Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Rhetoric of media awareness and mediatization. Reflections on the attitudes of the young adults and silver generations
  • Home
  • /
  • Rhetoric of media awareness and mediatization. Reflections on the attitudes of the young adults and silver generations
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Rhetoric of media awareness and mediatization. Reflections on the attitudes of the young adults and silver generations

Authors

  • Anna M. Kiełbiewska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-8910-396X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.008

Keywords

media education, media, mediatization, rhetoric, generations

Abstract

The analysis covers the ways of using media messages in teaching and the differences in media awareness of two generations. In the article, I analyze the specificity of the use of media and its perception by participants in the process of media education and mediatizated education, depending on their affiliation to generational groups. I draw on my own teaching experience in various age
groups: University students, students of the University of the Third Age and the Open University.

References

Couldry N. (2008), Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling, „New Media & Society”, 10(3), s. 373391, https://doi.org/10.1177/1461444808089414.

Czopek J. (2016), Bezpieczeństwo i ochrona prywatności młodzieży w Internecie w kontekście edukacji medialnej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, 12, s. 67–73.

Dogan V. (2019), Why do people experience the fear of missing out (FoMO)? Exposing the link between the self and the FoMO through self-construal, „Journal of Cross-Cultural Psychology”, 50(4), 1–15, https://doi.org/10.1177/0022022119839145.

Drzewiecki P. (2010), Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW, Warszawa.

Golonka I. (2020), Mediatyzacja edukacji na poziomie akademickim. Szanse i zagrożenia z perspektywy studentów i pracowników naukowych – wyniki badań własnych, UMCS, Lublin, https://mediatization.umcs.pl [dostęp: 10.10.2023].

Livingstone S. (2014), The mediatization of childhood and education: reflections on the class, [w:] L. Kramp, N. Carpentier, A. Hepp i in. (red.), Media practice and everyday agency in Europe, edition lumière, Bremen, s. 55–68.

Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Podgórniak-Krzykacz A., Przywojska J. (2018), Srebrna gospodarka jako wyzwanie dla polskich województw, Ekspertyzy i Opracowania. Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, 70, s. 1–19.

Rosińska-Mamej A. (2020), (Nie)grzeczność w kontaktach z ludźmi starszymi, „Res Rhetorica”, https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/452/253 [dostęp: 10.10.2023].

Spitzer M. (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze życie, Dobra Literatura, Słupsk.

Szukalski P. (2012), Trzy kolory: srebrny. Co to takiego SILVER ECONOMY?, „Polityka Społeczna”, 5–6, s. 6–10

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-05-20

How to Cite

1.
M. KIEŁBIEWSKA, Anna. Rhetoric of media awareness and mediatization. Reflections on the attitudes of the young adults and silver generations. AY. Online. 20 May 2025. Vol. 32, pp. 135-152. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 32 (2025)

Section

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2025 Anna M. Kiełbiewska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 96
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

media education, media, mediatization, rhetoric, generations
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop