Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver
  • Home
  • /
  • Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver

Autor/innen

  • Anna M. Kiełbiewska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-8910-396X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.008

Schlagworte

edukacja medialna, media, mediatyzacja, retoryka, pokolenia

Abstract

Analiza obejmuje sposoby wykorzystania przekazów medialnych w nauczaniu i różnic w świadomości medialnej dwóch pokoleń. W artykule przyglądam się specyfice korzystania z mediów i postrzegania ich przez uczestników procesu edukacji medialnej oraz edukacji zapośredniczonej medialnie w zależności od ich przynależności do grup pokoleniowych. Korzystam z własnych doświadczeń dydaktycznych w różnych grupach wiekowych: studentów, studentów uniwersytetu trzeciego wieku, uniwersytetu otwartego.

Literaturhinweise

Couldry N. (2008), Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling, „New Media & Society”, 10(3), s. 373391, https://doi.org/10.1177/1461444808089414.

Czopek J. (2016), Bezpieczeństwo i ochrona prywatności młodzieży w Internecie w kontekście edukacji medialnej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, 12, s. 67–73.

Dogan V. (2019), Why do people experience the fear of missing out (FoMO)? Exposing the link between the self and the FoMO through self-construal, „Journal of Cross-Cultural Psychology”, 50(4), 1–15, https://doi.org/10.1177/0022022119839145.

Drzewiecki P. (2010), Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW, Warszawa.

Golonka I. (2020), Mediatyzacja edukacji na poziomie akademickim. Szanse i zagrożenia z perspektywy studentów i pracowników naukowych – wyniki badań własnych, UMCS, Lublin, https://mediatization.umcs.pl [dostęp: 10.10.2023].

Livingstone S. (2014), The mediatization of childhood and education: reflections on the class, [w:] L. Kramp, N. Carpentier, A. Hepp i in. (red.), Media practice and everyday agency in Europe, edition lumière, Bremen, s. 55–68.

Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Podgórniak-Krzykacz A., Przywojska J. (2018), Srebrna gospodarka jako wyzwanie dla polskich województw, Ekspertyzy i Opracowania. Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, 70, s. 1–19.

Rosińska-Mamej A. (2020), (Nie)grzeczność w kontaktach z ludźmi starszymi, „Res Rhetorica”, https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/452/253 [dostęp: 10.10.2023].

Spitzer M. (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze życie, Dobra Literatura, Słupsk.

Szukalski P. (2012), Trzy kolory: srebrny. Co to takiego SILVER ECONOMY?, „Polityka Społeczna”, 5–6, s. 6–10

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2025-05-20

Zitationsvorschlag

1.
M. KIEŁBIEWSKA, Anna. Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver. Rocznik Andragogiczny. Online. 20 Mai 2025. Vol. 32, pp. 135-152. [Accessed 25 Dezember 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 32 (2025)

Rubrik

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Lizenz

Copyright (c) 2025 Anna M. Kiełbiewska

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 240
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

edukacja medialna, media, mediatyzacja, retoryka, pokolenia
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop