach czasowych, „Przegląd Psychologiczny”, t. 31, nr 4, s. 409–432.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Adrian Biela

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 358
Number of citations: 0