Rhetoric of media awareness and mediatization. Reflections on the attitudes of the young adults and silver generations
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.008Keywords
media education, media, mediatization, rhetoric, generationsAbstract
The analysis covers the ways of using media messages in teaching and the differences in media awareness of two generations. In the article, I analyze the specificity of the use of media and its perception by participants in the process of media education and mediatizated education, depending on their affiliation to generational groups. I draw on my own teaching experience in various age
groups: University students, students of the University of the Third Age and the Open University.
References
Couldry N. (2008), Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling, „New Media & Society”, 10(3), s. 373391, https://doi.org/10.1177/1461444808089414.
Czopek J. (2016), Bezpieczeństwo i ochrona prywatności młodzieży w Internecie w kontekście edukacji medialnej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, 12, s. 67–73.
Dogan V. (2019), Why do people experience the fear of missing out (FoMO)? Exposing the link between the self and the FoMO through self-construal, „Journal of Cross-Cultural Psychology”, 50(4), 1–15, https://doi.org/10.1177/0022022119839145.
Drzewiecki P. (2010), Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW, Warszawa.
Golonka I. (2020), Mediatyzacja edukacji na poziomie akademickim. Szanse i zagrożenia z perspektywy studentów i pracowników naukowych – wyniki badań własnych, UMCS, Lublin, https://mediatization.umcs.pl [dostęp: 10.10.2023].
Livingstone S. (2014), The mediatization of childhood and education: reflections on the class, [w:] L. Kramp, N. Carpentier, A. Hepp i in. (red.), Media practice and everyday agency in Europe, edition lumière, Bremen, s. 55–68.
Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Podgórniak-Krzykacz A., Przywojska J. (2018), Srebrna gospodarka jako wyzwanie dla polskich województw, Ekspertyzy i Opracowania. Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, 70, s. 1–19.
Rosińska-Mamej A. (2020), (Nie)grzeczność w kontaktach z ludźmi starszymi, „Res Rhetorica”, https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/452/253 [dostęp: 10.10.2023].
Spitzer M. (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze życie, Dobra Literatura, Słupsk.
Szukalski P. (2012), Trzy kolory: srebrny. Co to takiego SILVER ECONOMY?, „Polityka Społeczna”, 5–6, s. 6–10
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anna M. Kiełbiewska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 96
Number of citations: 0