Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation
  • Strona domowa
  • /
  • Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation

Autor

  • Alicja Jurgiel - Aleksander Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego https://orcid.org/0000-0002-7952-8910
  • Zdzisław Aleksander ATENEUM Szkoła Wyższa w Gdańsku, Wydział Studiów Edukacyjnych https://orcid.org/0000-0002-4281-7890

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.005

Słowa kluczowe

doświadczenie studiowania, pokolenie Z, fenomenografia, edukacja formalna, upełnomocnienie uczenia się

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników analizy pogłębionych wywiadów fenomenograficznych przeprowadzonych wśród młodych dorosłych studiujących w polskim systemie edukacyjnym na wyższych uczelniach humanistykę i nauki społeczne. Autorzy przeprowadzili w latach 2022 i 2023 dwadzieścia wywiadów na temat doświadczania studiowania z osobami, które są kolejnym pokoleniem studiującym w swoich rodzinach. Konceptualizacje owego doświadczenia w ujęciu reprezentantów pokolenia Z autorzy widzą w następujących formach: (a) jako wejście na kolejny etap w systemie kształcenia formalnego prowadzący do zdobycia wyższych kwalifikacji, (b) jako proces uczenia się prowadzący do zdobycia nowej wiedzy i jej pogłębiania, (c) jako etap w życiu bez rodzicielskiej opieki, (d) jako wchodzenie w rolę studenta związaną z przynależnością do instytucji, jaką jest uczelnia, (e) jako budowanie relacji na uczelni i poza nią. Wyodrębnione kategorie opisu autorzy widzą kolejno jako: konsekwencję upowszechnienia procesu kształcenia, a tym samym jego naturalizację w codzienności; rezultat wewnętrznej motywacji studentów wynikający z kapitału kulturowego, rezonujący z postrzeganiem zdobywania wiedzy jako procesu rozwojowego; skutek deficytu w praktykowaniu społecznych kompetencji na wcześniejszych etapach szkolnej edukacji; następstwo cywilizacyjnego i technologicznego przyspieszenia oraz pokłosie indywidualnej potrzeby upodmiotowienia procesu uczenia się. Ujawnione w ten sposób kwestie edukacyjne stanowią zapowiedź dalszych studiów i interpretacji wyników tego projektu, jak przystało na fenomenografię, w kulturowym kontekście

Bibliografia

Aleksander, Z. (2010). Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne [An opportunity for intergenerational dialogue in the context of understanding moral terms by contemporary education entities]. Gdańsk.

Aleksander, Z. (2015). O konieczności i trudach dialogowego bycia seniorów i młodych: konteksty socjolingwistyczne i filozoficzne [On the necessity and challenges of dialogical coexistence between seniors and youth: sociolinguistic and philosophical contexts]. In L. Buliński (Ed.), Realność złego starzenia się. Poza polityczną i społeczną poprawnością [The reality of bad aging: beyond political and social correctness]. Toruń.

Bauman, T. (2005). Dydaktyczny i społeczny status uczenia się [The didactic and social status of learning]. In T. Bauman (Ed.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie [Learning as a life-long endeavour]. Kraków.

Bruner, J. (2009). Culture, mind, and education. In Contemporary theories of learning. Learning theorists … in their own words. London–New York.

Hausner, J. (Ed.). (2020). Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce [Beyond the horizon: a course towards education. The future of the competence development system in Poland]. Kraków.

Illeris, K. (2009). A comprehensive understanding of human learning. In Contemporary theories of learning. Learning theorists … in their own words. London New York.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się [The three dimensions of learning: cognitive, emotional, and social frameworks of learning]. Wrocław.

Jurgiel-Aleksander, A. (2016). Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza [Phenomenography and its cognitive consequences in light of a project on adult learning experiences: researcher’s reflection]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 23.

Kopciewicz, L. (2005). Męskość i kobiecość. Polsko-francuskie studium porównawcze [Masculinity and femininity: a Polish-French comparative study]. Kraków.

Kopińska, V., & Solarczyk-Szwec, H. (Eds.). (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego [Social and civic competences in the core curriculum of general education]. Toruń.

Kwieciński, Z. (2007). Między patosem i dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne [Between pathos and decadence: socio-pedagogical studies and essays]. Wrocław.

Malewski, M. (1988). Ewolucja uniwersytetu – implikacje dla kształcenia [Evolution of university: implications for education]. Pedagogika Szkoły Wyższej [Pedagogy of higher education], 13.

Malewski, M. (2002). Niepewność wiedzy – zawodność edukacyjnej praktyki [The uncertainty of knowledge: the fallibility of educational practice]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 4(20).

Matron, F. (1986). Phenomenography: a research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 21(3).

Rosa, H. (2020). Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans [Acceleration, alienation, resonance]. Gdańsk.

Rutkowiak, J. (1992). O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne [On educational dialogue: the categorical scaffolding]. In J. Rutkowiak (Ed.), Pytanie – dialog – wychowanie [Question – dialogue – education]. Warszawa.

Rutkowiak, J. (2000). Udomowienie i zadomowienie jako kategorie krytycznego opisu relacji szkoły i domu rodzinnego ucznia [Domestication and settling as categories of critical description of the relationship between school and the student’s family home]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 1(09).

Stańczyk, P. (2008). Przemoc i emancypacja: ambiwalencja funkcji studiów zaocznych [Violence and emancipation: the ambivalence of the function of part-time studies]. Gdańsk.

Suchecka, J. (2023). Pokolenie zmiany. Młodzi o sobie i świecie, który nadejdzie [Generation of change: young people on themselves and the world to come]. Warszawa.

Twenge, J. M. (2023). Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata [Generations: the real differences between generations X, Y, Z, baby boomers, and the silent generation, and what they mean for the Western world]. Sopot

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-05-20 — zaktualizowane 2025-06-03

Wersje

  • 2025-06-03 - (2)
  • 2025-05-20 - (1)

Jak cytować

1.
JURGIEL - ALEKSANDER, Alicja & ALEKSANDER, Zdzisław. Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation. Rocznik Andragogiczny [online]. 3 czerwiec 2025, T. 32, s. 79–98. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2025.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2025)

Dział

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Alicja Jurgiel - Aleksander

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 102
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

doświadczenie studiowania, pokolenie Z, fenomenografia, edukacja formalna, upełnomocnienie uczenia się
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa