Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.005Keywords
experiencing studying, Z-Generation, phenomenography, formal education, empowerment of learningAbstract
The aim of this article is to present the results of an analysis of indepth phenomenographic interviews conducted with young adults studying the humanities and social sciences in the Polish higher education system. The authors conducted twenty interviews in 2022 and 2023 with individuals who represented the next generation of university students in their families, focusing on their experiences of studying. The authors conceptualise these experiences from the perspective of representatives of Generation Z in the following ways: (a) as a transition to the next stage in the formal education system, leading to the acquisition of higher qualifications; (b) as a learning process for acquiring and deepening knowledge; (c) as a life stage characterised by the absence of parental care; (d) as the assumption of the student role associated with belonging to an institution such as a university; and (e) as building relationships within and outside university. The authors interpret the identified categories of description as follows: as a consequence of the popularisation of the educational process and its normalisation in everyday life; as a result of students’ intrinsic motivation, derived from cultural capital and aligned with the perception of knowledge acquisition as a developmental process; as an outcome of limited opportunities to practice social competencies in earlier stages of schooling; and as an effect of rapid civilisa
References
Aleksander, Z. (2010). Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne [An opportunity for intergenerational dialogue in the context of understanding moral terms by contemporary education entities]. Gdańsk.
Aleksander, Z. (2015). O konieczności i trudach dialogowego bycia seniorów i młodych: konteksty socjolingwistyczne i filozoficzne [On the necessity and challenges of dialogical coexistence between seniors and youth: sociolinguistic and philosophical contexts]. In L. Buliński (Ed.), Realność złego starzenia się. Poza polityczną i społeczną poprawnością [The reality of bad aging: beyond political and social correctness]. Toruń.
Bauman, T. (2005). Dydaktyczny i społeczny status uczenia się [The didactic and social status of learning]. In T. Bauman (Ed.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie [Learning as a life-long endeavour]. Kraków.
Bruner, J. (2009). Culture, mind, and education. In Contemporary theories of learning. Learning theorists … in their own words. London–New York.
Hausner, J. (Ed.). (2020). Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce [Beyond the horizon: a course towards education. The future of the competence development system in Poland]. Kraków.
Illeris, K. (2009). A comprehensive understanding of human learning. In Contemporary theories of learning. Learning theorists … in their own words. London New York.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się [The three dimensions of learning: cognitive, emotional, and social frameworks of learning]. Wrocław.
Jurgiel-Aleksander, A. (2016). Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza [Phenomenography and its cognitive consequences in light of a project on adult learning experiences: researcher’s reflection]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 23.
Kopciewicz, L. (2005). Męskość i kobiecość. Polsko-francuskie studium porównawcze [Masculinity and femininity: a Polish-French comparative study]. Kraków.
Kopińska, V., & Solarczyk-Szwec, H. (Eds.). (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego [Social and civic competences in the core curriculum of general education]. Toruń.
Kwieciński, Z. (2007). Między patosem i dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne [Between pathos and decadence: socio-pedagogical studies and essays]. Wrocław.
Malewski, M. (1988). Ewolucja uniwersytetu – implikacje dla kształcenia [Evolution of university: implications for education]. Pedagogika Szkoły Wyższej [Pedagogy of higher education], 13.
Malewski, M. (2002). Niepewność wiedzy – zawodność edukacyjnej praktyki [The uncertainty of knowledge: the fallibility of educational practice]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 4(20).
Matron, F. (1986). Phenomenography: a research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 21(3).
Rosa, H. (2020). Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans [Acceleration, alienation, resonance]. Gdańsk.
Rutkowiak, J. (1992). O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne [On educational dialogue: the categorical scaffolding]. In J. Rutkowiak (Ed.), Pytanie – dialog – wychowanie [Question – dialogue – education]. Warszawa.
Rutkowiak, J. (2000). Udomowienie i zadomowienie jako kategorie krytycznego opisu relacji szkoły i domu rodzinnego ucznia [Domestication and settling as categories of critical description of the relationship between school and the student’s family home]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 1(09).
Stańczyk, P. (2008). Przemoc i emancypacja: ambiwalencja funkcji studiów zaocznych [Violence and emancipation: the ambivalence of the function of part-time studies]. Gdańsk.
Suchecka, J. (2023). Pokolenie zmiany. Młodzi o sobie i świecie, który nadejdzie [Generation of change: young people on themselves and the world to come]. Warszawa.
Twenge, J. M. (2023). Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata [Generations: the real differences between generations X, Y, Z, baby boomers, and the silent generation, and what they mean for the Western world]. Sopot
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-03 (2)
- 2025-05-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alicja Jurgiel - Aleksander

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 35
Number of citations: 0