Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Educational challenges – selected preferences of citizens of rural areas
  • Home
  • /
  • Educational challenges – selected preferences of citizens of rural areas
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Educational challenges – selected preferences of citizens of rural areas

Authors

  • Marta Dobrzyniak Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0001-8997-8715

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.007

Keywords

non-formal education, rural areas, adult learning, educational challenges

Abstract

The presented research study focused on educational preferences in personal and social aspects, and in the context of the challenges of civilisation (including global climate change, environmental protection and the development of digital technologies). The survey of a nationwide population (1001 people) over 16 years of age, living in rural areas, addressed both formal and non-formal education (including the development of farming competences, the improvement of non-farming professional competences and enhancing digital skills), as well as learning skills development. The purpose of the survey was to find out the opinions of rural residents regarding educational challenges, the scope of education, educational innovations and the type of educational activities. A diagnostic survey was used in this study. The analysis was both quantitative (number of selected responses) and qualitative (diverse responses to open questions). The results of the study indicated the need to learn, as well as to improve metacompetence (learning skills), and to improve digital skills. Recognition of the importance of social learning was reflected in the emphasis on the need to organise groups with similar goals or interests, and people involved in similar activities. Respondents also considered the access to information and advisory support as an important help in choosing the right educational offer, and the need to facilitate cooperation within local communities. They also emphasized the importance of improving the skills of educators

References

Adam-Hernández A., Harteisen U. (2019), A proposed framework for rural resilience – how can peripheral village communities in Europe shape change?, „Rural Journal of Depopulation and Rural Development Studies”, nr 28, s. 7–42.

Babbie E.R. (2021), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Coffield F. (2004), Learning styles and pedagogy in post-16 learning: a systematic and critical review, Learning and Skills Research Centre, London.

Cresswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Freire P. (2021), Pedagogy of hope, Bloomsbury Publishing PLC, London.

GUS (2024), Uczenie się osób dorosłych 2022, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Warszawa–Gdańsk.

Habermas J. (2015), Teoria działania komunikacyjnego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hicks S.R.C. (2016), Zrozumieć postmodernizm. Sceptycyzm i socjalizm od Rousseau do Foucaulta, Biblioteka Myśli Pedagogicznej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz.

Knowles M.S. (1984), Andragogy in action. Applying modern principles of adult education, CA: Jossey Bass San Francisco.

Kudełko J. (2023), Problemy i wyzwania rozwoju obszarów wiejskich, [w:] D. Rynio, A. Zakrzewska-Półtorak (red.), Przestrzeń i regiony w nowoczesnej gospodarce. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Stanisławowi Korenikowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 247–258.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (2019), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mathie R.G., Wals A.E.J. (2022), Whole school approaches to sustainability: exemplary practices from around the world, Wageningen University, Wageningen.

Meison D. (2022), Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

MRiRW (2022), Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.

Reupert A., Straussner S.L., Weimand B., Maybery D. (2022), It takes a village to raise a child: understanding and expanding the concept of the “village”, „Frontiers in Public Health”, nr 10, s. 1–7.

Strzemińska A., Wiśnicka M. (2011), Młodzież na wsi. Raport z badania, Pracownia Badań i Innowacji „Stocznia”, Warszawa.

Szempruch J. (2024), Kierunki zmian świata – implikacje dla edukacji i nauczyciela, [w:] J. Szempruch, A. Cybal-Michalska, M.J. Szymański, B. Śliwerski, Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji, Impuls, Kraków, s. 15–54.

Tremble D. (2023), Andragogy vs pedagogy: which approach is best in the post-16 classroom?, https://www.sec-ed.co.uk/content/best-practice/andragogy-vs-pedagogy-which-approach-is-best-in-the-post-16-classroom [dostęp: 10.12.2024].

Zahavi D. (2012), Fenomenologia Husserla, WAM, Kraków.

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-05-20

How to Cite

1.
DOBRZYNIAK, Marta. Educational challenges – selected preferences of citizens of rural areas. AY. Online. 20 May 2025. Vol. 32, pp. 119-134. [Accessed 25 December 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 32 (2025)

Section

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2025 Marta Dobrzyniak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 288
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

non-formal education, rural areas, adult learning, educational challenges
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop